יבמ פיתחה מחשב-על שיתמודד בשעשועון הטלוויזיה ג'פרדי

מערכת ווטסון, שפיתוחה נמשך כשנתיים, אמורה להבין שאלות מורכבות ולהשיב עליהן במהירות, והיא משלבת תוכנות שפותחו במעבדת המחקר של החברה בחיפה ● לפי יבמ, פיתוח המערכת הינו חלק מפרויקט גדול יותר, שנועד ליצור מחשבים המסוגלים לתקשר עם בני אדם בשפה מדוברת ● מפיקי השעשועון הפופולרי מסרו, כי בכוונתם להפיק תחרות מיוחדת של אדם מול מחשב

12 שנים אחרי שמחשב העל שלה, "כחול עמוק", ניצח בסדרה של שישה משחקים את אלוף העולם בשחמט, גארי קספרוב, מסתערת יבמ על אתגר טכנולוגי חדש: החברה חשפה, כי פיתחה מערכת מחשב מתקדמת המסוגלת להתחרות בבני אדם בשעשועון הידע המפורסם ג'פרדי.

המערכת החדשה ,ווטסון, הנושאת את שמו של מייסדה המיתולגי של יבמ, מתמודדת עם אתגר ניהול ידע הנחשב מורכב במיוחד במונחי עולם המיחשוב. מדעני יבמ מאמינים, כי המערכת הממוחשבת החדשה מסוגלת להבין שאלות מורכבות ולענות במהירות ובדייקנות הנדרשת מהמשתתפים בשעשועון המורכב.

תהליך הפיתוח של ווטסון נמשך שנתיים, והתבצע כפרויקט משותף של שורת מעבדות מחקר של יבמ ברחבי העולם ובכלל זה מעבדת המחקר של החברה בחיפה. חוקרי יבמ בישראל מתמקדים בהיבטים שונים של יכולות חיפוש מתקדמות, הרחבת מסגרת של שאילתות ממוחשבות, והגדרת הקשרים אסוציאטיביים המשרתים את יכולתה של ווטסון לדלג בין תכנים ומונחים שונים על מנת להבין את ההקשר בו הם מוצגים.

לצורך התחרות, מתכננת יבמ להעביר מחשב על מסדרת Blue Gene, כך שיוצב סמוך לאולפנים שבהם מצולמת התוכנית. כדי להציג למכונה אתגר במתכונת ובהיקף דומה לזה שבפניהם ניצב מתחרה אנושי, לא יקושר המחשב אל האינטרנט ויבסס את תשובותיו רק על טקסטים אותם הוא מסוגל "לקרוא" במהלך התוכנית, ועל מידע שנאגר בדיסקים שלו ומופתח על ידו לפני התחרות.

ג'פרדי, המופקת על ידי חטיבת הטלוויזיה של סוני ומופצת על ידי CBS, דורשת ידע מקיף בתחומים רבים כגון היסטוריה, מדע , ספרות, פוליטיקה, גיאוגרפיה, קולנוע ועוד. התכנית זכתה ב-25 שנות קיומה ב-28 פרסי אמי והיא מרתקת בכל שידור כ-10 מיליון צופים.

דייויד פרוצ'י, החוקר המוביל בפרוייקט ווטסון, אמר, כי "ג'פרדי מהווה אתגר גדול. היא מציגה צורך בידע בהיקף נרחב, כאשר כל אחד מהרמזים עשוי לכלול ידע רלוונטי או בלתי רלוונטי למושא החיפוש הסופי. בני אדם מסוגלים להבחין כהרף עין בין מה שרלוונטי לעניינם ובין מה שאינו רלוונטי – אולם מחשבים אינם יכולים לדעת זאת. הם חייבים לשקול את כל הנתונים באופן מקבילי, כדי להגיע להבנה".

מנהלי ומפיקי השעשועון מסרו, כי בכוונתם להפיק תחרות מיוחדת של אדם מול מחשב. בכל סיבוב, תצטרך מערכת המחשב להתחרות בשני בני אדם  המביאים עימם מיומנות גבוהה במשחק ובתחומי תוכן שונים. על מנת להביס את השחקנים הטובים בתחום, יש צורך להציג תשובות נכונות ב-85% עד 90% מהמקרים. ביבמ שוקלים להזמין לתחרות מול המחשב את קן ג'נניגס, מתמודד ג'פרדי שזכה ב-74 משחקים רצופים מול יריבים שונים, ורשם זכייה מצטברת של 2.52 מיליון דולרים בשנת 2004.

למרות שהדיווחים העיתונאיים צפויים להתמקד בג'פרדי, יבמ גורסת שפיתחה את ווטסון למטרות רציניות הרבה יותר. בחברה אומרים, כי ההשתתפות במשחק היא חלק מתהליך פיתוח יכולות חדשות של מחשבים שידעו לתקשר ישירות בשפה טבעית ומדוברת. בסופו של דבר, חוזים ביבמ, כי אפשר יהיה להפעיל יישומים ממוחשבים המתקשרים עם הסביבה בשפה טבעית ולא בשורות קוד או בשדות מוגדרים, ולנתח באמצעותם כמויות גדולות של מידע בלתי-מובנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים