ארה"ב: בית המשפט מצדד בפרויקט הספרים האלקטרוניים של גוגל

תביעה ייצוגית כנגד גוגל, אשר טוענת כי ענקית האינטרנט מפריה זכויות יוצרים בפרויקט Google Books, התקבלה בביקורת נחרצת מצד בית משפט פדרלי בארה"ב ● "לפרויקט עשוי להיות ערך עצום לתרבות שלנו", ציין השופט ברינגטון פרקר, "זה דבר שלא היה כמותו בהיסטוריה האנושית"

בית משפט פדראלי לערעורים בארצות הברית תהה על מניעיה של תביעה ייצוגית כנגד גוגל (Google), בשל הפרויקט להעברה של מיליוני ספרים לתצורה דיגיטלית, וציין כי סופרים רבים עשויים להרוויח מהפרויקט. כך בדיון שנערך אתמול (ד').

על כף המאזניים מוטלים מיליארדי דולרים. ארגון הסופרים (The Authors Guild) ניצב כנגד גוגל בסכסוך הממושך, וכך גם ארגונים של צלמים ומעצבים גרפיים. לטענתם, יש בפרויקט Google Books משום הפרה מסיבית של זכויות יוצרים.

בענקית האינטרנט הגישו ערעור על ההחלטה של הערכאה הנמוכה יותר, שהתירה להגיש כנגד גוגל תביעה ייצוגית, במקום שיהיה על כל תובע להגיש תביעה נפרדת. אם בערכאה השנייה של בית המשפט לערעורים יוחלט שהתובעים אינם רשאים להגיש תביעה ייצוגית, סביר להניח שיהיה להם קשה הרבה יותר להשיג פיצויים בסכום גבוה.

השופט פייר לוואל, אחד משלושה השופטים שדנים בערעור של גוגל, ציין כי הפרויקט של החברה עשוי לסייע לסופרים רבים – בעיקר לסופרים פחות ידועים – משום שכעת הקוראים יוכלו למצוא את ספריהם. "סופרים רבים עשויים לומר 'היי, זה דבר נפלא מבחינתי'", ציין השופט.

רוברט לרוקה, פרקליט מטעם התובעים, טען כי סקר שגוגל ביצעה בקרב חברי הקבוצה המיוצגת בתביעה, אשר מצא כי 58% מביניהם סבורים שהפרויקט של גוגל חיובי – היה לקוי. "אני סבור שמרבית החברים בקבוצה תומכים בנו", טען לרוקה.

התביעה נסובה על הסכם שהושג בשנת 2004 בין גוגל ומספר ספריות מחקר להעברה של ספרים לתצורה דיגיטלית, על מנת לסייע לחוקרים ולציבור הרחב למצוא חומרים. מאז ההסכם סרקה גוגל למעלה מ-20 מיליון ספרים, ופרסמה באינטרנט קטעים מתוך למעלה מארבעה מיליון ספרים.

"לפרויקט עשוי להיות ערך עצום לתרבות שלנו", ציין השופט ברינגטון פרקר, "זה דבר שלא היה כמותו בהיסטוריה האנושית". השופט העלה את הטענה שהפרויקט עונה להגדרה של "שימוש הוגן", ומשום כך אין בו משום עבירה על החוקים המגוננים על זכויות יוצרים. זאת בשל העובדה שרק קטעים מסוימים מתוך היצירות מתפרסמים באינטרנט. ואולם התובעים חלקו על טענה זו, והשיבו כי הצגה מדויקת של קטעים מועתקים מהמקור אינה שונה מהצגת המקור עצמו.

סת וקסמן, פרקליט של גוגל, טען כי אם תתקבל הדרישה של התובעים לתשלום של 750 דולרים עבור כל ספר שהועתק, יגיע הסכום הכולל שתיאלץ גוגל לשלם ליותר מ-3 מיליארד דולרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים