צפרא כץ, אורקל: "סאפ הולכת לבסיסי נתונים – כמו שאני אשחק ב-NBA"

"אין משהו מעניין לומר על סאפ", אמרה מנכ"לית ענקית ה-IT ● לדבריה, "נמשיך להשקיע ולרכוש פה חברות - ישראל מתמחה בפתרון מהיר לבעיות" ● "כשהייתי צעירה התעלמתי מהבדלי מגדר; טעיתי - אסור לעולם העסקי לאבד מחצית מפוטנציאל ההון האנושי", ציינה

צפרא כץ, מנכ''לית משותפת של אורקל. צילום: קובי קנטור ז"ל

"אין הרבה, ובטח לא משהו מעניין – לומר על סאפ (SAP) – כי השאלה היא לא מה הם עשו, אלא למה הם לא עשו. אז הם קנו שלוש חברות בענן, שיהיה". כך אמרה לאנשים ומחשבים צפרא כץ, מנכ"לית משותפת ונשיאת אורקל (Oracle).

כץ, ישראלית לשעבר, הגיעה ארצה לחופשה, במסגרתה הייתה דוברת המפתח בכנס שערך היום (ב') הסניף הישראלי של החברה, בו השיקה פתרון ERP בענן.

לדבריה, "כשבנינו את תווכת הפיוז'ן (fusion) בעשור הקודם, שי אגסי, ישראלי ובכיר לשעבר בסאפ, אמר שזה Con-fusion, בלבול. כעת הם החליטו להתמקד בבסיסי נתונים, תחום שאנו מובילים זה שנים רבות. זה בערך כמו שאני מחר בבוקר אשחק בנבחרת ה-Golden State Warriors בליגת ה-NBA".

"כשהצטרפתי לחברה, ב-1999", אמרה כץ, "זה היה מעט לפני התפוצצות בועת האינטרנט. ידענו שהמידע הולך להיות בעל משקל סגולי רב, אבל אינו בהלימה לצורכי הארגונים. כולם חשבו שאני עוזרת אישית של לארי (אליסון, מייסד החברה, י.ה.). אמרתי לו שניתן לחסוך מיליארד דולר אם נטמיע את המערכות שלנו ונצמצם את כפילויות המאמצים".

"לארי הבטיח לי לא לדבר על כך בפומבי, אבל לא התאפק ואמר זאת בשיחה רבעונית עם משקיעים. סמנכ"ל הכספים החוויר כסיד, גמגם וניסה להכחיש, אבל המהלך התגלה כנכון: לאחר התפוצצות הבועה, מכירות המתחרים ירדו ברבע עד שליש, ואילו השינוי שערכנו, הגדיל מולם את הפער משמעותית. המתחרים 'חתכו' בהשקעות במו"פ, ואנו הגדלנו את ההשקעה ב-50%, מה שהביא להגדלת היתרון שלנו מולם ב-2003".

"בעשור החולף גדלה ההשקעה שלנו  במו"פ מ-650 מיליון דולר ל-5.5 מיליארד. פישטנו את ה-IT, התבססנו על המערכות שלנו מהבית והנהגנו סטנדרטיזציה". המהלך הבא, אמרה, "היה לכתוב מחדש את כל קו המוצרים שלנו, פרויקט מורכב, בן עשור".

מידע בקצות האצבעות

כץ אמרה כי עולם ה-IT חווה כמה שינויי ענק, ואחד החשובים שבהם הוא המעבר לענן. "חשבתי שהמעבר שלנו לענן יהיה פשוט, בגלל כל מה שעשינו לפני – ולא כך", אמרה. "השינוי היה החלק הקשה, לא הטכנולוגיה. אבל זה שינוי חשוב כי בענן נדרשות הנגשה מהירה ורחבה לנתונים, ונראות בקצות האצבעות, לטובת קבלת החלטות מהירה ואיכותית יותר".

"שואלים אותי מי צריך לעבור לענן קודם – ארגונים גדולים או קטנים", אמרה כץ. "כל ארגון ימצא בענן את היתרונות שלו. הנהלה של ארגון ענק כמו ג'נרל אלקטריק (GE) הבינה שהענן הוא הזדמנות עבורם ואנו עובדים יחד לבניית פלטפורמות לתחום. כולם רצים לענן, בגלל שהוא טומן בחובו תועלות".

צפרה כץ עם מוטי אלמליח, מנכ"ל בזק בינלאומי, ועוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. צילום: קובי קנטור

צפרה כץ עם מוטי אלמליח, מנכ"ל בזק בינלאומי, ועוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. צילום: קובי קנטור

"כיום אנו נמצאים בנקודת זמן בה הטכנולוגיה בתחום נפגשת עם צורכי הלקוחות, במסגרתה ניתן לספק לכל ארגון בכל מגזר – רמת שירות זהה. מנמ"רים נדרשים להפנים כי אי אפשר לעשות יותר את מה שהם עשו בעבר, זה פשוט לא נכון. רק מעט מאוד אנשים מייצרים בעצמם ולעצמם את מי השתיה, או את המכוניות שלהם".

מה היא חושבת על המתחרים?

בהתייחסה למתחרים של אורקל, אמרה כץ כי "יש לנו מתחרים בכל שכבה ושלב של הענן, אולם לאף חברה אין את ההיצע שיש לנו. בעולם התשתית כשירות, IaaS, אנו פוגשים את אמזון (Amazon) וגוגל (Google). בעולם הפלטפורמה כשירות, PaaS, יש את מיקרוסופט (Microsoft). בעולם התוכנה כשירות, SaaS, יש את Salesforce. סאפ רכשה שלוש חברות ענן, אנו רכשנו הרבה יותר ובנינו היצע של יותר מ-100 מודלים לעבודה בענן לארגונים בכל גודל ובכל מגזר תעשייה".

באחרונה, אמרה כץ, "השתתפתי בכנס סטארט-אפים בקליפורניה, בהשתתפות החברות הגדולות בעולם, בואינג (Boeing), ג'נרל אלקטריק וסאפ. רוב הסטארט-אפים היו ישראלים. ישראל היא מעבדת ניסיון הפועלת תחת לחץ, וככזו – מייצרת פתרונות. הכל עניין של לפתור בעיות, ואלה לא קטנות ולא נעלמות".

"ממשיכים לחפש, נרכוש עוד חברות בישראל"

באפריל 2016 אורקל רכשה את הסטארט-אפ הישראלי Crosswise בעשרות מיליוני דולרים. בפברואר קנתה את ראבלו (Ravello Systems) תמורת כחצי מיליארד דולר. "נמשיך לרכוש חברות בישראל", אמרה כץ, "גם סטארט-אפים וגם חברות שגדלו. אנו ממשיכים לחפש, כי חדשנות היא ב-DNA שלנו ודורשת השקעה במשאבים".

כץ דורגה ברציפות ברשימת "נשות העסקים החזקות בעולם של המגזין פורצ'ן (Fortune) ב-16 השנים האחרונות. ב-2015 הוכתרה בפורבס (Forbes) כאחת הנשים המצליחות באמריקה, שבנו את עצמן במו ידיהן. היא התייחסה לנושא העצמת נשים ושילובן בתעשייה.

"כשהייתי צעירה", אמרה, "לא הבנתי לעומק את הבעייתיות בתחום. כשלמדתי בכיתת מתמטיקה למתקדמים, הייתי הבת היחידה, ולא ייחסתי לנושא חשיבות. גם לא כשעבדתי בוול סטריט. טעיתי. קידום נשים בהיי-טק ובמקצועות ההנדסה הוא סופר-חשוב".

"אסור לארגונים להפסיד ולהביא לאובדן עצום, של מחצית מהפוטנציאל של ההון האנושי הקיים. פעמים רבות, אנו הנשים, פותרות בעיות במתמטיקה ובפיזיקה בצורה מיטבית. לכן, פעלתי להקמת בית ספר ציבורי, הראשון בעולם שימוקם בקמפוס של תאגיד, שלנו. במסגרתו נקדם נערות, כדי שהן תהיינה בטוחות בעצמן במקצועות ההנדסה והמדעים המדויקים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים