הרשת החברתית של חוקרי מערכות המידע

הכנס של האגודה הישראלית למערכות מידע מהווה מקום להתעדכן במחקרים החדשים ● וגם: ראיון עם פרופ' פיליפ עין דור, מוותיקי החוקרים בתחום

פרופ' פיליפ עין דור, נשיא האגודה הישראלית למערכות מידע

האגודה הישראלית למערכות מידע (ILAIS) תקיים בשבוע הבא – למען הדיוק, ביום ב', 29 ביוני – את הכנס השנתי התשיעי שלה. בכנס, שיתארח הפעם בקריה האקדמית אונו, יוצגו מחקרים ומאמרים אקדמיים רבים של חוקרים ישראליים וישתתפו בו חוקרים ישראליים ששוהים בחו"ל, כמו גם נציגים של MIT ואוניברסיטת טורונטו. את הרצאת הפתיחה יישא חתן פרס ישראל, פרופ' יואב בנימיני. ישתתפו בכנס מעל 100 חוקרים וסטודנטים מצטיינים ויוצגו בו פרויקטי מחקר (וגם פיתוח) מעניינים.

בין היתר, ניתן יהיה לראות באירוע עבודות שזכו להכרה עולמית בתחומי הסחר האלקטרוני, נאמנות לקוחות, BI, תהליכים עסקיים, שיטות למידול ושיפור תהליכים ועוד.

שני מחקרים מעניינים יוצגו בתחום הבריאות על ידי שתי דוקטורנטיות שאותן מלווה הד"ר ציפי הארט מהפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו. אחת העבודות מציגה שאלון להערכת כישורי הרופא ליצור תקשורת בונה עם המטופל במהלך המפגש הקצר במרפאה, תוך כדי עבודה עם המחשב. לדברי ד"ר הארט, העבודה זכתה להערכה חיובית והסטודנטיות התקבלו לפוסט דוקטוראט בהרווארד. שתי עבודות נוספות נועדו לבחינת השפעת טכנולוגיות מידע על קיצור שהות המטופלים בחדר המיון. מחקר אחר עוסק בשיפור תהליכי העבודה בחדרי המיון.

חקר מערכות מידע במבט על

יצוין שהאגודה הישראלית למערכות מידע הוקמה ב-2005 והיא שלוחה של הארגון הבינלאומי למערכות מידע, שפועל בעשרות מדינות. מטרת הארגון הוא לקיים קשר פיזי ומחקרי בין חוקרים בתחום מכל העולם.

יפתחו את הכנס פרופ' משה בן חורין, העומד בראש הקריה האקדמית אונו, פרופ' דב תאני מאוניברסיטת תל אביב, לשעבר נשיא האגודה, ופרופ' פיליפ עין דור, נשיא הסניף הישראלי, שהיה בעבר נשיא הארגון הבינלאומי.

פרופ' עין דור הוא מוותיקי ענף המחשוב בישראל. הוא החל את דרכו ביבמ (IBM), שם עבד כשש שנים ולזכותו נזקף כי מכר את המיינפריים הראשון לבנק לאומי. את המשך הקריירה שלו עשה באקדמיה: לאחר שהשלים את הדוקטורט שלו בחו"ל חזר לארץ ב-1976 והקים את לימודי מערכות המידע באוניברסיטת תל אביב. מאז, במשך 30 שנה, עד לפרישתו, הכשיר דורות שלמים של מנמ"רים וחוקרים בתחום מערכות המידע, חלקם תופסים עמדות מפתח בכירות בענף. לאחר פרישתו מהאוניברסיטה הצטרף לסגל ההוראה של המכללה האקדמית תל אביב-יפו בלימודי מינהל עסקים, ועד לא מזמן גם לימד.

כיום הוא עומד בראש תוכנית ה-MBA של המכללה. לדבריו, "הרעיון להקים את האגודה הישראלית למערכות מידע בארץ עלה בראשי לפני 10 שנים, כשראיתי שיש הרבה מאוד חוקרים ומחקרים בתחום מערכות המידע אבל אין להם מסגרת מסודרת להחלפת דעות ומפגשים".

מספר החוקרים בתחום מערכות המידע עומד כיום ברחבי העולם על כ-1500, מתוכם כמה עשרות ישראליים, מכל המוסדות האקדמיים בארץ. לדברי פרופ' עין דור, הארגון משמש במה להחלפת דעות, פרסום מאמרים וכמובן לקיום הכנס השנתי, שמתארח בכל פעם במוסד אקדמי אחר.

פרופ' עין דור מרוצה מההיענות לכנס השנה, על אף היותה שנה לא פשוטה בכלל. בסך הכול הוגשו לקראת הכנס הנוכחי 30 מאמרים. הוא מדגיש כי "אנחנו מאוד מקפידים על שילוב הסטודנטים במחקרים ובהצגתם בכנס. אחד הקווים המשותפים לכל העבודות שיוצגו הוא שילוב בין ניהול וטכנולוגיה, עם דגש חזק על תוכנות".

ממרום ניסיונו הרב יכול פרופ' עין דור להסתכל במבט רחב על תחום מערכות המידע. "המידע הפך להיות קומודיטי", הוא אומר. "אין בימינו ארגון שלא מבוסס על מערכות מחשב ועל מידע. עיבוד נתונים, שהיה בעבר משהו מאוד חדשני ומורכב, הוא כבר מובן מאליו. בכלל, כיום הכול מבוסס על תוכנות, לחומרה אין משמעות מיוחדת ולכן גם האופי של העבודה השתנה".

איך אתה רואה את המנמ"ר של היום לעומת השנים הקודמות?
"אין ספק שתפקיד המנמ"ר השתנה מאוד מאז שהתחלנו ללמד את המקצוע. המנמ"ר של היום הוא קודם כל מנהל. הוא כבר לא צריך להתעסק עם טכנולוגיה כי כפי שאמרתי, היא זמינה לכל. עליו להראות את הדרך להנהלה איך להוביל את הארגון מבחינה טכנולוגית – וזה אתגר לא פשוט".

האם יש איום על תפקיד המנמ"ר?
"לא, אבל עליו להיות קשוב לחידושים ומגמות טכנולוגיות חדישות שתופסות את העולם".

מהו הנושא החם ביותר כיום בתחום?
"רובוטיקה. יש כיום רובוטים כמעט בכל תחום.על המנמ"ר להיחשף לתחום, ללמוד אותו ולהראות להנהלה איך עושים את השימוש הכי טוב בו, כי זה מה שמצפים ממנו".

השורה התחתונה: המחקר בתחום מערכות המידע הוא נדבך חשוב, שתורם תרומה משמעותית לפתרונות ולחידושים הטכנולוגיים שתעשיית ה-IT מייצרת ללא הרף. המכנה המשותף לכל הרעיונות והמחקרים הוא כיצד הטכנולוגיה מסייעת לשנות את התהליכים הארגוניים במגזרים שונים, כאשר התוצאה הסופית היא מימוש יעדי הארגון לטובת לקוחותיו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים