"שוק ה-IT המקומי קשוב למגמות העולמיות – הוא חזק ומוביל דרך"

ביקשנו מבכירים בהיי-טק הישראלי לענות על שאלון, שעוסק בהם ובענף - וקיבלנו תשובות מעניינות ● אורחת המדור הפעם: טל שטיינמן, סמנכ"לית המגזר הציבורי במיקרוסופט ישראל

טל שטיינמן, סמנכ"לית המגזר הציבורי במיקרוסופט ישראל. צילום: יח"צ

במלאות 70 שנים למדינה, ביקשנו, במערכת אנשים ומחשבים, ממנמ"רים ובכירים נוספים בעולם ההיי-טק לענות על שאלון, שעוסק בהם באופן אישי ובהיי-טק הישראלי בכלל. ביקשנו מהם לספר על ההישגים והפרויקטים הבולטים שביצעו בתפקידיהם, ולחזות מה יהיה בעתיד הענף. המשיבה הפעם היא טל שטיינמן, סמנכ"לית המגזר הציבורי במיקרוסופט (Microsoft) ישראל.

מתי ואיך התחלתם?
"מיקרוסופט הקימה את הסניף הישראלי בשנת 1989 ואת מרכז הפיתוח הראשון שלה בישראל ב-1991. למעשה, זה גם היה מרכז הפיתוח הראשון שהחברה הקימה מחוץ לגבולות ארצות הברית".

מה היה החזון בתחילת הדרך?
"אנחנו לא מדינה גדולה וגם השוק פה קטן בכל קנה מידה, אבל שילוב מנצח של חדשנות, חשיבה יצירתית והון אנושי טכנולוגי היישר מחממת 8200 ויחידות טכנולוגיות נוספות הובילו את מיקרוסופט העולמית לכאן".

"החספוס, החוצפה והתעוזה, אשר מאז ומעולם אפיינו את ההון האנושי שמהווה את הנכס המשמעותי ביותר של אומת הסטארט-אפ. אותו הון אנושי הוא הסיבה שבגללה בחרו חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם להשתקע דווקא בישראל ולפתוח בה מרכזי פיתוח יוצאי דופן בהיקפם. אני חושבת שמיקרוסופט היתה בין סוללות הדרך".

היכן אתם היום?
"מיקרוסופט העולמית פועלת בישראל באמצעות שני גופים. האחד, מיקרוסופט ישראל, המתמקדת בקידום פתרונות ענן וטרנספורמציה דיגיטלית של ארגונים במגזר העסקי והממשלתי. והשני, מיקרוסופט מחקר ופיתוח, המהווה מרכז פיתוח וחדשנות אסטרטגי עבור מיקרוסופט. מיקרוסופט מעסיקה בישראל מאות אנשי פיתוח, מחקר, שיווק ותמיכה".

"כמו מיקרוסופט העולמית, שמתמקדת בארבע השנים האחרונות בטכנולוגיות הענן (Azure) ובליווי חברות וממשלות בטרנספורמציה הדיגיטלית אותן הן מבצעות, כך גם מיקרוסופט ישראל מתרכזת בליווי גופים וארגונים במעבר לענן. בנוסף אנחנו מקדמים הטמעת פתרונות של החברה בקרב גופים ארגוניים ועסקיים (חברות אנטרפרייז וסטארט-אפים) ובקרב המשתמשים הפרטיים".

"אנו עובדים עם לקוחות מכל הסוגים והגדלים, מסטארט-אפים ועד ארגוני אנטרפרייז, כשהמאחד ביניהם זה ההכרה שהכלים הטכנולוגיים הזמינים היום, ובראשם פתרונות מבוססי ענן, מאפשרים לכל ארגון לעשות יותר. מול המגזר הציבורי התהליך מרתק. קיימת ההכרה בהזדמנות להצטרף למהפכה הדיגיטלית וישנם גופים אשר מדרבנים ומהווים מאיץ למגמה זו".

"אפשר לראות כבר היום דוגמאות נהדרות לאימוץ פלטפורמות חדשניות בשיפור השירות לאזרח, במסעות לקוח וביישומים אשר מנצלים את האלסטיות והסקיילאביליות שבמחשוב ענן. אנו תומכים בארגונים אלה. בהרבה מקרים אנו מעמידים את הידע העומד לרשותנו מעצם היותנו ארגון גלובלי אשר תומך ומסייע לארגונים ממשלתיים ובארגונים רבים בעולם. חלק מהערך המוסף שלנו, הוא ביכולת שלנו לשקף בנצ'מארק רחב ולהשתמש בידע אשר נצבר במקומות אחרים ובכלל זה גם באתגר הרגולטורי. כמו ההזדמנות, כך גם האתגר עומד לפתחם של כלל הארגונים. אני בטוחה שזה עניין של זמן עד שנראה כאן את המהפכה".

"מרכז הפיתוח בישראל הוא אחד משלושת מרכזי הפיתוח המובילים של מיקרוסופט שהוקמו מחוץ לארצות הברית, ומטרתו להוות מרכז פיתוח וחדשנות עבור מיקרוסופט, הממנף את הטאלנט והאקו-סיסטם המקומי. החזון של המרכז הוא לבנות בישראל את הדבר הגדול הבא של מיקרוסופט".

"מרכז הפיתוח פועל משלושה אתרים (הרצליה, חיפה ונצרת) ומוביל את הפיתוח של חלק מהטכנולוגיות המרכזיות והחדשניות ביותר של החברה בתחומים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה: בינה עסקית, בינה מלאכותית, מנועי המלצות וסייבר סקיוריטי. מוצרי הסייבר סקיורטי המובילים של מיקרוסופט מבוססים על טכנולוגיה שמפותחת בישראל. בנוסף, חלקים מסוימים ב-Surface, מחשב הדגל של מיקרוסופט הזוכה להצלחה בעולם, מפותחים בישראל.

מה קרה בין לבין?
"בשלושת העשורים בהם פעילה מיקרוסופט בישראל, עוצבו פניהם של שירותים רבים אשר נמצאים בשימוש בקרב מיליוני אנשים בעולם, במיוחד בתחומי הסייבר וה-BI. כמות הרכישות של טכנולוגיות אשר יוצרו ממש כאן הנה גדולה, ובעולם בו הכלכלה העולמית מבוססת על טכנולוגיה, וזו עוברת ממדינה למדינה ללא מחיצות וגבולות- זו גאווה אמיתית".

"השוק המקומי נתפס, ובצדק, כמאמץ מהיר יחסית של טכנולוגיות חדשות כך שכמות הפרויקטים המתבצעים כאן בכל רגע נתון והמבוססים על הפתרונות החדשים אשר בעיקרם מבוססי ענן, הנה מרשימה".

"בהרבה מהכנסים והאירועים של מיקרוסופט בחו"ל, אנו משתפים בסיפורי הצלחה מהשוק המקומי. סיפורי הצלחה אשר משקפים ארגונים מהמגזר הציבורי והפרטי אשר הצליחו, באמצעות טכנולוגיה, לשרת את לקוחותיהם טוב יותר, לפתח מוצרים חדשים ולהגיע להתייעלות תפעולית ממשית. זו הזדמנות להודות לשותפים שלנו, החדשים והוותיקים, שהולכים איתנו יד ביד וביחד איתנו משאירים חותם על השוק המקומי".

מה האירועים המשמעותיים בהיסטוריה שלכם?
"עברית כידוע, אינה השפה הנפוצה בעולם, ולמרות זאת הצליח הצוות המקומי לשכנע בצורך 'לעברת' את מרבית התוכנות והמוצרים של החברה, מה שמאפשר למיקרוסופט ישראל לשגשג לאורך שנים בקרב ארגונים קטנים וגדולים כאחד ועוד יותר חשוב מזה- מאפשר לאותם ארגונים לאמץ תוכנות אשר נמצאות בחזית הטכנולוגיה ואשר נועדו להעצים כל עובד בכל ארגון להשיג יותר".

מה ההישג הגדול ביותר של ה-IT בישראל לדעתכם?
"ההישג הגדול ביותר בעיני הוא שמדינת ישראל, מדינת מדבר קטנטנה ומוקפת שכנים לא ידידותיים, האוספת לתוכה שלל שבטים, נרטיבים, ניגודים ודעות הפכה עם השנים לאומת הסטארט-אפ בה פועלים מעל 6,000 סטארט-אפים ועשרות אקסלרטורים, והיא גם המקום בו מתאהבים משקיעים זרים, וכל אלה על אף החספוס והחוצפה הישראלית".

"אנחנו אותה מדינה שנמצאת במקום ה- 13 בזכיה בפרסי נובל, ושאזרחיה המציאו את הטפטפות, הדיסק און קי, את הקינקט, וגם את המצלמה הזעירה בעולם. וגם את הבמבה. בנוסף לכל אלה, אותה מדינה שהוקמה והגיעה לאן שהגיעה עם הרבה מאוד מעוף תעוזה. שוק ה-IT המקומי קשוב לטרנדים ולמגמות העולמיות, הוא חזק ומוביל דרך. אנו רואים מיזוגים ורכישות לאורך השנים בשוק, כמו גם שחקנים חדשים הנכנסים לשוק – וזה נהדר".

משהו מעניין שיש לכם לומר לקהילת אנשים ומחשבים בישראל
"אנו נמצאים בעידן המהפכה הרביעית, מהפכה הנשענת על טכנולוגיה ושמהירות הפיתוחים בה נעה בקצבים מהירים מאוד. כמו כל מהפכה, היא טומנת בחובה הזדמנויות רבות לאזרחים ולארגונים, אשר נהנים כבר היום משפע דיגיטלי".

"כמי שנמצאת בקשר הדוק עם המגזר הציבורי, אני משוכנעת שעל מנת לשמור על מידת התחרותיות שלנו כמדינה, אנו צריכים להיות בחזית הטרנספורמציה הדיגיטלית. לשם כך הוקמו בהחלטות ממשלה – רשות התקשוב הממשלתית, רשות הסייבר וישראל דיגיטלית. לכל אלה תפקיד חשוב ביצירת והובלת השינוי אשר יאפשר לישראל להמשיך ולהיות ממוקמת כאחת המדינות המובילות בעולם בשירותים דיגיטליים ובחדשנות".

"האחריות שלנו, היא להפוך לשותפים אמיתיים של משרדי הממשלה, העיריות, החברות הממשלתיות, העסקים הפרטיים במסע שלהם אל העולם הדיגיטלי, לשתף בידע ומידע מהנעשה במדינות אחרות בעולם ולהמשיך ולפתח את האקו-סיסטם יוצא הדופן, המאפיין בצורה כה ייחודית את ישראל".

ברכה מקורית למדינת ישראל ליום הולדתה ה-70
"תחום החינוך הוא אולי התחום בו חלה עלינו חובה להשקיע הכי הרבה כמדינה. הדור הבא הרי יעבוד במקצועות שאת חלקם קשה לנו כבר היום לנבא. זה הדור שמשימתו לא תהיה להפריח את השממה, אלא להמשיך ולקחת את ישראל מהנקודה בה היא נמצאת היום לנקודה הבאה על הציר. ועדיף שזה יהיה כלפי מעלה".

"זהו דור שנולד עם כוח מחשוב עצום בין אצבעותיו, שלא זקוק לתהליכי הטמעה ארוכים כדי לאמץ חדשות לבקרים אפליקציות חדשות. זה דור שמחובר לטכנולוגיה כל יום, ובמקרים רבים הייתי אומרת שאפילו כל היום".

"זה הדור שיעסוק בבינה מלאכותית, מחשוב קוונטי, מציאות היברידית ועוד מגמות שאנו עדיין לא מכירים. מכיוון שהטכנולוגיה מתפתחת היום בקצב אקספוננציאלי, היכולת ללמוד וליישם מהר הנה חשובה. היכולת לעבור מנושא לנושא, לדעת לצלול פנימה לפרטים הקטנים אך גם להסתכל על הדברים מלמעלה – הנה הכרחית. הנגישות לטכנולוגיה חשובה והכרחית אף היא. לכולם".

"אני מאחלת לכולנו להשכיל ולהשקיע במערכת החינוך, על שלל גווניה ופניה. אני מאחלת לנו לאפשר חינוך שיווני לכל חלקי האוכלוסיה, חינוך מאתגר ולא מתפשר, חינוך מאפשר גם מדע וגם רוח (שלפי מחקרים רבים הוא השילוב המנצח). חינוך אשר שם דגש על הדרך ועל התהליך ולא (רק) על התוצאה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים