בעלי המניות של אלפבית דחו הצעת עובדים לצמצום פערי שכר

פוליטיקלי קורקט וכסף כנראה לא הולכים יחד - במפגש בעלי המניות הצביעו המשקיעים וכן המנהלים הבכירים ופסלו הצעה נדירה של העובדים שקידמה קשירת שכר בחברה לנושאי גיוון והכלה, בניסיון לצמצם פערי השתכרות בין נשים לגברים

אלפבית

אלפבית (Alphabet), החברה האם של גוגל (Google), ערכה אתמול (ד') את ישיבת בעלי המניות השנתית שלה, שבמהלכה הועמדו להצבעה מספר הצעות לקשר את שכרם של העובדים אל מטרותיה של החברה בנוגע לגיוון (diversity) – נושא נחשב במיוחד בעמק הסיליקון ובתעשייה, שמנסה להפגין פלורליזם והכלה (inclusion) של כל גווני האוכלוסייה ונציגיה. במקרה המסוים חל העיסוק במאמץ לצמצום פערי שכר ולקידום השתכרות שווה בין נשים וגברים המועסקים בשורות החברה.

"באלפבית, פעילויות הגיוון וההכללה שיזמו תורמים פרטיים נתקלו במערך של תגובות לא מאורגנות, כולל נזיפה רשמית", אמרה מהנדסת תוכנה בכירה בגוגל, איירין קנאפ, שהציגה את היוזמה בפגישה. לדבריה, "זה אפקט מצמרר, וזה פוגם בתרבות החברה".

בפנייתה בשם ההתארגנות לבעלי המניות בפגישה אמרה קנאפ כי "זה האמונה שלנו כמשקיעים, מהנדסים, אנשי מקצוע טכניים, כי היעדר מנהיגות בנושא קיימות, גיוון והכלה פוגעת באופן יסודי באיכות המוצרים שאלפבית יכולה לספק למשתמשים. כחברה שמטרתה להתמקד במיליארד משתמשי האינטרנט הבאים, ולהביא את הנוחות והעוצמה של גישה למידע אליהם, על אלפבית לשלב באופן אמין את הגיוון וההכללה באסטרטגיה שלה".

הצעות שהוצגו לבעלי המניות ניסו לטפל בכמה מהבעיות הגדולות ביותר של גוגל הקשורות בשכירת כוח עבודה מגוון ובתשלום שכר הוגן. הן העובדים והן בעלי המניות ערערו על דרכה של החברה לטפל בסוגיות של שכר הוגן והלינו על ייצוג חסר של נשים ומיעוטים.

אלא שהנהלת אלפבית המליצה לבעלי המניות להצביע נגד ההצעה בנוגע לשכר, כיון שלטענתה היא כבר משלבת בלאו הכי ערכי גיוון בהתנהלות העסק שלה. למרות שחלק מבעלי המניות היו מקדמי המהלך, ביחד עם נציגי העובדים, בגלל מבנה ההצבעה הכפול של אלפבית, המעניק למייסדים שלה, לארי פייג' וסרגיי ברין, שליטה גדולה במיוחד על ההחלטות, ההצעה לא עברה.

ייצוג שוק ראלי עד 2020

המטרה המוצהרת של אלפבית וגוגל, לפחות באופן פנימי, היא להגיע למצבת עובדים שתספק "ייצוג שוק" אופייני וראלי של נשים ומיעוטים עד לשנת 2020. ויש לה "מעט" עבודה לעשות בנדון – נכון לשנת 2017, יותר מ-90 אחוז מכוח העבודה שלה היה לבן או אסייתי. האסייתים, בפרט, מהווים את רוב העובדים הלא-לבנים של גוגל. על אף שבארצות הברית הם מהווים רק 4.7% מכלל האוכלוסייה, העובדים שמוצאם באסיה מהווים למעלה משליש (35%) מכוח העבודה של הענקית ממאונטיין וויו. העובדה הזו מייצרת מצב שבו שחורים, היספאנים ובני מיעוטים אחרים מיוצגים פחות בחברה, וביחד זוכים רק ל-9% ייצוג בין עובדיה.

המצב זה לא הרבה יותר טוב כשמדובר בייצוג נשים בארה"ב בכלל ובגוגל ספציפית – בעוד שנשים מהוות 48% מכוח העבודה הכללי של כל המגזרים משולבים בארה"ב, הן מאיישות רק 36% מהמשרות הקשורות לטכנולוגיה. ובחברת גוגל תמונת המצב אפילו יותר גרועה. נכון לשנת 2017, רק 31% מהעובדים שלה היו נשים, ורק 20% הועסקו בעבודות הקשורות לטכנולוגיה, כך על פי דו"ח המגוון האחרון של הענקית, מיוני 2017.

באשר לתפקידים בכירים – 75% מעמדות אלו מאוישות על ידי גברים. ענקית החיפוש אמנם התקדמה מעט בתחום, אבל אולי לא מספיק מהר. בשלוש השנים האחרונות, גדל נפח המשרות של נשים בהיי-טק ב-17%-20%. נשים בעמדות מנהיגות הגיעו ל-25%, לעומת 21% בשנת 2014. באותה תקופה גדל גם מספר העובדים השחורים ביותר מכפול, והגיע לבין 2% ל-5% – אם כי, על פי גוגל, מספרים אלה מייצגים תפקידים שאינן קשורים בטכנולוגיה, למשל תפקידים במחלקות קשרי לקוחות. ואם לעשות את התמונה לעגומה עוד יותר הרי שמספר העובדים ההיספאניים עלה רק ב-1%.

בעלי המניות והעובדים אמרו אתמול (ד') כי פער השכר בין המינים והיעדר גיוון עלולים להתגלות כבעייתיים בעת שכירת שכירים לעבודה בחברה, וכן לגרום לסיכון ארוך טווח ביכולת להעסקת עובדים חדשים. הנהלת אלפבית פסלה את ההצעות לאחר שבעלי המניות הצביעו נגדן.

שקועה במאבקים משפטיים בנושאי גיוון והכלה

עד היום היו מי שניסו להיאבק בענקית ובדרכי הניהול הלא מספיק מגוונות ומכילות שלה באמצעות מערכת המשפט – כנגד גוגל עומדות כיום תביעות רבות הטוענות לאפליה בשכר ובקידום נשים ואנשים "צבעוניים" (people of color – ביטוי המשמש ליחס לאנשים שמוצאם אינו מערבי אלא מדרום אמריקה, מאסיה, אפריקה או מארצות ערב).

כך למשל, בינואר השנה חברו יחד 4 נשים אמריקניות מקליפורניה, עובדות לשעבר של החברה, להגשת תביעה ייצוגית בנושא קיפוח על רקע מגדרי. הנשים מלינות על הענקית ממאונטיין וויו שהיא משלמת באופן שיטתי לעובדיה הגברים יותר מאשר לעמיתותיהם הנשים ומקפחת אותן על רקע מגדרי.

אפילו רשות העבודה הפדרלית של ארצות הברית (DOL) טוענת "כי יש פערי שכר שיטתיים נגד נשים לכל אורך כוח העבודה של החברה", כך ציטט הגרדיאן (Guardian) את דבריה של ג'נט וויפר, המנהלת האזורית של הרשות, בעדותה בעניין בבית המשפט בסן פרנסיסקו במסגרת תביעה שהגישה הרשות בעניין כנגד גוגל.

באופן מעט פרדוקסלי – בנוגע לגיוון וההכלה בגוגל, יש גם קולות אחרים שטוענים כי החברה מקפחת דווקא את העובדים הלבנים שלה, ולא רק זאת אלא גם מתייחסת באופן לא שוויוני אל עובדים בהתאם לעמדתם הפוליטית.

בחודש אוגוסט פיטרה החברה את המהנדס ג'יימס דמור, לאחר שכתב תזכיר ויראלי בו קבע כי נשים אינן מתאימות מבחינה ביולוגית לעבודה בטכנולוגיה, ושקיים ביניהן לבין עמיתיהם הגברים הבדל מובנה וטבעי. הוא נצלב בתקשורת והואשם בשוביניזם ובגישה שמרנית לא מקובלת ומסוכנת. אבל אז, בינואר, הותיר דמור רבים נדהמים כהגיש תביעה כנגד ענקית הטכנולוגיה בטענה כי היא מפלה לרעה דווקא את ציבור הגברים הלבנים שהם שמרנים בגישתם הפוליטית, כך כל פי דיווח ב-BuzzFeed News. מאוחר יותר הרחיב דמור את הרעיון הזה בראיון בוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), שם גרס שפוטר משום ש-"העדפותיו המוסריות ואמונותיו" היו מוחצנות מדי בשביל ה-"מאפיה" השמאלנית של הבוסים שלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים