כיצד מסייע התלת מימד לעולם הנוירוכירורגיה?

"התלת מימד מאוד שימושי בניורוכירורגיה ומאפשר לחולים לחזור לאורח חיים כמה שיותר רגיל", אמר ד"ר סמואל טוביאס, מנהל מחלקת נוירוכירורגיה בבית החולים נהריה

ד"ר סמואל טוביאס, מנהל מחלקת נוירוכירורגיה בבית החולים נהריה (המרכז הרפואי גליל). צילום: ניב קנטור

"הנוירוכירורגיה ושיקום הגולגולת הולכים יחד עם ההיסטוריה האלימה של האנושות. המלחמות נותנות לה את האפשרות לפיתוחים חדשים. התלת מימד, לעומת זאת, נותן את האפקט הקוסמטי הכי טוב. נוירוכירורגיה מבוססת תלת מימד תהיה הסטנדרט בעתיד הקרוב, מה שימנע את הצורך בניתוחים חוזרים", כך אמר ד"ר סמואל טוביאס, מנהל מחלקת נוירוכירורגיה בבית החולים נהריה (המרכז הרפואי גליל).

לדבריו, כדי שזה יקרה, "צריך למצוא את החומר הכי טוב – שיהיה חזק, לא כבד, שאפשר לשפר את הצורה שלו בתוך חדר הניתוח, שיאפשר סטריליזציה, לבצע צילומים דרכו, שלא יהיה מגנטי, שיהיה קל לקבל אותו ושלא יהיה יקר".

ד"ר טוביאס אמר את הדברים בכנס 3D Printing של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון. באירוע השתתפו מאות מומחים ואנשי מקצוע בתחום, והנחה אותו יריב ענבר ממדיאטק-ג'ון ברייס.

בהרצאתו דיבר ד"ר טוביאס על האפשרות לחידוש גולגולות באמצעות מדפסת תלת מימד. הוא סקר את ההיסטוריה של התחום והדגים מספר מקרים שבהם התוצרים של הדפסת התלת מימד אפשרו את חידוש הגולגולת – מה שלא היה מתאפשר בלעדיהם.

"אחרי תהליך השחזור – המדדים הרפואיים משתפרים"

הוא תיאר מקרים שבהם יש לשחזר עצם בגולגולת – כורח שנגרם בגלל ניתוח, זיהום או חבלות ראש קשות. "אחרי שאנחנו מבצעים את תהליך השחזור, הרבה מאוד מדדים רפואיים שהיו לא טובים משתפרים אצל המטופל, כמו EEG, לחץ דם וחסרון נוירולוגי במקומות מסוימים", הוסיף.

"יש גם את העניין האסתטי – איך להכניס את התוצר התלת מימדי למקום הרלוונטי בגוף בצורה אסתטית. למשל, בכל פעם שעושים דילול שריר יש שקע לא יפה ושם צריכים את עזרת ההדפסה בתלת מימד", אמר ד"ר טוביאס.

הוא ציין כי "יש יתרונות בכך שהתוצר התלת מימדי שמוטמע בגופו של החולה מתבסס על עצם מגופו הוא: המיידיות, העובדה שהגוף לא דוחה את מה שהוטמע ושילוב טוב יותר מבחינה אנטומית. לעומת זאת, עלולים להיות חסרונות כמו זיהום, כי העצם לא קיבלה אספקת דם, וביותר מ-30% מהמקרים רואים שאחרי שלושה חודשים העצם נעלמת, הגוף 'אוכל' אותה".

בנוסף, ציין ד"ר טוביאס חומרים שמשתמשים בהם בשחזור העצמות, בהם שתלים מטיטאניום, פולי מטיל מטקרילייט ופלסטיק – שבו השתמשו בעבר, אבל השימוש בו הופסק עקב הגמישות שלו.

לסיכום הוא אמר כי "יש חולים שמאוד קשה לשחזר את העצמות שלהם בלי התלת מימד. התוצאה האנטומית של התלת מימד מאוד שימושית ומאפשרת לחולים לחזור לאורח חיים כמה שיותר רגיל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים