ששת השלבים בטרנספורמציה הדיגיטלית – חלק ב'

בסדרת מאמרים חדשה סוקר עמית קמה את תהליך המעבר של ארגונים מאנלוגיים לדיגיטליים ● השלב השני: שלב הנוכחות האינטרנטית.

17/09/2015 12:39
עמית קמה, מייסד ומנכ"ל קמדיה שירותים טכנולוגיים

המאמר אותו אתם קוראים הוא השני בסדרת מאמרים רחבה, בת שישה חלקים, שעוסקת במסע העסקי שעובר הארגון כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.

סדרת המאמרים מבוססת על המידע שנאסף לאורך השנה בבלוג ועל תובנות ממחקרים שפורסמו על ידי Gartner ,Altimeter ,Capgemini ,Accenture וחברת הייעוץ Cognizant.

בפוסט הקודם הצגנו את המאפיינים הארגוניים בשלב הראשון של תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית – שלב העסקים כרגיל או הארגון האנלוגי. הפעם אנו מתקדמים לשלב הבא בתהליך עם כניסתו של הארגון לשלב הניסוי וטעייה, שלב הנוכחות האינטרנטית.

מתנסים ולומדים / שלב הנוכחות האינטרנטית

בשלב זה ארגונים מבינים שמשהו שונה מתרחש סביבם, בדרך כלל זו תוצאה של עובד בארגון שמצביע על השינוי או שהמנהלים בארגון מבחינים בפעילות הדיגיטלית של המתחרים. שלב זה מניע סדרה של ניסויים ולמידה באמצעות הטכנולוגיות הדיגיטליות.

המאפיינים הארגוניים בשלב זה הם:

תרבות ארגונית
התרבות הארגונית מעודדת יוזמות דיגיטליות קטנות בהשקעה נמוכה וסיכון מזערי. ההנהלה מעוניינת לבחון את תוצאות הניסויים, אך אינה מאפשרת פעילות דגיטלית רחבה.

מודעות דיגיטלית
היוזמות הפרטיות של העובדים והמנהלים בארגון יוצרים באזז בקרב שאר העובדים, ומעוררים דאגה בקרב ההנהלה שכן הפעילות הדיגיטלית מבוצעת ללא יד מכוונת ועל בסיס ניסוי וטעייה.

חזון ההנהלה
עדיין לא קיים חזון ברור למסע הדיגיטלי, אך ההנהלה הבכירה מעודדת את המנהלים השונים לבחון אפשרויות חדשות ולצאת מאזור הנוחות שלהם.

מיומנויות דיגיטלית
הצורך בהכשרה ורכישת ידע דיגיטלי עדיין לא התעורר. הפעילות הדיגיטלית מבוססת על הידע הקיים של העובדים הצעירים בני דור המילניום ועובדים ותיקים בעלי אופי יזמי ורצון לחדש וללמוד.

מנהלי הדיגיטל וסוכני השינוי
עובדים ומנהלים במחלקות השונות לוקחים יוזמה ומניעים פעילויות דיגיטליות עצמאיות שאינן מאורגנות או מנוהלות בצורה מרוכזת. הם הופכים לסוכני השינוי ודוחפים לתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.

אסטרטגיה עסקית
האסטרטגיה העסקית עדיין נשענת על מודלים עסקיים ישנים. עם זאת, בקרב המנהלים מתעוררת ההבנה שיש לבחון שינויים באסטרטגיה על מנת לתמוך במגמה הדיגיטלית שמתרחשת מסביב.

חוויית הלקוח
ההנהלה בארגון בוחנת כיצד ניתן להבין ולנתח את הפעילות של הלקוחות המחוברים והמסע הצרכני שלהם. התוצאות הראשונות של המיפוי חושפות את האפשרויות הקיימות ואת הצעדים הבאים שיש לבצע.

קולבורציה ארגונית
המחלקות עדיין עובדות בצורה נפרדת (Silos), אך כתוצאה מהפעילות הדיגיטלית הניסיונית מתעוררים ניצנים ראשונים של שיתוף פעולה לרוחב הארגון. צוותי משימה דיגיטליים נוצרים מעובדים ממחלקות שונות בארגון, ומטרתם לבחון אפשרויות לשינוי ולהציג המלצות בפני ההנהלה הבכירה.

סביבת העבודה הדיגיטלית וחוויית העובד
הארגון עדיין בוחן את צעדיו הדגיטליים, והמיקוד מופנה כלפי חוץ לניתוח והבנה של מסע הלקוח. המערכות הארגוניות מפותחות בסביבת הדפדפן אך עדיין אין התייחסות לממשקי המשתמש במערכות הליבה או שיפור בסביבת העבודה הדיגיטלית.

המחלקות המעורבות
אין פעילות דיגיטלית רשמית במחלקות השונות, ורוב היוזמות פרטיות על ידי עובדים או מנהלים בארגון.

פעילות שיווקית
בנוסף לערוצים המסורתיים מתבצעת פעילות שיווקית ניסיונית בערוצים החדשים. מנהלי השיווק מתחילים להבין את הפוטנציאל העצום שבמידע המדויק והפרסונלי שמגיע מהערוצים הדיגיטליים.

Big Data ואנליטיקה
לאור הפעילות הדיגיטלית בערוצים החדשים, מתעורר הצורך לנתח מידע שונה מזה שהארגון היה מורגל אליו. המידע עדיין מפוזר בארגון, אך המנהלים מבינים שיש לאחד את המידע מהמקורות השונים ושהמדדים (KPI) הישנים אינם מתאימים עוד למציאות החדשה.

טכנולוגיה ומערכות מידע
החשיבה הארגונית ממוקדת בטכנולוגיה עצמה, והיעדים של מחלקת מערכות המידע נועדו לשפר את התהליכים וניהול הרשומות בארגון. הפעילות הדיגיטלית היחידה שמבוצעות בצורה מסודרת היא אתר האינטרנט של הארגון. שאר היוזמות מתרחשות מתחת לרדאר של מחלקת מערכות המידע.

אבטחת מידע וסייבר
הנוכחות האינטרנטית חושפת לראשונה את הארגון לעולם ומציבה בחזית נכסים שיווקיים שיש להגן עליהם. גם בשלב זה ההתייחסות לאבטחת המידע היא שולית ונועדה בעיקר להגן על זמינות המערכות הקיימות והגנה על הכניסות הדיגיטליות לארגון.

מוצרים ושירותים
הארגון עדיין לא מוצא צורך לבצע שינוי במוצרים ובשירותים הקיימים. אתר האינטרנט חושף פרטים נוספים על המוצרים והשירותים של הארגון אך לא מעבר לכך.

תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית
עדיין לא קיימת גישה הוליסטית לניהול התהליך, אך יוזמות פרטיות מופיעות לאורך כל הארגון ומהוות הזדמנות ללמוד ולהציג הצלחות מהירות.

בפוסט הבא נבחן את השלב השלישי בהתפתחות הדיגיטלית של הארגון – שלב התכנון וההתארגנות לקראת העידן הדיגיטלי, שלב האי-ביזנס.

הכותב הינו מייסד ומנכ"ל קמדיה שירותים טכנולוגיים.

רוצים לשמוע עוד על העידן החדש מול העידן הישן במחשוב הארגוני? הירשמו לכנס Enterprise 4.0 של אנשים ומחשבים.

לחלק א'

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים