סננו, סננו בחוכמה

עומס המידע מחייב יצירת אפשרויות סינונו כך שיתאים לצרכי המשתמש ● ארגונים השופכים שפע מידע ללא אפשרות סינון מבזבזים משאבים לריק ● מערכות סינון טובות הן אחד מהיסודות החשובים של יצירת חוויית משתמש הוליסטית

29/03/2016 14:08
אריאל אשל, יועץ וארכיטקט ממשקי משתמש

בעולם בו עומס המידע אותו אנו חווים כמעט בכל מצב הוא מעיק, חובה על נותן שירות או משווק מוצר לאפשר ללקוח לסנן בקלות את המידע הרלוונטי עבורו, וכשמתאפשר לעשות עבורו את עבודת הסינון. בחלק מהמצבים הסיבות נובעות ממניעים שיווקיים, ובמצבים רבים אחרים נובעות ממניעי ייעול הפעילות.

הדברים נוגעים לכל תחום ובכל מצב – בין אם מדובר בלקוח המנסה לאתר מוצר, בין אם במחפש מידע שירותי ובין אם מדובר במי שמסתייע בדשבורד (לוח בקרה) לשם קבלת החלטות מושכלות.

די ברור שבאתר בנקאי תהיה לכם אפשרות לסנן פעולות כספיות לפי קריטריונים שמעניינים אתכם ברגע נתון, אבל אם כך הם פני הדברים מדוע לא ברור שבבואכם לאתר מידע על תזונה בריאה או אורח חיים מאוזן, יתאפשר לכם לקבל רק את מה שרלוונטי למצבכם ולהעדפות האישיות שלכם, ולא ים של מידע אותו תיאלצו לקרוא ואז לדלות ממנו את הרלוונטי.

מערכות הבינה העסקית הן מוצרי מדף

מסתבר שמספר המקרים של העמדת מערכות סינון מידע טובות לרשות המשתמש הוא קטן בהרבה מהרצוי. הסיבות לכך נובעות הן בשל היעדר חשיבה שירותית או שיווקית מתקדמת, והן בשל הצורך להשקיע משאבים ביצירת מערכות המאפשרות סינון מידע. להזכירכם, כל הגדולה של גוגל (Google), ששינתה את דרך צריכת המידע, מבוססת על אלגוריתמים חכמים לסינון מידע.

יצירת מערכות המאפשרות סינון מידע כרוכה תמיד בארבע פעולות בסיסיות: הבנת צרכי המשתמש, מודולציה ופרמטריזציה של המידע הנוגע למוצר או לשירות, הגדרות בינה עסקית ובחינת ההיתכנות של פתרונות טכנולוגיים. משעה שאנו אוחזים בתוצרים אלו, הדרך פחות או יותר סלולה. מערכות הבינה העסקית שמאפשרות בסופו של דבר את הסינון החכם הן ברבים מהמקרים מוצרי מדף הניתנים להלבשה על האתר או על האפליקציה, ואינן חלק ממערכות הליבה.

כאשר מדובר למשל על מנגנוני סינון דוגמת אלו הקיימים באתרי תיירות או אתרי סחר (מנגנונים שמשווקת גוגל ואחרים) הרי עסקינן במוצרי מדף שהוטמעו ואשר מאפשרים סינון מידע על פי פרמטרים מוגדרים. אלו מסייעים למשתמש רבות בדרך אינטואיטיבית.

סינון טיסות באתר Kayak: פשוט ויעיל

סינון טיסות באתר Kayak: פשוט ויעיל

אוסף מאמרים שלא ניתן לסנן ממנו דבר

לעיתים מערכות המידע הקיימות בארגון מסוים אינן מספקות את התכנים ('שדות') במתכונת הרצויה, שממנה נוכל לבנות מערכת מיטבית עבור משתמש הקצה. גם במקרה כזה לא צריך להרים ידיים, כי מחד טיוב מידע או שינויים כאלו ואחרים של מערכות המידע אינם בשמיים, ומאידך ניתן לחשוב על 'פתרונות ביניים' טובים.

כאשר אתם "זורקים" אוסף נתונים ללא מתן יכולת סינון מושכלת לא עשיתם דבר. מצאתי למשל באתר משרד הכלכלה פרק שמכיל מאמרים אודות סחר חוץ. מדובר ברשימה ארוכה של מאמרים מבלי שניתנת לי יכולת לסנן מתוכה רק את אלו שרלוונטיים עבורי היצואן. לעומת זאת באתר פורסטר (Forrester) ניתן להגיע מזה שנים רבות לכל מאמר בעזרת כלי סינון בסיסיים למדי. אם אתם חוסכים השקעה בתכנון לפחות תעתיקו, פשוט תעתיקו.

Forrester: אפשרויות סינון מזה שנים רבות

Forrester: אפשרויות סינון מזה שנים רבות

התכנון של הצגת זכאות לשירות רפואי

אפיון ותכנון מערכות הסינון אינה עבודה טכנית, כי אם אחד מהיסודות החשובים של תכנון חוויית משתמש הוליסטית – כמובן שלשם כך נדרשת הבנה הן במערכות מידע והן בממשק משתמש.

לשם המחשה של אפשרות בסיסית מושכלת לסינון מידע, בחרתי להשוות בין דרך הצגת זכאויות רפואיות באתר מכבי שירותי בריאות ובין דרך ההצגה באתר לאומית שירותי בריאות. הבחירה נובעת מכך שמדובר במידע רב פרמטרים שיש לו הן היבט שירותי והן היבט שיווקי.

בשני האתרים אין הלקוח מבצע הזדהות לשם עיון במידע, ולכן אין אפשרות להתאים מראש את המידע התקף לגביו. (גילוי נאות: אריאל אשל רעיונאות אפיינה ותכננה עבור מכבי שירותי בריאות את מודול הזכאויות והיא מנועה לתת שירות דומה ללאומית).

מה שמנחה את התכנון של הצגת זכאות מסוימת לשירות רפואי (כמו גם מערכות רבות אחרות) הוא בעיקר הצורך לאפשר למשתמש קבלת מידע מסונן הרלוונטי עבורו, תוך פילוגו באופן שייווצר עומס קוגניטיבי קטן ככל האפשר.

הזכאות ל"דיקור מי שפיר" פונה לשני קהלי מטרה שונים, נשים עד גיל 35 ומעל גיל 35. לכל קהל מטרה כזה יש רובד ביטוחי שממנו ייגזרו פרטי הזכאות, ובתוך כל רובד ביטוחי יש צורך להתייחס למצב האישה ולבחירותיה. ברור שזה סדר הדברים וברור שללא סינון מידע הרלוונטי למשתמש הוא או היא ילכו עד מהרה לאיבוד, ולכן בהתאם לכך תוכנן עמוד הזכאות באתר מכבי שירותי בריאות.

דיקור מי שפיר: סינון מידע על פי קהלי מטרה ורובד ביטוחי

דיקור מי שפיר: סינון מידע על פי קהלי מטרה ורובד ביטוחי

לעומת זאת, באתר לאומית בחרו לפרוש ברצף מידע אודות הבדיקה (זה לא המקום), את אופן המימוש לכל הרבדים הביטוחיים, ורק בעומק העמוד נזכרו להתייחס לקהלי המטרה. המשמעות היא לא רק שהמשתמש לא יצליח למצוא את מבוקשו ויטלפן למרכז המידע של הקופה, אלא שאם רציתם לשקף יתרונות של רובד ביטוחי גבוה לא הצלחתם ובנוסף שידרתם ללקוח "אתה לא ממש חשוב לנו".

סוף עניין, השימוש בכלי הסינון אינו מותרות, בין אם מדובר במנגנוני חיפוש וסינון מידע משוכללים ובין אם מדובר בדרך פילוג התכנים על המסך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים