תאילנד: פרסם פוסטים "נגד בית המלוכה" – ונשלח ל-35 שנות מאסר

בפוסטים ניסה ויצ'אי טפוונג להעליב עמית לעבודה לשעבר ● הדין נגזר על פי צו שנוי במחלוקת, שמעורר ביקורות רבות בעולם

נשלח אל בין הסורגים בגלל פוסטים. צילום אילוסטרציה: Ocus Focus

העונש האכזרי ביותר שנפסק אי פעם בשל העלבת בית המלוכה בתאילנד שלח אדם לכלא ל-35 שנות מאסר – בגלל פוסטים בפייסבוק (Facebook).

בית המשפט הצבאי בבנגקוק דן את ויצ'אי טפוונג בן ה-34, בעברו איש מכירות בתחום הביטוחים, ללא פחות מ-70 שנות מאסר בגין 10 סעיפים של העלבת בית המלוכה. אולם, הוא "המתיק" את עונשו במחצית לאחר שהנאשם הודה באשמה.

אלא שהפוסט לא עוסק כלל בבית המלוכה: טפוונג ניסה להעליב בו עמית לעבודה לשעבר, שלטענתו הונה אותו – כך פורסם בתיאור המקרה באתר התאילנדי של ארגון Lawyers for Human Rights.

זהו פסק הדין האכזרי ביותר אי פעם בתאילנד בגין סעיף זה, לאחר ה-"שיא" הקודם, שנפסק ב-2015 ושבמסגרתו נשלח אדם בגלל אותה "אשמה" ל-30 שנות מאסר. יצוין כי העלבת בית המלוכה יכולה להביא למאסר של בין שלוש ל-15 שנים על כל אירוע. מכאן שתיאורטית, בית המשפט היה יכול לשלוח את ויצ'אי לכלא ל-150 שנים.

טפוונג נעצר ב-2015 בעיר הצפונית צ'יאנג מאי ושהה מאז בבית כלא בבנגקוק. פרקליטו אמר שהוא לא יערער על פסק הדין. "הוא רוצה שהכול ייגמר ומתכנן להגיש עתירה למחילה מלכותית", ציין.

גורמים רשמיים איימו על פייסבוק

בשנים האחרונות חלה עלייה חדה באירועים מסוג זה, לאחר שהצבא השתלט על המדינה בהפיכה ב-2014 והוציא צו שלפיו מקרי העלבת בית המלוכה יידונו בבתי דין צבאיים. ביקורות ציבוריות על הצו טוענות כי הוא מנוצל לעתים קרובות ככלי לדיכוי פוליטי.

החוקים נגד העלבת בית המלוכה בתאילנד נחשבים לאכזריים ביותר בעולם, וסופגים ביקורות רבות נגדם מן האו"ם ומקבוצות של פעילים לזכויות אדם. הממשלה הצבאית טוענת שהחוק חיוני כדי לשמור על בית המלוכה ועל ביטחון המולדת.

בחודשים האחרונים, פנו גורמים רשמיים מתאילנד ואיימו על פייסבוק (Facebook) בסנקציות משפטיות אם היא לא תסיר פוסטים משמיצים בזמן סביר. החברה הודיעה כי היא מצייתת לחוק, לאחר שבית המשפט הורה לה לחסום חומרים אסורים.

בתוך כך, בסוף השבוע נשפט עוד אדם על פי אותו צו ונשלח לחמש שנות מאסר מאחר שהוריד קובץ אודיו שנחשב כמעליב את בית המלוכה. גם עונשו, שעמד בתחילה על 10 שנים, הומתק לחצי לאחר שהודה באשמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים