תוכן שיווקי
לקראת אירוע - Anti-Bribery Management System, יום א' 8 בינואר, מלון דן פנורמה

האם בארגון שלך נותנים או מקבלים שוחד?

21/11/2016 11:56
א.ה. הדרכה וטכנולוגיה

כתב: אדריאן הורודניצ'אנו 

טריליון דולרים לפי הבנק העולמי(1) או – 1.5-2 טריליון דולרים לפי קרן המטבע הבינלאומית (2) הם ההערכות להיקף השוחד בעולם (מכלל היקף השחיתות).

משמעות הדבר היא ש-2%-1% מהתל"ג העולמי "נצרך" בדרך זאת באופן ישיר. הנזק שלו הוא פי כמה וכמה.

השוחד אינו מאפיין רק מדינות עולם שלישי ומדינות עניות, שבהן הוא אולי נראה לעין הרבה יותר. לפי הדו"חות שמפרסמים הבנק העולמי וקרן המטבע העולמית, כמו גופים אחרים, חלק ניכר מהשוחד אינו יכול להתקיים בלי ארגונים ומוסדות של המדינות המפותחות ביותר: פירמות הנותנות סכומים גדולים של שוחד, מוסדות פיננסיים המאפשרים הלבנת כספים, עורכי דין, רואי חשבון ואנשי כספים המאפשרים תנועת כסף שמקורו בשחיתות.

נתונים על תנועות הכסף ממדינות עניות לעשירות מראים שהדבר פוגע באופן יסודי בהתפתחותן של המדינות העניות. שחיתות – ושוחד כחלק ממנה, היא בעיה גלובלית הדורשת פתרונות גלובליים.

הנושא הפך לבעל חשיבות עולמית בשנים האחרונות ונידון בפורומים כלכליים מרכזיים כגון ב-G20 באוקטובר 2015 בלימה פרו וב-IMF Committee באפריל 2016.

לגבי ישראל, OECD מביע דאגה בדו"ח שפורסם ב-2015 (3) לגבי קצב היישום של חוקי מניעת שוחד במדינה, כמקובל במדינות ה-OECD.

במדינות שונות בעולם המפותח נחקקים ומיושמים חוקים המחייבים הן יחידים והן ארגונים מכל סוג – פרטיים או ציבוריים – שלא להיות מעורבים בפעילות מסוג זה – הן במדינתם והן בכל מקום בעולם. וזאת, תוך הטלת סנקציות פליליות וכלכליות נגד המנהלים באותם ארגונים. בין מדינות אלה אפשר לציין:

● ארצות הברית – חוקי FCPA שבשנים האחרונות מתייחסים גם לחברות זרות הנסחרות בבורסות בארצות הברית או נמצאות בבעלות של חברות אמריקניות.
● בריטניה – The Bribery Act 2010 נחשב למחמיר ביותר בעולם. החוק, המתייחס לכל ארגון או חברה שיש לה קשר כלשהו לבריטניה, מאפשר הטלת עונש מאסר של עד 10 שנים, הטלת קנס כספי ללא הגבלה, פסילת דירקטורים לכל החיים ועוד.
● גרמניה – סעיף 335a של StGB (החוק הפלילי) מתייחס למתן שוחד לכל גורם רשמי זר או בינלאומי וזוכה לפרשנות מאד רחבה.
● ברזיל – המדינה ידועה בהיקפי השוחד הגדולים שלה ונמצאת באותה רמה בדירוג עם הודו, בוסניה, זמביה ועוד. בשנת 2014 אימצה ברזיל את חוק Clean Company Act 2014 (חוק מספר 12,846) – חוק חברה "נקייה", הדומה לחוק האמריקני FCPA, כולל הוכחת קיום נהלים ברורים למניעת שוחד וקובע כי החברות אחראיות על התנהגות עובדיהן ללא צורך בהוכחת ידיעה.

ב-2013  החליט גם ארגון התקינה הבינלאומי, ISO להתייחס לנושא, והקים ועדה ISO/PC 278 המורכבת מנציגי מדינות שונות כדי לבדוק את הצורך ולהגדיר תקן מתאים.

לאחר שלוש  שנים פורסם באוקטובר האחרון תקן ISO37001:2016 Anti-Bribery Management system, המגדיר איך לבנות ולנהל מערכת ארגונית למניעת שוחד בארגון.

את התקן, המאפשר הסמכה של כל ארגון לתקן כמקובל בתקני ISO, ניתן לשלב יחד עם תקני ISO אחרים המופעלים בארגון, והוא מהווה מקור מתאים לדווח לרשויות על עמידה בדרישות החוקיות השונות. תקן זה מצטרף למשפחה הרחבה של התקנים הנהוליים של ISO כגון: 9001 – אבטחת איכות, 14001 – איכות סביבה, 18001 – בטיחות בתעסוקה, 26000 – אחריות חברתית, ועוד.

PECB, העוסקת בהדרכת מיישמים ובודקים לתקני ISO ובהסמכת ארגונים לתקני ISO, פתחה קורסים להדרכה והסמכה של מומחים בעל רקע מתאים כ-Auditors  Lead ו-Lead Implementers.

א.ה. הדרכה וטכנולוגיה מביאה לארץ ומעבירה קורסים ומבחנים אלה. סדרת קורסים ראשונה תתקיים חודשים הקרובים.

(1) World Bank- Anti-corruption May 10, 2016
(2) IMF-Corruption: Costsand Mitigation strategies May 2016
(3) OECD encouraged by Israel’s recent investigative activity, but remains seriously concerned with overall efforts to enforce foreign bribery laws

אירועים קרובים