ההשקה של אפל: המשקיעים מאוכזבים – האנליסטים מאוזנים

קבלת הפנים של המשקיעים ל-iPhone 5S ול-iPhone 5C הייתה צוננת והביאה לצניחה במניית אפל ● האנליסטים, לעומת זאת, רואים במכשירים החדשים גם צדדים חיוביים, אבל קובעים שלא מדובר במהפכה

אבק הכוכבים שקע מעל אירוע ההכרזה של אפל (Apple) אמש (ג') ופינה את מקומו לתגובות בשוק. ניכר שהמכשירים החדשים שהשיקה, מכשיר הדגל iPhone 5S ואחיו הזול, iPhone 5C, לא מלהיבים במיוחד את המשקיעים והאנליסטים. מניית החברה בניו-יורק ירדה אמש, לאחר ההשקה, ב-2.3% ל-494.64 דולרים ולפני פתיחת המסחר היום צנחה ב-3% נוספים ל-480.5 דולרים.

לעומת התגובה הרעה של המשקיעים, האנליסטים מאוזנים יותר. חלקם מבליטים את הצדדים הטובים במכשירי ה-iPhone החדשים, רבים מדגישים את הצדדים הרעים, אבל דומה שהם תמימי דעים שלא מדובר כאן במהפכה אלא בהשקה מינורית יותר ממה שציפו רבים.

"ההכרזה של אפל הייתה טובה, וגם רעה", טען ג'ף קגן, אנליסט הטכנולוגיה של CNN. "באופן כללי, אפל הציגה שיפורים, אבל לא חדשנות מרעישה. החלק הטוב הוא מערכת ההפעלה החדשה, iOS 7, והצבעים והתכונות החדשות במכשירים. החלק הרע הוא שהיא לא הציגה מכשיר עם מסך גדול יותר".

בעיה נוספת שהציג קגן היא מה קורה אם מי מהמשתמשים ירצה להמשיך להשתמש במערכת ההפעלה הקודמת, שכן iOS 7 שונה מאוד מקודמתה. "תמיד חשוב לתת ללקוחות את הבחירה ולא לאלץ אותם לעשות שינוי", אמר.

לעומת זאת, לדבריו, סורק טביעות האצבע שאפל כללה ב-iPhone 5S פותח פרק חדש בעולם הסמארטפונים. "זוהי חדשנות חשובה, שלבטח תועתק על ידי יצרניות סמארטפונים אחרות. כמו תמיד, אנחנו לומדים על תכונות חדשות על פני זמן, ואני בטוח שהמכשירים החדשים ומערכות ההפעלה הבאות לא יהיו שונים", ציין.

קגן סיכם באומרו, כי "אפל עדיין רודפת אחרי חלומות ולא אחרי תחרות. בשורה התחתונה, זו הייתה הכרזה לא רעה, אבל לא ממש מרעישה".

תהיות – גם לגבי המחיר
אלמנט נוסף במכשירים החדשים שמעורר תהיות אצל האנליסטים הוא המחיר שלהם. ראוי לציין שאפל פונה עם ה-iPhone 5C, המכשיר המוזל, בעיקר למשתמשים שרוכשים אותו ב-50% ממחירו של המכשיר היקר רק אצל המפעילות, שכן בלי תוכנית התחייבות הוא זול רק ב-100 דולרים לעומת המכשיר היקר. באפל בוודאי יודעים כמה ממכשיריה נמכרים עם תוכנית התחייבות אצל המפעילות וכמה מהם בלעדיה, ובוודאי עשו את החשבון שלהם.

אם אפל מתכוונת להגביר את החדירה שלה ביפן ובסין, נראה שיש לה בעיה. דווקא בסין, מרבית משתמשי הסמארטפונים לא רוכשים אותם עם חוזה למפעילה דיגיטלית והמחיר של המכשירים ללא התחייבות לא ממש זול, טוענים האנליסטים. כך, לדבריהם, במקום שהמכשיר יסייע לה לחדור לפלח הבינוני, ה-iPhone 5C רק יבסס יותר את מעמדה בפלח הגבוה. הם מעריכים שייתכן שהמכשיר יכרסם במשהו בפלח השוק של סמסונג (Samsung), אבל לא ישנה את מעמדה של אפל בסין.

"המחיר הזה נחשב בינוני ולא זול", ציינה סנדי שן, אנליסטית מגרטנר (Gartner) בסין. "בהתחשב ביריבות החזקות של אפל במזרח, בעיקר סמסונג אבל גם יצרניות מקומיות כמו הוואווי (Huwaii) ולנובו (Lenovo), שלכולן יש מכשירים בקטגוריה הזאת, אפל תמשיך לאבד נתחי שוק בפלחים האלה", הוסיפה.

"ה-64 ביט לא תורם לביצועים"
האנליסט פטריק מורהד מ-Moor Insights & Strategy התייחס בתגובתו למעבד ה-A7 בעל ארכיטקטורת 64 ביט. לדבריו, הוא מהווה התקדמות יפה "אבל לא מהפכה".

אפל תיארה את המעבר החדש "ככזה שמביא את ארכיטקטורת 64 ביט של המחשבים אל עולם הסמארטפונים בפעם הראשונה", אבל נראה שאלה רק משפטים שיווקיים, הוא אמר וציין כי "כרגע, היתרונות של ארכיטקטורת 64 ביט אינם בולטים. ארכיטקטורת 64 ביט לא תורמת שום דבר לחוויית המשתמש בסלולר, משום שהיא דורשת זיכרון RAM של יותר מ-4 ג'יגה-בייט". אפל לא ציינה זאת, אבל קרוב לוודאי שבמכשיר החדש יש זיכרון RAM של 2 ג'יגה-בייט, לעומת 1 ג'יגה-בייט ב-iPhone 5. לכן, מעבד ה-64 ביט לא תורם רבות לביצועים של המכשיר, אלא אם המפתחים כותבים קודים ויישומים מיוחדים שמשתמשים בחומרת ה-64 ביט. מצד שני, יישומים שייכתבו למעבד החדש לא יעבדו במכשירים קודמים של אפל ואפילו לא במכשירי ה-5C החדשים, כך שקרוב לוודאי שהמפתחים ימשיכו לכתוב יישומים ל-32 ביט מה שיביא לכך שהמעבד של ה-5S לא ינוצל".

לעומת זאת, מורהד טען ששיפור הארכיטקטורה של מעבד ה-A7 תהיה הגורם העיקרי שיביא לשיפור הביצועים ב-iPhone 5S.

הוא ציין, כי "אמנם אין עוד מידע מדויק על מעבד ה-A7, אבל נראה שהוא עדיין דו-ליבתי. כנראה שמעבד ארבע-ליבתי כמו ה-SnapDragon 800 של קוואלקום (Qualcomm), שכלול במכשירים של LG וסוני (Sony), מספק ביצועים טובים יותר מה-A7 של אפל".

מורהד התייחס גם למעבד התוסף M7 שכלול ב-iPhone 5S. לדבריו, "המעבד הזה יפקח על האקסלרומטר, הג'ירוסקופ והמצפן. זו לא תפיסה ייחודית, לא משהו חדש. לחברות אחרות, למשל קוואלקום, יש משהו דומה – חיישן מוקדי".

הוא לא הביע התרגשות גם מתכונה נוספת של המעבד – תאימות ל- OpenGL 3.0, שתאפשר כתיבת משחקים בעלי גרפיקה משופרת. לדבריו, המכשירים בעלי מעבדי SnapDragon 600 או 800 של קוואלקום כבר כוללים תאימות ל-OpenGL 3.0.

הנה כי כן, המשקיעים לא משתגעים על המכשירים החדשים של אפל והאנליסטים מביעים לגביהם דעות שונות. מי מהם צודק? את זה יקבעו הביצועים – והלקוחות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים