הדרך לבנקאות דיגיטלית עוברת בחדר המנמ"ר

העולם הולך בבירור אל הדיגיטל, כולל במגזר הפיננסי ● על המנמ"ר, יחד עם ההנהלה, להוביל את המעבר

רפורמות שישפיעו רבות על עולם הבנקאות. צילום אילוסטרציה: BigStock

המעבר לדיגיטל בארגונים הולך ותופס תאוצה ולפי כל הסימנים, זה יהיה אחד הנושאים המרכזיים שעליהם ידברו בשנה הבאה ובשנים שלאחר מכן. זוהי מהפכה של ממש, שמשנה סדרי עולם, מייצרת חברות חדשות, ובעיקר משפיעה על חברות ענק וגורמת להן להשתנות מהקצה אל הקצה. בכנס ISUG האחרון, שנערך לא מכבר, ציין אופיר טסל מחברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג שכיום כבר לא מדברים על מעבר לדיגיטל אלא על כלכלה דיגיטלית, שהיא הכלכלה החדשה.

המעניין הוא שהכלכלה הדיגיטלית אמנם תחולל שינוי אבל לא תמחק את זו הישנה, על כל הנכסים שיש לה. שם המשחק הוא היכולת לעשות את השינוי לכיוון הדיגיטלי בזמן הנכון ובמהירות.

בינתיים, המעבר לדיגיטל הוא בגדר יעד, חזון ובמקרים מסוימים אסטרטגיה עסקית. רוב המגזרים בעולם עדיין לא שם. סקר עדכני של גרטנר (Gartner) מעלה נתון מעניין שלפיו 32% מהארגונים שמחזור ההכנסות שלהם מעל 250 מיליון דולר כבר מצויים בדרך לעידן הדיגיטלי, לפחות לפי העדות שלהם. זהו אמנם לא אחוז גדול, אבל מדובר בעלייה של 10% לעומת השנה שעברה. יצוין כי מנהלים מסרו שהמעבר לדיגיטל הכריח אותם לעסוק גם בעיצוב מחדש של תהליכים עסקיים, שיפור חויית הלקוח ויצירת קווי עסקים חדשים. אבל גם כאן התמונה עדיין לא שלמה.

אחד המגזרים שהמחקר עסק בהם הוא זה הפיננסי. כמעט בכל הבנקים מדברים ודנים כיום על בנקאות דיגיטלית, ובחלקם אפילו עושים, כולל בישראל. הבנקים הגדולים כבר חשפו חלק מהתוכניות שלהם, וכמה מהן הם אף ביצעו. בנקים אחרים, בינוניים וקטנים, פועלים בשקט, מאחורי הקלעים, כדי לפרוץ לעולם הדיגיטלי.

בהקשר הזה, הסקר של גרטנר מעלה נקודה מעניינת, שקשורה לתפקודם של המנמ"רים. ג'ורג לופז, אחד האנליסטים הבכירים של חברת המחקר, ציין כי המעבר לדיגיטל לא צריך לעצור בממשקים שבהם נמצאת הבנקאות הדיגיטלית בימינו: טלפונים חכמים, טאבלטים, גישה למאגרי מידע כדי לבצע פעולות רבות אונליין ועוד.

המנמ"ר – מנהיג דיגיטלי

כדי שהבנק יהיה ערוך באמת לעולם הדיגיטלי עליו לטפל בשורה של תהליכים ארגוניים וניהוליים בקווי העסקים של הבנק, אלה שהשירותים שלהם יהיו חשופים לבנקאות הדיגיטלית. כאן צריכה לבוא לידי מיצוי היכולת לחבר בין העסקים לטכנולוגיה. ומי צריך להיות אחראי לזה? המנמ"ר כמובן, לפחות על פי גרטנר.

עליו לקחת על עצמו את התפקיד של מנהיג דיגיטלי, כחלק מהתפקיד המסורתי שלו כמנהיג טכנולוגי. המנמ"ר, בהיותו מנהיג טכנולוגי, משקיע מאמצים רבים כדי לשלוט על כל התהליכים הממוחשבים בבנק, להיות בעל השפעה על כל החלטה ולהתוות את הדרך המקצועית לבנק.

אבל זה כבר לא מספיק. כדי שהבנקים יהיו באמת דיגיטליים, על המנמ"ר להוביל גם את השינויים בתהליכים העסקיים – וזו כבר מנגינה אותה מנגנים בקומות ההנהלה של בנקים, בחדרי הדיונים ובמועצות המנהלים. המנמ"ר של הבנק צריך להיות שם. הוא לא צריך לחכות שיקראו לו, אלא עליו ליזום, לייצר תוכניות אסטרטגיות חוצות ארגון ולגרום לכל המנהלים האחרים ללכת אחריו.

זו לא משימה פשוטה, היא צריכה להיעשות בהדרגה, תוך קבלת תמיכה קודם כל מההנהלה, שיתוף פעולה עם המחלקות העסקיות ובעיקר עם העובדים במחלקות השונות.  המנמ"ר צריך להיות ראש החץ של המעבר המלא לדיגיטל – ולא רק בייעוץ טכנולוגי.

כאמור, אנחנו עדיין לא שם, אבל ככל שהזמן חולף, הקריטיות במעבר לדיגיטל והסתגלות לכלכלה הדיגיטלית נעשית גדולה ודחופה יותר, והתמהמות היא הדבר המסוכן ביותר  בהקשר זה. חומר למחשבה.

מתעניינים בבנקאות דיגיטלית? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס FinTech@ShowCase של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים