ארה"ב: האם יצרנית השבבים הגדולה ביותר מסין תוחרם גם היא?

משטר טראמפ שוקל בכובד ראש כיצד לנהוג עם חברת SMIC, והאם היא צריכה להיכנס לרשימה שחורה של חברות סיניות המסכנות, לכאורה, את ביטחון המולדת

הבאה בתור לסנקציות אמריקניות. SMIC הסינית

מלחמת הסחר בין ארה"ב-לסין, בחסות היבטים של ביטחון המולדת האמריקנית, שוב מבעבעת, כשהפעם SMIC (ר"ת Semiconductor Manufacturing International Corporation) על הכוונת.

וואווי (Huawei) סומנה במשך זמן רב כמסוכנת, וספגה שלל סנקציות. בהמשך, ב-14 באוגוסט, צו חירום נשיאותי הורה שאפליקציית טיק-טוק (Tik-Tok), של חברת בייט-דאנס (ByteDance), אמורה להפסיק את פעילותה בארה"ב, אם לא תחליף בעלים או תנצח בתביעתה נגד המדינה. הכל בגלל היותן חברות סיניות.

כעת ממשל טראמפ שוקל להוסיף את יצרנית השבבים המובילה של סין, SMIC, לרשימה השחורה שלו. רשימה זו מכילה, כאמור, ענקיות טכנולוגיה סיניות שלטענת ארה"ב משתפות פעולה עם המשטר הקומוניסטי ברפובליקה העממית של סין, ובכך מסכנות את המולדת, ואת האזרחים, שאפשר שהן עוקבות אחריהן למטרות ביון.

דוברת הפנטגון אמרה כי משרד הביטחון האמריקני עובד עם סוכנויות הביון השונות, על מנת לקבוע אם לבצע את המהלך נגד SMIC, שיאלץ ספקים אמריקנים להשיג רישיון לאישור קשרי מסחר עם החברה.

נלחם בענקיות טכנולוגיה סיניות. דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נלחם בענקיות טכנולוגיה סיניות. דונלד טראמפ. צילום: BigStock

SMIC "בהלם מוחלט"

SMIC – שהיא יצרנית השבבים הסינית הגדולה ביותר, אך עוקפת אותה בזירה המתחרה הטאיוונית TSMC (ר"ת Taiwan Semiconductor Manufacturing), מובילת השוק – הגיבה בהצהרה בסוף השבוע (ש') לנושא ואמרה כי היא "בהלם מוחלט" מהחדשות, אך פתוחה לתקשורת עם סוכנויות ממשלתיות אמריקניות, בתקווה לפתור את אי ההבנות, אם כאלו קיימות.

שגרירות סין בוושינגטון לא נענתה לבקשות תגובה.

הוועדה לבדיקת משתמשי קצה, ה-ERC (ר"ת End-User Review Committee), המורכבת מנציגי משרדי החוץ, הביטחון, האנרגיה והמסחר, וסוכנויות אחרות, לפי הצורך, אחראית לקביעה אם להוסיף, להסיר או לשנות את רשימת הספקים המאומתים והפריטים הכשירים לעשות עסקים בארה"ב.

הפנטגון הציע מוקדם יותר השבוע ל-ERC, לשנות את היחס כלפי SMIC, כך אמר דובר משרד הביטחון. לא ברור בינתיים האם הגורמים האחרים בוועדה תומכים גם הם בתכנית זו.

"משרד הביטחון עובד בימים אלה עם הוועדה בהערכת מידע זמין כדי לקבוע אם פעולות SMIC מצדיקות להוסיף אותם לרשימת הישויות (הלא רצויות – ג"פ) של משרד המסחר", אמר הדובר. "פעולה כזו תבטיח שכל הייצוא ל-SMIC יעבור בדיקה מקיפה יותר".

המהלך הפוטנציאלי של הממשל, עליו דווח לראשונה על ידי רויטרס (Reuters), הוא חלק ממאמץ מתמשך להפעיל לחץ על חברות הטכנולוגיה של סין, ואם יתרחש, יסמן הסלמה משמעותית בקרב הטכנולוגיה בין וושינגטון לבייג'ינג. כזכור, ממשל טראמפ השתמש לעיתים קרובות ברשימת הישויות הזו – הכוללת כיום למעלה מ-275 חברות סיניות – כדי לפגוע בתעשיות סיניות מרכזיות, החל מענקיות ציוד הטלקום וואווי, שכבר הוזכרה לעיל, ו-ZTE, שקדמה לה – שתיהן הואשמו בקשרים ובריגול לכאורה למען סין – וכלה ביצרנית מצלמות המעקב היקוויז'ן (Hikvision), שהסיבה לסנקציות האמריקניות נגדה היא דיכוי המיעוט האויגורי בסין.

האם SMIC עובדת איתו? צבא השחרור העממי של סין. צילום: BigStock

האם SMIC עובדת איתו? צבא השחרור העממי של סין. צילום: BigStock

קשרים עם צבא השחרור העממי?

אמנם הפנטגון לא תיאר את הסיבות לבקשה להכניס את היצרנית הסינית לרשימת הישויות שלו, אך לפי פרסומים המסתמכים על גורמים רשמיים אנונימיים אחרים, הן נעוצות ביחסים של SMIC עם הצבא הסיני, ואלו נמצאים בבדיקה.

בהצהרתה בנדון התייחסה SMIC לנושא, וטענה כי אין לה כל קשר עם הצבא הסיני.

הממשל האמריקני מאתר ומתמקד באחרונה יותר ויותר בחברות סיניות המחזקות את הצבא הפועל תחת בייג'ינג. בחודש שעבר הכניסה ארצות הברית 24 חברות סיניות לרשימת הישויות שלה, וכן גורמים אינדיבידואלים שלדבריה היו חלק מפעולות הבנייה ומהפעילות הצבאית בים סין הדרומי – סנקציות ראשונות מטעמה של ארה"ב כנגד סין בגלל מה שמוגדר כנתיב מים אסטרטגי ושנוי במחלוקת.

משרד הביטחון פרסם בחודשיים האחרונים שתי רשימות של חברות סיניות שלטענתו נמצאות בבעלות או בשליטת צבא השחרור העממי. פרסום זה מעניק לנשיא, דונלד טראמפ, את הסמכות להכניס את הישויות הללו לרשימה שחורה מחמירה עוד יותר, אך עד כה לא ננקטה פעולה שכזו מטעם הממשל האמריקני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים