מארק צוקרברג רוצה "לרפא כל מחלה"

היוזמה הנוכחית של צ'אן-צוקרברג יוצאת לדרך במטרה להבריא את העולם, בהשקעה ראשונית של 50 מיליון דולר בפרויקט שנקרא Biohub - מרכז מחקר עצמאי שיעבוד על פיתוח כלים חדשים למדידה וטיפול במחלות

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

בסוף השבוע נחשפו פרטים נוספים על הכוונות של מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק (Facebook), ואשתו, פריסיליה צ'אן, בתחום הבריאות. המיליארדר הצעיר הצהיר כי בכוונתו לתעל את היוזמה כך שתסייע למגר את "כל המחלות בעולם".

השניים הקימו ב-2015 את יוזמת צוקרברג-צ'אן (Chan Zuckerberg Initiative) – תאגיד שנועד "לקדם פוטנציאל אנושי ולקדם שוויון בתחומים כגון בריאות, חינוך, מחקר מדעים ואנרגיה".

על פי הצהרתו, היזם הצעיר והדומיננטי, שלא מסתפק בהובלת העולם באמצעות הרשת החברתית שלו – שבהחלט נזקפות לזכותה כמה וכמה התארגנויות למאבקים חברתיים – הקים את הגוף במטרה לעשות שימוש בעושרו הרב ובהשפעה הכבירה שבידיו בכדי לעזור לשפר את איכות החיים של אנשים ברחבי העולם.

היוזמה אף העלתה סרטון תדמית לפרויקט לערוץ היוטיוב (YouTube) שלה.

מרכז Biohub יחקור מחלות קטלניות

נוסף על כך, פתחו צוקרברג וצ'אן גם יוזמה ללא כוונת רווח למחקר רפואי המכונה The Chan Zuckerberg Biohub. בספטמבר 2016 התבשרנו כי מטרת הפרויקט הנאצל והשאפתני מאוד היא לרפא את כל המחלות של העולם, או לכל הפחות למנוע ולנהל מחלות קטלניות במיוחד, כמו סרטן ומחלות לב.

לצורך הפרויקט הוקם מרכז מחקר עצמאי באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, ה-UCSF (ר"ת University of California, San Francisco), שיעבוד על פיתוח כלים חדשים ללמידה וטיפול במחלות ויקרא Biohub.

עם ההקמה הצהירו בני הזוג שבמרכז יושקעו 600 מיליון דולרים, ובשבוע שעבר הודיעה יוזמת צ'אן-צוקרברג כי תחל בחלוקתם של 50 מיליון דולרים ל-47 חוקרים ומדענים אשר יעבדו ללא לאות במחקר ופיתוח, שבסופו של דבר עשוי לפלס נתיב לריפוי מחלות עולמיות רבות.

על פי דיווח של TechCrunch, החוקרים שנבחרו הם מקבלי המלגות אשר אותרו בתוך מאגר של כ-700 מועמדים. כל אנשי המחקר יעבדו תחת מטריית היוזמה ויקבלו כ-300 אלף דולר בשנה לתקופה של חמש שנים שבמהלכן ילמדו ויבחנו לעומק את התחום הרפואי הספציפי שבו מתמחה כל אחת ואחד מהם. ל-47 החוקרים תהיה יד חופשית לחקור כל מיני בעיות, כשהתפישה הבסיסית של המחקר היא – כמה שיותר שאפתני, כך ייטב.

לחקור אזורי "שמיים כחולים"

הנשיא השותף והמומחה למחלות הזיהומיות מ-UCSF, ג'ו דה-ריסי, אמר כי המטרה היא לא להשלים את מה שהחוקרים כבר עושים, אלא לאפשר להם לחקור אזורי "שמיים כחולים".

על אף שחלק מהמלגות כבר הועברו לפקולטות הממומנות היטב בלאו הכי, רבים מהמדענים שזכו בהן הם צעירים שאפתנים, הבטיח דה-ריסי.

היוזמה תעודד שיתופי פעולה בין החוקרים שיזכו במלגות ולאו דווקא עבודה עצמאית, אך מאידך, יוזמת צ'אן-צוקרברג אינה מעוניינת בהכרח לקדם מאמצים מקבילים מטעם מוסדות מחקר אחרים. ההיפך הוא הנכון.

באתר של הפרויקט הרפואי פורסמו הדברים הבאים: "שיתוף פעולה הוא בלב כל דבר שאנחנו עושים. זה מתחיל בחיבור – ראשון מסוגו – של מוסדות המחקר הביו-רפואיים המובילים בעולם: UC ברקלי, סטנפורד ו-UCSF. ככל שנצעד קדימה, נגיע אל עמיתים במוסדות אחרים ובקהילת ההיי-טק של עמק הסיליקון, בכדי לבנות מומנטום ולטפח רעיונות חדשים במאבק העולמי נגד מחלות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים