סקירה: Netbook של לנובו IdeaPad S10-3

ה-S10-3 הפתיע אותנו לטובה - בעיקר בתחום הביצועים ● למרות שעדיין מדובר ב-Netbook, מציע המחשב הזה הרבה מאוד ● כל זאת, בשילוב עם תג המחיר הנמוך יחסית, מעניקים לו ציון סופי של 83

ה-S10-3 של לנובו (Lenovo) שייך לדור השלישי של IdeaPad – סדרת מחשבי ה-Netbook של הענקית מסין. הדור הנוכחי עשה קפיצת דרך של ממש לעומת קודמיו, מכיוון שהוא משתמש במעבד אטום (Atom) חדש לחלוטין של אינטל (Intel), ה-N450, שהוא מעבד מודרני שמיוצר כמו חבריו ה-"גדולים" – בארכיטקטורה שבה משולבים שבב התצוגה ובקר הזיכרון במעבד עצמו. הארכיטקטורה הזו גורמת לכך שהעברת הנתונים – והעבודה בסך הכל – מתבצעים מהר יותר. ואכן, עד מהרה למדנו שלמרות שהמעבד שודרג מבחינת מהירות שעון ל-1.66 ג'יגה-הרץ בלבד (לעומת 1.6 בדור הקודם), השיפור במהירות העבודה הוא עצום.

פלטפורמת האטום הזו זכתה לכינוי PineTrail-M – כשהמעבד כונה עד להשקה PineView-M, וערכת השבבים כונתה Tiger Point (מכונה עכשיו באופן רשמי NM10). שבב התצוגה שכלול במעבד "הוקפץ" מה-GMA 945 המיושן ל-GMA 3150 המודרני – מעין גרסה מעודכנת של ה-X3100 שהוצג בפלטפורמת ה-Centrino הקודמת. אין שיפור משמעותי בתחום הזה, אבל זה בהחלט מוסיף לתמונה הכוללת.

מדובר, כאמור, בפלטפורמה חדשה לחלוטין שהוצגה באופן רשמי רק בתחילת השנה. הפלטפורמה הזו מציעה הרבה יותר מקודמתה. הבנו את כבר כשהפעלנו את PCMark Vantage – ערכת בדיקות המחשב הסינטטית מבית Futuremark. ה-S10-3 סיים את הבדיקה הזו בציון של 1,214 נקודות. לכאורה, זה לא ציון מרשים במיוחד בהשוואה למחשב "סטנדרטי", אבל כשנזכרים שבדור הקודם את הבדיקות הללו אפילו לא הצלחנו לסיים – הציון מואר באור שונה.

התוצאה היחידה שמצאנו מאותה תקופה של N270, הייתה של ה-M912 מבית Gigabyte (שמצויד במסך מגע מסתובב). הוא סיים את הבדיקה עם 1,047 נקודות בלבד, ומכיוון שמדובר במחשב שהתצורה שלו הייתה סטנדרטית לחלוטין (ואפילו כללה 2 ג'יגה-בייט של זיכרון לעומת הג'יגה-בייט היחיד שעמו מגיע ה-S10-3 שאנחנו בדקנו), ניתן בהחלט לומר שהפלטפורמה הנוכחית משפרת את הביצועים באופן משמעותי. יחד עם חלונות 7 (המחשבים בארץ מגיעים עם גרסת Home Premium ולא עם גרסת ה-Starter בה נמכרים מחשבי Netbook בעולם), השילוב אפילו מצוין לעומת מחשבי האטום הישנים.

את השיפור בתוצאות ניתן כמובן גם לראות בבדיקות האחרות כמו 3Dmark05 וב-Cinebench R10 (ראו פירוט בסוף הטקסט). המחשב אפילו הצליח לסיים בכבוד את הבדיקות הנוקשות והתובעניות מאוד של התוכנות SYSmark 2007 ו-MobileMark 2007. אמנם לקח לו הרבה מאוד זמן לעשות זאת, ואמנם היה צריך לבצע חלק מהבדיקות מחדש, וגם הציונים נמוכים מאוד – כי הרי בכל זאת מדובר במחשב שמבוסס על מעבד אטום – אבל המחשב הצליח לסיים אותן וזו כבר קפיצת דרך בפני עצמה.

העיצוב של המחשב סביר. בדקנו מחשב בצבע שחור (יש גם בלבן) והגימור היה איכותי למדי. אפילו אהבנו מאוד את העובדה שהשלדה יחסית חזקה, וההגנה על המסך טובה לתחום המחשבים הזה. פחות אהבנו את המקלדת שמבוססת על מקשי פלסטיק שאולי יחסית גדולים (המבנה שלהם מעוגל כלפי מטה) אבל מאוד שטוחים, ומעוצבים בירידה מאוד מצומצמת. מאוד אהבנו את המקלדת ב-S10e הראשון בסדרה, שהייתה מבוססת על המקלדת האיכותית של מחשבי ה-ThinkPad, ואנחנו לא מבינים מדוע החליטו בלנובו לבחור במקלדת בסגנון Chiklet.

משטח השליטה קטן, כצפוי, וברגע הראשון הוא מפתיע, כי אין כפתורי לחיצה נפרדים. מסתבר שהם חלק מהמשטח הכולל. למעשה, הם נמצאים ממש בתחתית המשטח. לוקח קצת זמן להתרגל לשיטה הזו – אבל מתרגלים בסוף. הבעיה היא שהלחיצה שצריך להפעיל היא קצת חזקה מדי לטעמנו. מצד שני, כשרוצים להשתמש בפינות התחתונות של המשטח כדי להזיז את הסמן, צריך להיזהר שלא לבצע לחיצה לא רצויה.

המסך מכוסה בציפוי שאינו מבריק מדי והתמונה בדרך כלל יפה ומדויקת מבחינת גוונים. בכל מקרה, אנחנו מבטיחים לכם שהיא תספק אתכם, למרות שמדובר במסך 10.1 אינץ' בלבד, לצורך גלישה באינטרנט ולקריאת הדואר האלקטרוני שלכם. בשולי המסך מוצאים בצד אחד את כפתור ההפעלה של המחשב ומצד שני כפתורים שמפעילים יישומים מובנים, כמו למשל יישום הגיבוי והשחזור. אהבנו את הגישה הזו, שחוסכת מקום במחשב עצמו לטובת גודל המקלדת. הכפתור הנוסף היחיד נמצא בצד השמאלי של המכשיר, והוא מדליק ומכבה את התכונות האלחוטיות, בהתאם לגישה הקבועה של לנובו.

יחד עם המחשב מגיעה כל ערכת תוכניות העזר החדשה של לנובו שעודכנה ושונתה לצורך השימוש בחלונות 7. זה אומר, למשל, שאפשר לבחור להשתמש ב-VeriFace כדי לאתחל את המחשב עם תמונות פנים במקום סיסמה; זה גם אומר שאפשר להשתמש ב-ID Vault כדי לאחסן, בגרסה החינמית המצורפת, נתונים אישיים באופן מאובטח ברשת; וזה אומר שגם אפשר להשתמש בתוכניות העזר המקומיות כמו ReadyComm שמטרתה להקל על ההתחברות לרשתות האלחוטיות, ולא משנה אם מקורן כרטיס ה-WiFi או שבב הבלוטות'. בסך הכל מדובר בחבילה מרשימה מאוד של תוכניות עזר שאולי לא תמיד ניתן לצפות לקבל במחשב שמשויך למגזר השוק הזה.

שני דברים הורידו בסופו של דבר את הציון. המחשב מעט מתחמם, וזה קצת מפתיע למחשב שמבוסס על מעבד אטום. אמנם לא מדובר בחום שגורם להפסקת העבודה, אבל מורגשת התחממות ברורה במשטח השליטה ובחלק התחתון של המחשב – באיזשהו שלב של הבדיקה הגיע החום במעבד ל-54 מעלות צלזיוס, וכאמור היה לכך ביטוי חיצוני מובהק.

כמו כן התאכזבנו קצת שהמחשב סיים את בדיקת הפרודוקטיביות של MobileMark לאחר 6:24 שעות. למרות שזה נראה זמן ניכר, אפשר כבר לצפות ליותר ממחשבי Netbook. בסך הכל, אם אתם "נעולים" על רכישת מחשב Netbook, עם מחיר רשמי של 1,999 ש"ח ה-S10-3 של לנובו הוא מועמד שכדאי לכם מאוד להכניס לרשימה הקצרה שלכם.

ציון סופי: 83

תוצאות מבחנים
MobileMark 2007 (זמן סוללה, מבחן פרודוקטיביות) – 6:24 שעות
SYSmark 2007 – 36 נקודות
PCMark Vantage (ציון כללי) – 1,214 נקודות
Cinebench R10 (ריבוי ליבות) – 289 נקודות
3Dmark05 – 297 נקודות

מפרט
מעבד Intel Atom N450 במהירות 1.66 גה"ץ
ערכת שבבים Intel NM10 Express Chipset
1 ג"ב זיכרון RAM, DDR2-667
כונן קשיח Seagate Momentus 5400.6, 160 ג"ב, SATA II, 5,400 סל"ד
מסך 10.1 אינץ', ברזולוציה מרבית של 1,204×600 פיקסלים
שבב תצוגה Intel GMA 3150
קישוריות Atheros ARB95 AGN Wireless, בלוטות', אתרנט + הכנה ל-3G
מחברים 3xUSB, VGA, RJ-45
תוספות מצלמת VGA, קורא כרטיסים
סוללה 6 תאים, ליתיום יון, 53,868mWh
מידות 269x167x35 מ"מ
משקל 1.18 ק"ג

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים