ששת השלבים בטרנספורמציה הדיגיטלית – חלק ד'

בסדרת מאמרים חדשה סוקר עמית קמה את תהליך המעבר של ארגונים מאנלוגיים לדיגיטליים ● השלב הרביעי, שלב השיווק הדיגיטלי

08/10/2015 16:58
עמית קמה, מייסד ומנכ"ל קמדיה שירותים טכנולוגיים

המאמר אותו אתם קוראים הוא הרביעי בסדרת מאמרים רחבה, בת שישה חלקים, שעוסקת במסע העסקי שעובר הארגון כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.

סדרת המאמרים מבוססת על המידע שנאסף לאורך השנה בבלוג ועל תובנות ממחקרים שפורסמו על ידי Gartner ,Altimeter ,Capgemini ,Accenture וחברת הייעוץ Cognizant.

בפוסטים הקודמים בחנו את השלבים הבאים כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית:

שלב ראשון: עסקים כרגיל/הארגון האנלוגי.
שלב שני: מתנסים ולומדים/שלב הנוכחות האינטרנטית.
שלב שלישי: מתכננים ומתארגנים/שלב האי-ביזנס.

השלב הרביעי בתהליך הטרנספורמציה מתאר את המאפיינים של הארגון בשלב ההסתגלות וההבנה, שיש להתאים את הפעילות העסקית לעידן החדש או להסתכן בדרוויניזם דיגיטלי.

מסתגלים או נעלמים/שלב השיווק הדיגיטלי

יש מומנטום משמעותי ביזמות הדיגיטלית בארגון. העובדים מתחילים להרגיש את עוצמת השינוי, ואצל המנהלים מחלחלת ההבנה שמי שלא יתאים את עצמו לעידן הדיגיטלי עלול להיעלם מהמפה העסקית. עיקר ההשקעה מבוצעת בערוצי השיווק החדשים ויצירת קשר עם הלקוחות המחוברים.

המאפיינים הארגוניים בשלב זה הם:

תרבות ארגונית
השיח הדיגיטלי בשיאו. הארגון הפך לגמיש יותר וזריז. עובדים שלא מכירים את עולם המושגים הדיגיטלי נתפסים כמיושנים. השימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית בשיאו והוא מתרחש בשני אפיקים מרכזיים: פעילות דיגיטלית אישית ובלתי רשמית, ופעילות רשמית כחלק מהיוזמות הארגוניות.

מודעות דיגיטלית
ההנהלה הבכירה מחויבת לתהליך הדיגיטלי. ההכשרה של המנהלים הבכירים נמצאת בעיצומה, וההיכרות שלהם עם עולמות התוכן הדיגיטליים מובילה לחשיבה מחודשת אודות המודלים העסקיים והאסטרטגיה הדיגיטלית.

חזון ההנהלה
למרות הדיונים בהנהלה, עדיין לא גובש חזון ברור ומוגדר לעידן הדיגיטלי. הפעילות הדיגיטלית מתנהלת באופן רשמי, אך עונה בעיקר על הצרכים המיידיים של הארגון וכתגובה לפעילות השיווקית של המתחרים.

מיומנויות דיגיטלית
המגויסים החדשים מפיצים את הידע והמיומנויות שלהם לשאר העובדים בארגון. סוכני השינוי שהיו הראשונים להתנסות בפרויקטים דיגיטליים, חוזרים למחלקות המקור יחד עם הידע שרכשו בתהליכי הניסוי והטעיה, ומעודדים חשיבה דיגיטלית אצל שאר העובדים. בני דור המילניום משתתפים בתוכניות חניכה הפוכות על מנת להכשיר את העובדים הוותיקים בארגון.

מנהלי הדיגיטל וסוכני השינוי
העובדים שהרכיבו את צוותי המשימה הדיגיטליים מתאגדים לצוותים רשמיים בהובלת מנהל הדיגיטל הראשי (CDO). הוא מצידו מקבל הסמכה רשמית מההנהלה הבכירה ומצטרף לשולחן מקבלי ההחלטות כמוביל תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון.

אסטרטגיה עסקית
העובדה שמנהל הדיגיטל הראשי נמצא בפורום מקבלי ההחלטות תורמת לדיון המתפתח סביב השינוי במודלים העסקיים והתמיכה האסטרטגית ביוזמות הדיגיטליות. ההנהלה הבכירה נמצאת בפרשת דרכים ומנסה להבין כיצד משלבים את הפעילות הדיגיטלית באסטרטגיה העסקית.

חוויית הלקוח
המניע העיקרי לתהליך הטרנספורמציה נותר חוויית הלקוח. הניסיון שנצבר בארגון מעודד יוזמות ומודלים חדשים, שנועדו להעצים את חוויית הלקוח ולהגיע אליו בערוצים חדשים. ההצלחות והנאמנות הגוברת של הלקוחות מעודדים את ההנהלה להשקיע בתשתיות ומערכות דיגיטליות חדשות.

קולבורציה ארגונית
על מנת להתמודד עם האתגרים הדיגיטליים, המחלקות השונות חולקות משאבים וידע בעיקר בנושאים הבאים : אנליטיקה ארגונית, נתונים במערכת ה-CRM, תוכן, הדרכות וממשל תאגידי.

סביבת העבודה הדיגיטלית וחויית העובד
לראשונה, ההצלחות שהארגון חווה בהעצמת חויית הלקוח מעודדת השקעה פנימית בחקר מסע העובד ושיפור סביבת העבודה הדיגיטלית כחלק משיפור חוויית העובד. מופיעים ניצנים ראשונים לשיפור החזות של המערכות הפנים-ארגוניות והשקעה בממשקי המשתמש.

המחלקות המעורבות
בנוסף לפעילות הדיגיטלית שכבר מתרחשת במחלקות השיווק, שירות הלקוחות, המכירות ומערכות המידע, נראים ניצנים ראשונים של פעילות דיגיטלית במחלקות משאבי האנוש, פיתוח המוצרים והייצור.

פעילות שיווקית
היוזמות הדיגיטליות פורצות את גבולות הקמפיינים המסורתיים. מחלקת השיווק מכוונת דיגיטל תחילה, וכל קמפיין מבוצע כשהערוצים הדיגיטליים בחזית והשיווק המסורתי מתאים את עצמו לפעילות הדיגיטלית.

Big Data ואנליטיקה
מבוצעות השקעות ראשונות בכלי אנליטיקה ו-Big Data חדישים, על מנת לצייר תמונה אחידה אודות הפעילות של הלקוח. כלים אלו משמשים להגדרת ההזדמנויות ואפיקי ההשקעה הבאים.

אבטחת מידע וסייבר
מכיוון שמידע רב אודות הלקוחות נצבר בארגון, סוגיות של פרטיות ואבטחת מידע מופיעות והופכות למרכיב חשוב בתכנון המערכות הטכנולוגיות והפרויקטים הדיגיטליים. לראשונה מנהלים מתמודדים עם הקונפליקט בין הפרטיות של הלקוחות והשימוש במידע שהם תורמים, על מנת לספק להם חוויית לקוח אישית. הארגון הולך על חבל דק בין מתן ערך לבין הפרת הפרטיות ואיבוד האמון של הלקוחות.

מוצרים ושירותים
לצד המוצרים והשירותים המסורתיים של הארגון מפותחות אפליקציות נאמנות ושירותים דיגיטליים אשר נועדו לאסוף מידע אודות הרגלי השימוש והצריכה של הלקוחות המחוברים, ולהגדיל את נאמנותם למותג. שירותים ומוצרים אלו מהווים את הבסיס לשיפור ודיגיטציה עתידית של המוצרים המסורתיים.

טכנולוגיה ומערכות מידע
לראשונה ניתן לראות באופן ברור את ההשפעה של טכנולוגיות הנקסוס (SMAC) על הפעילות הארגונית. השימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית מבוצע בחלקה באופן רשמי כחלק מפרוייקטים דיגיטליים כלל ארגוניים, ובחלקה האחר על ידי עובדים כחלק ממחשוב הצללים שנפוץ בארגון. הטכנולוגיות בשימוש בשלב זה הן :
Software-Defined Anything; Volumetric and Holographic Displays; Neurobusiness; Data Science; Prescriptive Analytics; Complex Event Processing; Big Data; In-Memory DBMS; Content Analytics; Hybrid Cloud Computing; Gamification; Augmented Reality; Cloud Computing; NFC; Virtual Reality; Gesture Control; In-Memory Analytics;
Activity Streams; Speech Recognition

תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.
תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הופך לבינלאומי באמצעות השקעה בתשתיות ובטכנולוגיה הדיגיטלית. היוזמות הדיגיטליות בארגון הרבה יותר שאפתניות ומנוהלות בצורה רשמית. שלבי הניסוי והטעיה הופכים לפיילוטים רשמיים בגיבוי ההנהלה וחודרים לכל מחלקה בארגון.

בפוסט הבא נבחן את השלב החמישי בהתפתחות הדיגיטלית. שלב הארגון הדיגיטלי בו החזון הדיגיטלי מתורגם למודלים עסקיים חדשים בשילוב מוצרים ושירותים דיגיטליים שמגדילים את הפוטנציאל העסקי של הארגון.

הכותב הינו מייסד ומנכ"ל קמדיה שירותים טכנולוגיים.

רוצים לשמוע עוד על העידן החדש מול העידן הישן במחשוב הארגוני? הירשמו לכנס Enterprise 4.0 של אנשים ומחשבים.

לחלק א'

לחלק ב'

לחלק ג'

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים