המעבר לכלכלה הדיגיטלית: זה לא רק גאדג'טים

המהפכה הדיגיטלית מאתגרת לא מעט את יצרניות הפתרונות לשוק הארגוני - עליהן לתת מענה לדרישות העכשוויות של מנהלי הטכנולוגיה, אך לא פחות להתאים את עצמן למציאות החדשה, ובמידה מסוימת להמציא את עצמן מחדש

כלכלה דיגיטלית. צילום: BigStock

המהפכה הדיגיטלית מאתגרת לא רק את המנמ"רים בשוק הארגוני והעסקי, אלא גם את יצרניות הפתרונות לשוק הארגוני. האתגר למעשה הוא כפול: מצד אחד הן צריכות לתת מענה לדרישות העכשוויות של מנהלי הטכנולוגיה במגזרים העסקיים והיצרנים, אולם מצד שני, הן צריכות להתאים את עצמן למציאות החדשה, ובמידה מסוימת להמציא את עצמן מחדש.

הצצה אחת לפן הזה של הכלכלה הדיגיטלית ניתן היה לקבל לא מכבר בכנס משתמשי סאפ (SAP) בישראל – ISUG 2015. סאפ היא כמובן אחת החברות בשוק, אבל היא מספיק גדולה כדי שאפשר יהיה לקבל התרשמות מהירה על מה צפוי לנו בעתיד.

אחד האתגרים הקשים בתחום זה, הוא כל נושא שרשרת האספקה, תהליכי הרכש, הזמנות, ובעיקר הסינכרון היעיל והמלא בין כל חלקי הארגון, החל מקבלת ההזמנה ועד להגעה לבית הלקוח.

כדי שמחלקות שיווק, או שירות, יאמצו פלטפורמות דיגיטליות מבוססות ערוצים דיגיטליים על מנת לשפר את השירות שלהם, עליהם קודם כל לדבר בשפה אחת עם כל השרשרת שמובילה לשירות או לייצור, וכאן הקושי הגדול.

מעבר לדיגיטל הוא לא רק טכנולוגיה

בשיח שמתפתח במעבר לטרנספורמציה הדיגיטלית, יש הנוטים לצמצם אותו לממשקים הדיגיטליים ולפלטפורמות המוכרות לכולנו, חלקן ברמת גאדג'טים. אבל ככל שהזמן חולף, מתגבשת ההכרה כי הסיפור הוא הרבה יותר מורכב, וכי מעבר לדיגיטל הוא לא רק טכנולוגיה, אלא הרבה מאוד שינויים בתהליכים פנים ארגוניים.

החיבור לעולם החדש עם העולם הישן הוא המשימה המרכזית שחברות כמו סאפ נטלו על עצמן בלית ברירה, והן במירוץ ממשי נגד הזמן, כאשר מתחת לפני השטח קמות בכל יום חברות צעירות, זריזות, מבוססות אינטרנט, שגוזלות מהחברות המסורתיות נתחי שוק הולכים וגדלים.

כזכור, לפני שלוש שנים רכשה סאפ את אריבה (Ariba), שהייתה החברה השנייה בגודלה בעולם בתחום של מחשוב ענן מבוסס מסחר אלקטרוני, תמורת 4.3 מיליארד דולר. כבר אז הבינו קברינטי סאפ כי אם הם רוצים לפגוש את הלקוחות שלהם בנקודות הקריטיות שמעסיקות אותם, במיוחד אם הם מבוססי מערכות ERP של סאפ, עליהם למצוא פתרון מבוסס ענן. מבחינתה של סאפ המעבר לענן היתה אמירה די דרמתית, ששינתה בצורה משמעותית את היחס של כל הארגונים אל פלטפורמת הענן. אבי שחם, מומחה פתרונות שרשרת אספקה בסאפ, ציין כי אריבה מספקת פתרונות לכל תהליכי שרשרת האספקה מבוססי ענן, ובמיוחד היא מסייעת לארגונים לסנכרן בין כל התהליכים התפעוליים, הלוגיסטיים, ניהול ספקים, ובעיקר ייעול תהליכי ייצור וקיצור זמני אספקה.

למידת הפרופיל והתאמה למציאות

אבל לא  רק בשרשרת האספקה מסתיים הדבר. יש תחום אחר, כמו למשל ייעול וטיפול טוב יותר בחוויית הנסיעות של עובדים בארגונים שעבודתם מחייבת לא מעט טיסות לחו"ל.

בכנס הציג שחם יישום של סאפ שמאפשר לנהל בממשק אחד את כל התהליכים הקשורים בנסיעות: החל מתזמון לוח טיסות, שריון בתי מלון, תחבורה ועד שירותים לוגיסטיים שהעובד זקוק להם תוך כדי שהותו בחו"ל. המערכת גם רגישה מאוד להעדפות האישיות של כל אחד מהעובדים. היא לומדת את הפרופיל שלהם ומנסה להתאים את עצמה למציאות. מעבר לשיפור חוויית הנסיעות של העובד עצמו, שהיא חשובה בפני עצמה, היישום הזה מייעל וחוסך משאבים רבים בתוך הארגון. דוגמה נוספת לייעול תהליך ארגוני הוא פרויקט מובייל שהטמיעה HP ברכבת ישראל. אלי חרוש, מנהל תחום המובייל ב-HP סיפר על שילוב אפליקציית מובייל על פלטפורמת ה-ERP של רכבת ישראל, שייעל מאוד את כל תהליך הניהול והבקרה של ניקוי הקרונות, תהליך שמתבצע בדרך כלל על ידי קבלני משנה. האפליקציה משמשת את מנהל העבודה ברכבת שיכול כעת לדווח דיווחים מדויקים יותר על תהליך הניקוי.

לייעל את התהליכים

ישנם פתרונות נוספים שמחברים את הארגונים לכלכלה הדיגיטלית. אברהם אסף, מנכ"ל ORG7 , הציג פתרון של חברת הסטארט-אפ הצעירה שהוא מנהל אותה. המערכת שפותחה מונחית לניהול אירועים, ומטרתה להפוך את ניהול האירוע החריג בארגון, וכאלו לא חסרים, לתהליך שבו כולם מסונכרנים עם כולם, ובכך תורמים לטיפול מהיר יותר בתקלה או באירוע.

המעבר לדיגיטל גם מטפל בתהליכי המכירה, וכיצד הופכים את איש המכירות להרבה יותר פרודוקטיבי, ולא רק אחד שממלא טפסים ורושם חשבוניות. כאן נכנסים לתמונה מערכות ותיקות כמו ה-CRM וה-ERP. דפנה ינאי אסרף, מנהלת חטיבת המוצרים באדוונטק הציגה איך הן מאפשרות לאיש המכירות לקבל מידע בזמן אמת על כל שאלה ופרט שהוא צריך בעת ביצוע המכירה, ובכך להגדיל את סיכויי המכירה וגם ולייעל את התהליכים.

דוגמאות נוספות הוצגו על ידי אורן גילאור מסאפ, שדיבר על תפיסת החברה בכל מה שקשור ביכולת לגשר על הפער בין רצון הלקוח לבין צורכי העסקים. הפתרונות באים לידי ביטוי בתחום של המסחר האלקטרוני, ואחד מהם הוא ה-Hybris פתרון האי קומרס של סאפ .

בכל הפתרונות האלו הענן והמובייל הם שחקן מרכזי. גדי גילאון, מנכ"ל מוביסק, פרש את החסמים שיש למנמ"רים בשוק העסקי ארגוני שבגללם הם לא עוברים לענן. ככל שיהיו יותר פתרונות מצד ספקיות הפתרונות הטכנולוגיים שיחברו את כל תהליכי הארגון ויכשירו אותם לעידן הדיגיטלי, כך הטרנספורמציה הדיגיטלית תואץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים