פייסבוק לאנדרואיד יכולה מעכשיו לעקוף את הצנזורה של סין

בסין ובאיראן חיים כ-1.4 מיליארד אנשים, שפייסבוק עבורם מחוץ לתחום בשל התערבות מצד השלטונות, שמטילים חסימה וצנזורה ● כעת, תוספת "קטנה" יכולה לחולל מהפך בנושא

השתקת דיבור שנאה או סתימת פיות? אילוסטרציה: BigStock

שינוי מסוים שעשתה פייסבוק (Facebook) באפליקציה שלה לאנדרואיד יאפשר ללקוחות ניידים במקומות שבהם הגישה מוגבלת, כמו סין ואיראן, להתחבר בכל זאת לרשת החברתית. לכאורה מדובר בעיקר על צעד גדול קדימה בעבור פעילי זכויות אדם, אבל בפועל זהו בעיקר מהלך שירחיב באופן משמעותי את אפשרותה של פייסבוק להגיע למדינות שבהן שירותיה אסורים ושיש בהן הרבה לקוחות חדשים בפוטנציה.

ענקית הרשת החברתית ממנלו פארק לא תעדכן את האפליקציה במיוחד בכדי להגיע לתושבי סין ואיראן, אבל התכונה החדשה שתכנס לשירותיה – Tor שמה – מסוגלת לעקוף צנזורה על רשתות טלפון סלולרי, וזה אלמנט ששימושי באמת רק בעבור אנשים שחיים תחת משטרים רודניים. החל מהשבוע, האפליקציה של פייסבוק תחבור לשירות הגלישה האנונימי הטוב ביותר הפועל כיום, ל-Tor.

Tor היא מערכת שמצפינה ומהדהדת אותות אינטרנט ברחבי העולם. מטרתה לעזור למשתמשים להתחמק מצנזורה בעת הגלישה באינטרנט, והיא גם מסתירה את מיקומו האמיתי של המחשב שבו הגולש משתמש. זו הסיבה לכך ש-Tor היא כלי שבו משמשים עבריינים לצורך התחמקות מהרשויות, מחד, אבל מאידך מדובר גם על כלי המגן על אנשים מפני ממשלות רודניות העוקבות אחר מעשיהם באינטרנט, ומפני ענישה אלימה וקשה שהם עלולים לספוג עקב פועלם בו.

באנונימיות. Tor

באנונימיות. Tor

ל-Tor יש אפליקציה סלולרית העונה לשם Orbot. פייסבוק ערכה באפליקציה שלה למערכות אנדרואיד שינוי אשר מאפשר למשתמש להקיש על כפתור בהגדרות, ובכך להפוך את היישום באופן אוטומטי לכזה המשתמש ב-Orbot בכדי להתחבר לאינטרנט. הדבר יצפין את החיבור שנעשה, ויסתיר אותו מצנזורת רשת. לאחר מכן האות של המשתמש יהדהד כמה פעמים לשרתי מחשב שונים ברחבי העולם, כך שאפילו פייסבוק עצמה לא תדע את המיקום המדויק של המשתמש. השימוש החדש בו מוכיח גם ש-Tor אינו רק כלי לצורך ביקור חשאי באתרים לא חוקיים. "פייסבוק מצביעה על כך ש-Tor הוא בעצם כלי בעבור כולם," אמר נתן פרייטס. מפתח Orbot.

כדאי לשים לב לכך שהאפליקציה עם תוספת Tor אינה זמינה במכשירי iPhone, ושבכלל אין כרגע יישום Tor רשמי למכשירי אפל (Apple).

אבירת אנונימיות או תאוות בצע?

פייסבוק מסרה כי את הפרויקט המסוים הזה התחיל מתמחה קיץ בשנה שעברה. הפרויקט הוא למעשה רק עוד צעד קדימה במאמץ של החברה, שהחל כבר לפני שנים. בשנת 2014 עשתה הרשת החברתית את אותה "מחווה" בעבור משתמשיה במחשבים הנייחים כשיצרה פורטל מיוחד בעבור כל מי שמשתמש בדפדפן האינטרנט, Tor. אבל המהלך האחרון עליו מדובר אמור להיות יעיל בהרבה וזאת משום ש-88% ממיליארד המשתמשים היומיים של פייסבוק גולשים בה באמצעות הטלפונים הניידים שלהם.

"המהלך מיועד באמת על-מנת להפוך את חוויית השימוש לטובה יותר בעבור אנשים שכבר מתחברים לפייסבוק דרך Tor", אמרה דוברת פייסבוק מלאני אנסיגן. וזה אולי נשמע מעט מוזר שפייסבוק – ענקית הנתונים הרעבה שרוצה לעקוב אחר מיקומנו, מה שאנחנו אוכלים ומי החברים שלנו – נכונה פתאום להגן דווקא על האנונימיות של משתמשיה.

דבר מה שעשוי להפיג מעט את הערפל סביב הפרויקט הוא העובדה כי ה-Tor לא ישמור את הזהות שלכם בעילום שם מפני החברה עצמה. מדיניות "השם האמיתי" של פייסבוק עדיין מחייבת את המתחברים לרשת להשתמש בזהות האמיתית שלהם (למעט במקרים נדירים שנשפטים על בסיס כל מקרה ומקרה).

"פייסבוק עושה את המהלך בעיקר כדי להרחיב את פועלה, מה שכמובן ישתמע כרווח כספי גדול יותר בטווח הארוך", אמר ריצ'רד ווינדזור, אנליסט בחברת מחקר השקעות אדיסון (Edison Investment Research). הרוב המכריע בצמיחתה של פייסבוק נמצא במדינות אחרות. על הדברים ניתן ללמוד מהעובדה כי ברבעון השלישי של 2015, 92% מהמשתמשים היומיים החדשים של פייסבוק היו אנשים החיים מחוץ לארצות הברית. סין היא שוק ענק, ועכשיו יש לפייסבוק הזדמנות טובה יותר לנצל אותו.

"הם רוצים לוודא שהם מחברים את כל העולם כולו לפייסבוק, וזו הדרך היחידה שבה הם יכולים לגרום לאנשים לעשות זאת", החווה את דעתו על המהלך ג'וזף לורנזו הול, הטכנולוג ראשי במרכז לדמוקרטיה וטכנולוגיה (Center for Democracy and Technology) בוושינגטון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים