תהודה לחשיפת אנשים ומחשבים: מתקפת הסייבר האיראנית – גם בתקשורת הערבית והפרסית

אמצעי מדיה שונים באזור ציטטו את הדיווח לפיו איראן תקפה באחרונה קיברנטית יעדים רבים בישראל ובמזרח התיכון

ככל הנראה, שוב תקיפה איראנית.

הידיעה הבלעדית שפורסמה באנשים ומחשבים בראשית השבוע על מתקפת הסייבר האיראנית על ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון זכתה במהלך השבוע להדים רבים בתקשורת הערבית והאיראנית. בין היתר, היא פורסמה בסוכנות הידיעות האיראנית המרכזית מהר ובעיתון המצרי אלדוסתור.

ביום א' האחרון נחשף באנשים ומחשבים כי קבוצת סייבר איראנית תוקפת בשנה האחרונה מאות יעדים בישראל ובאזור. המתקפה, שנחשפה על ידי ClearSky הישראלית, החלה ביולי 2014. בין יעדיה: אלופים במילואים, עובדים בחברות לייעוץ ביטחוני, חוקרי אקדמיה ישראליים, שר אוצר של מדינה במזרח התיכון, גורם בשגרירות קטאר בבריטניה, גורמים רבים בערב הסעודית, וכן עיתונאים ופעילי זכויות אדם. חלק מהמתקפות נחלו הצלחה.

החוקרים כינו את המתקפה המתמשכת "מאגר תמר", על שמה של ד"ר תמר עילם-גינדין, אחת מיעדי התקיפה, שדיווחה עליה וסייעה בתחקורה. ד"ר גינדין היא בלשנית המתמחה בפרסית ובאיראן הקדומה והמודרנית, ומשמשת כעמיתת מחקר במכון לחקר איראן באוניברסיטת חיפה.

הפרשה זכתה לפרסום ולדיווחים רבים בתקשורת הישראלית, ביניהם ב-וואלה! וברשת ב' של קול ישראל. הדבר הביא עד מהרה להתייחסויות ואזכורים גם בתקשורת העולמית, ובכללה, כאמור, בתקשורת הערבית והאיראנית.

סוכנות הידיעות האיראנית מהר, מהמובילות במדינה, העלתה עוד ביום הפרסום (א') כתבה קצרה המדווחת על התקיפה, שהינה בעצם תרגום כמעט מדויק של הידיעה שהתפרסמה ב-Times of Israel. בעקבותיה החלו אתרי חדשות נוספים ברפובליקה האסלאמית לפרסם גם הם את הידיעה. אחרים הביאו תרגום שהתבסס על הפרסום בעניין באתר גלי צה"ל. כל ההתייחסות באתרים אלה היו דיווחים יבשים בלבד, ללא מתן פרשנות או הבעת דעה על המקרה.

הפרסום בסוכנות הידיעות האיראנית מהר

הפרסום בסוכנות הידיעות האיראנית מהר

ההתייחסות הנרחבת והמעניינת ביותר של תקשורת פרסית לעניין פורסמה באתר חדשות הסייבר האיראני cyberbannews.com, בדמות כתבה ביקורתית על המקרה. בכתבה עלו שאלות בנוגע לחלקים נבחרים מהדו"ח של ClearSky ותמיהה כיצד הוחלט לשייך את המתקפה הזו דווקא על גורמים איראניים. על פי האתר, לאיראן אין תועלת בתקיפת בלשנים של פרסית עתיקה והותקפו גם מדינות שהן בנות ברית של איראן, כגון ונצואלה וסוריה. לטענתם, אין אף חברת סייבר או מכון מחקר בעולם שיוכל להוכיח קשר של תקיפה זו לאיראן, שכן קשר זה הוא אשליה בלבד.

הפרסום באתר האיראני cyberbannews.com

הפרסום באתר האיראני cyberbannews.com

האתר יצר עבור הנושא לוגו מיוחד המכיל את המילים ClearSky ,DUQU ו-stuxnet. שתי המילים האחרונות הן שמות של נוזקות שיוחסו לישראל. מהלוגו ניתן ללמוד כי לפחות בתקשורת האיראנית נתפסת תקיפה זו כחלק ממלחמת הסייבר האלקטרונית שמתחוללת בשנים האחרונות בין ישראל והמערב לאיראן.

לא רק באיראן

הפרסום באנשים ומחשבים זכה להתייחסות נרחבת גם באמצעי תקשורת ערביים שונים. העיתון המצרי אלדוסתור קישר בין חשיפת הקמפיין האיראני על ידי Clearsky להקמת זרוע הסייבר של צה"ל וכתב: "לאחר שאיראן ריגלה אחריה – ישראל מקימה זרוע סייבר". גם העיתון הבריטי בערבית אלערב סיקר את הנושא בהרחבה, תוך התמקדות בתקיפות שבוצעו על יעדים במדינות ערב.

הפרסום באתר המצרי almesryoon.com

הפרסום באתר המצרי almesryoon.com

האתר המצרי almesryoon.com דיווח ביום ב' השבוע על הפרשה, תחת הכותרת "איראן מרגלת אחר המזרח התיכון וישראל". כתבה דומה פורסמה בסוכנות הידיעות המצרית ONA. גם הדיווח של הפורטל הערבי אלבואבה, שראה אור שלשום (ג'), מרמז על קשר בין פרשיית ריגול הסייבר הישראלי אחרי שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן לחשיפת התקיפה שביצעו האיראנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים