איך מתגוננים מתביעות במקרה של קריסת מערכות מידע בחירום?

כיצד על ארגונים לפעול במצב זה? מה חשוב לדעת? ואיך ניתן להקטין את הנזק? עו"ד אביב אילון, מומחה לדיני טכנולוגיה, מסביר

עו"ד אביב אילון, מומחה לדיני טכנולוגיה. צילום: קובי קנטור

"במקרה של קריסת מערכות מידע עקב אסון או מצב חירום, ניתן להגיש תביעות אישיות נגד גורמים בארגון, כחלק מדיני הנזיקין. יש להתכונן לכך ולהבין איך ניתן להקטין את הנזק, כדי להימנע מתשלום מס או אפילו כניסה לכלא", כך אמר עו"ד אביב אילון, מומחה לדיני טכנולוגיה.

עו"ד אילון דיבר בכנס BCP/DRP של אנשים ומחשבים, שעסק בהתאוששות מאסון ורציפות תפקודית של ארגונים. הכנס נערך באחרונה ב-yes Planet בראשון לציון, לעיני מאות משתתפים ובהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי עו"ד אילון, "כדאי להתכונן מפני תביעות כאלה כדי להוזיל עלויות, לשמור על הקניין הרוחני, לצמצם אחריות, לתרגל אכיפה עצמית ולספק הוכחות לרשות השופטת שהארגון עשה כל שהוא יכול כדי להימנע מהמקרה, או לפחות להקטין את הנזק. ההגנה הראשונה של הארגון בבית המשפט היא להוכיח מה הוא עשה כדי לצמצם את האחריות שלו".

הוא מנה מספר עקרונות שיש ליישם בניהול משברים כמו קריסת מערכות בעת אסונות ומצבי חירום. "צריך להתמקד בתיעוד פיזי ודיגיטלי של האירועים וליישם נוהל של שימור הנתונים", אמר עו"ד אילון. "כשרשויות הביטחון ואכיפת החוק באות לחקור מקרה בארגון, הן רוצות לראות תיעוד, שמדובר בארגון מסודר. לכן, תיעוד פיזי ודיגיטלי של האירועים הוא קריטי".

"בנוסף, יש לסקור, לנתח ולאסוף ואיסוף מידע פורנזי שיכול לשמש כראייה קבילה בהליכים משפטיים. אם בית המשפט יגיע למסקנה שהראייה שהארגון הציג לא טובה מספיק, הוא עלול להחשיב אותה כראייה שעובדה – ולפסול אותה", ציין.

עו"ד אילון הוסיף כי חשוב גם לעשות יחסי ציבור לאחר הקריסה. "זה אחד הדברים החשובים שבית המשפט רוצה לראות, כי אז הוא מבין שהארגון לא מסתיר את המקרה ואת הנזקים".

"בית המשפט חייב להרגיש שלא עובדים עליו"

"בנוסף, יש למפות את הטכנולוגיות, לשבת עם עורכי הדין ולהבין את החוקים הרלוונטיים. צריך להבין האם מדובר בדין אזרחי או פלילי, באיזה בית משפט התביעה תתנהל, להבין מהן הראיות שהארגון עומד להציג, את מידת הקבילות והמהימנות שלהן, להראות לבית המשפט את מועד התפיסה או היצירה של הראייה, מקורה, האם היא מקורית או העתק, האם היא נתפסה באופן אקטיבי או הגיעה לארגון, כלומר: באופן פסיבי, והאם זה קרה בזמן אמת או ממאגר", אמר עו"ד אילון.

לסיכום הוא ציין כי "יש חשיבות למתודולוגיה, להראות לבית המשפט שהדברים נעשו בצורה מסודרת, עם הגיון, נהלים ובסדר רץ. שכל אדם יודע את תפקידו. כמו כן, הדיווח והצגת החומרים צריכים להיות בהירים, אובייקטיביים, פשוטים, מדויקים ושלמים. בית המשפט חייב להרגיש שלא עובדים עליו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים