יוצאי גוגל ואובר מציגים: מרפאה עתידנית שפועלת כבר כיום

מה מקבלים כשמלחימים יחד כמה מוחות חדים במיוחד, יוצאי ענקיות היי-טק מוכרות, יחד עם התפאורה של ווסטוורלד וזירה ממוחשבת כמו ב-Apple Store? מרפאה חדשה ואולטרה מתקדמת השוכנת בסן פרנסיסקו

בריאים לנצח. אילוסטרציה: BigStock

מכשיר שמבצע סריקת גוף מלאה ומודד את גמישות הוורידים? כוס שתן שנעלמת אל תוך הקיר? זה לא חלק מסט של סדרת טלוויזיה מושקעת שמנסה לחזות את העתיד. זוהי פורוורד (Forward) – מרפאה חדשה שכמותה, מן הסתם, לא נמצא כיום באחת מקופות החולים הישראליות, אבל שייתכן כי מתישהו בעתיד הלא כל כך רחוק תהפוך לסטנדרט.

על פיתוח המרפאה המתקדמת אמונה קבוצת של היי-טקיסטים בכירים, יוצאי גוגל (Google), פייסבוק (Facebook), אובר (Uber) ו-Palantir, ענקית ה-Big Data מפאלו אלטו, שחברו יחד לצורך היוזמה המרתקת. המייסד ומנכ"ל פורוורד הוא אדריאן אוון, מי שפיתח בעבר את Wavii – אפליקציה ל-iPhone, שנרכשה על ידי גוגל בשנת 2013 ב-30 מיליון דולרים.

התחיל משיחת טלפון לא מלבבת

הפרויקט התחיל את צעדיו לפני כשנה כשאוון – שעבד באותם ימים ב-special projects divsion של אלפבית (Alphabet) – רכב על אופניו בדרכו למשרדי החברה במאנלו פארק וקיבל שיחת טלפון מקרוב משפחה צעיר שבישר לו: "אל תיבהל, אבל יש לי התקף לב. אני באמבולנס בדרך לבית חולים. מה לעשות?"

דרך הנסיבות המאוד לא מלבבות האלו גילה אוון שקשה מאוד להגיע למידע בעל ערך בתחום הרפואה – גם דרך רופאים וגם דרך חברות ביטוח. בשיחה שקיים איתו ה-Business Insider טען אוון כי רופאים הם אנשים חכמים באופן יוצא דופן, עם השכלה ורצון עז לעשות טוב, אך הם מועדים לכישלון. אוון, כמובן, אינו מאשים את הרופאים, אבל אחרי שקרוב המשפחה שלו קיבל התקף לב וכמעט מת, הבין היזם שזכה בשליחות בעולמנו והיא – להפוך את מערכת הבריאות לידידותית יותר כלפי הלקוחות שלה.

סינרגיה של מוחות מבריקים

און גיבש קבוצה של מיטב המוחות המבריקים של עמק הסליקון, כולל איליה אבייזוב, מאובר (Uber) לשעבר, שמוגדר אף הוא כמייסד שותף בפורוורד. מהנדסי החברה בנו כלים לאבחון וכן אפליקציה שמאפשרת הזמנת תורים נוחה ומעקב מרחוק אחרי תיק המטופל.

השבוע (ג') השילה מעליה פורוורד את מעטה החשאיות שאפף אותה, והכריזה על פתיחת המרפאה הראשונה שלה בסן פרנסיסקו. המרפאה מתאפיינת במראה ומנגנונים היי-טקיים, ממש כאילו הופחה רוח חיים ב-Apple Store של אפל (Apple) שמעורב עם סטיילינג מסצנת מדע בדיוני ומזכיר את המעבדות שמככבות בסדרה החדשנית "ווסטוורלד". היא פועלת על מערכת בינה מלאכותית (AI) משוכללת ומציעה ללקוחותיה כלים אבחוניים משוכללים במיוחד שאמורים לנתח ולזהות כל תופעה גופנית המטרידה את הפציינטים.

המרפאה לא רק נראית שונה לחלוטין מכל שהכרנו עד היום אלא גם מתנהלת כך, כשמגיעים אליה נרשמים דרך מכשיר iPed. לאחר מכן, אם יש צורך, נשלחים לסורק גוף שנראה אף הוא כאילו יצא הרגע מהסט של ווסטוורלד. כאשר ניצבים מול הסורק החדשני הוא יודע לבדוק את הגובה, המשקל, טמפרטורת הגוף, קצב פעימות הלב, אחוזי החמצן בדם – והכל בתוך 45 שניות בלבד.

מסך מגע ענק ותצוגה של מידע אודות מצב המטופל

בחדר הבדיקות של המרפאה ניצב מסך מגע ענק, המאפשר לרופא להראות לפציינטים בדיוק מהם ממצאיו ובמקביל הדברים מוקלטים, ואלגוריתם מיוחד, שיודע לברור אינפורמציה, מציג אותה על המסך במקום שהרופא יאלץ לחפש אחריה או לדקלם אותה לחולים. בנוסף גם ההיסטוריה של הפציינט נשלפת חיש קל – והאינטליגנציה המלאכותית גם יודעת להציע צעדים מעשיים לטיפול במצוקות החולה, למשל אם הרופא ממליץ על שינוי תזונה, יציע לו המחשב טיפים תזונתיים והצעות לפעילות גופנית מתאימה.

ומה עוד? מכירים את הקטע המביך של הצורך להסתובב עם כוסית מלאה בשתן כדי למסור אותה לבדיקה? בפורוורד פוטרים את המטופלים מכך באמצעות מערכת שעוברת בתוך הקירות, שאליה מוכנסת הכוס דרך פתח נוח וזו מוסעת באופן דיסקרטי אל המעבדה. בנוסף אפשר למצוא במרפאה חיישנים לבישים מיוחדים לטעמים שונים, ומוצרים מתקדמים אחרים לרכישה.

אם לא די בכל אלו, הרי שאפליקציה ייעודית מתעדת את כל הדטה והבדיקות של המטופל, ומאפשרת אינטראקציה עם הרופא גם ללא צורך בהגעה למרפאה. בפורוורד מבטיחים זמן תגובה מהיר ביום ובלילה, מצרך שנשמע כמחויב המציאות, אך שכל חולה ישראלי יודע שאינו זמין כמעט בכלל במציאות הקיימת בארץ.

יקר אך משתלם למי שאכפת לו מאורח חיים בריא

המעוניינים יכולים לעשות מנוי חודשי לשירותי המרפאה בתמורה ל-149 דולרים בחודש. תעריף שהמייסד מאמין שיפחת עם הזמן. מצד שני אוון סבור כי בעבור בן אדם שמתחיל לקבל החלטות טובות יותר בנוגע לאורח חייו, העלות הזו משתלמת ביותר.

הפיתוח כבר עבר את שלבי הניסוי והבחינה וכעת רק נותר לגלות איך ואם הוא יפעל בעולם האמיתי כשחולים עם חום גבוה ועצבים רופפים מתדפקים על שעריו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים