פרופסור ישראלי ילמד את האירופים איך להתמודד עם הטרור ברשת

הארגון המאגד של מדינות אירופה בענייני ביטחון בחר בפרופ' גבי וימן מאוניברסיטת חיפה לתכנן מערך הוראה ומחקר בנושא

פרופ' גבי וימן. צילום: אוניברסיטת חיפה

פרופ' גבי וימן מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, אחד המומחים הבולטים בעולם בחקר השימושים שעושים ארגוני טרור ברשת, נבחר על ידי ה-OSCE (ר"ת Organization for Security and Co-operation in Europe) לתכנן ולהקים את מערך ההוראה והמחקר שלו בנושא הטרור ברשת והמאבק בו.

מערך ההוראה והמחקר שהוא יקים יתבסס על למידה ברשת (e-Learning) ויספק ידע בנוגע לשימוש שעושים ארגוני טרור באינטרנט, שימוש בו לצרכים של רדיקליזציה, אלימות, גיוס חברים חדשים לארגוני טרור, גיוס והעברת כספים הקשורים אליהם, הקמת תאי וארגוני טרור מקומיים ועוד. כמו כן, יוצגו דוגמאות כיצד המדינות החברות השונות בארגון יוכלו לשתף פעולה עם גופים אחרים בחברה האזרחית ובמגזר העסקי כדי לפתח דרכים להיאבק בטרור מחד ולשמור על זכויות האזרח מאידך.

ה-OSCE הוא ארגון המאגד את מדינות אירופה בכל הנוגע לנושאי ביטחון. הארגון הוקם בימי המלחמה הקרה בין הגוש המערבי (בעיקר ארצות הברית ומערב אירופה) לגוש המזרחי (בעיקר ברית המועצות ומזרח אירופה), במטרה לאפשר שיתוף פעולה במידע הקשור לנושאי ביטחון בין מדינות ממערב וממזרח אירופה. לאחר נפילת ברית המועצות והתמוטטות הגוש הקומוניסטי, הפך הארגון לאחד החשובים בתחום הביטחון באירופה. לישראל יש בארגון מעמד של מדינה משתפת פעולה (Partners for co-operation). בין החברות בו נמצאות גרמניה, בריטניה, רוסיה, צרפת ואף מדינות לא אירופיות כמו ארצות הברית וקנדה.

חתימת ההסכם – במקום בו הכריז היטלר על סיפוח אוסטריה

באחרונה קיבלו נציגי המדינות החברות בארגון החלטות על חשיבות המאבק בטרור ברשת וסיכולו, שבעקבותיהן הא יצא במכרז בינלאומי לאיתור מומחה בתחום, בכדי שיקים עבורם מערך הוראה ומחקר בנושא המאבק נגד טרור מקוון ורדיקליזציה ברשת. המערך ישרת את המדינות השותפות ואת גופי הביטחון של אירופה.

בסופו של דבר נבחר פרופ' וימן, שפרסם באחרונה את הספר Terrorism in the cyberspace, שמסכם מחקר של כ-20 שנים בתחום. בין היתר, הוא פיתח את מודל "הקהילה הווירטואלית", שמצא כי גם המפגעים שנתפסים כ-"זאבים בודדים", שפועלים במנותק מכל גורם, מוצאים קהילה מתסיסה, מגייסת ומפעילה באינטרנט.

פרופ' וימן חקר לאורך השנים את השימוש שעושים ארגוני טרור ברשתות החברתיות – תחילה בפורומים וביו-טיוב (YouTube) ובשנים האחרונות בפייסבוק (Facebook), וכיצד הם למדו להשתמש במסרים "מערביים" כביכול בכדי לגייס לרשותם דרך האינטרנט אזרחים ממדינות המערב.

הוא גם היה אחד החוקרים שפיתח את התיאוריה שלפיה הטרור ואמצעי התקשורת (תקשורת ההמונים אבל גם הרשת) מזינים אלה את אלה – ארגוני הטרור רוצים להפיץ את המסרים שלהם והתקשורת רוצה דם, כדי למשוך קוראים או צופים.

לדברי פרופ' וימן, "זה בהחלט משמח ומכובד להוביל מהלך כה משמעותי, לו יהיו שותפים גם מוסדות ושירותי ביטחון ממדינות אירופה וגופים כמו האינטרפול והיורופול".

הוא הוסיף ש-"להסתה, הרדיקליזציה והגיוס באינטרנט יש השפעה משמעותית על גל אירועי הטרור האחרונים בעולם, מה שמגביר את חשיבות המחקר והידע אקדמי בנושא. בימים הקרובים אצא לווינה, לחתום על ההסכם ולפתוח בתוכנית במטה ה-OSCE הממוקם בארמון הופבורג, המקום בו אדולף היטלר הצהיר על האנשלוס עם אוסטריה. זוהי סגירת חשבון היסטורית וגם אישית לי, בנם של שני שורדי שואה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים