הגורם לתקלה בסלקום: מערכת שאחראית לבחון האם המנוי זכאי להשתמש ברשת של החברה

המערכת, HLR, מהווה בסיס נתונים מרכזי שכולל מידע על כל מנוי טלפון נייד של סלקום ● היא נמצאת בליבת רשת ה-GSM של החברה וקשורה למערכות רבות אחרות בה ● כאשר היא נפגעה - קרסה הרשת כולה

המערכת שבה אירעה התקלה שגרמה לקריסת הרשת של סלקום אתמול (ד') היא מערכת HLR (ר"ת Home Location Register), המהווה בסיס נתונים מרכזי שכולל מידע על כל מנויי הטלפונים הניידים של סלקום. המערכת נמצאת בליבת רשת ה-GSM של החברה וקשורה למערכות רבות אחרות בה. לפיכך, כאשר היא נפגעה – התפתחה תגובת שרשרת שגרמה לקריסת הרשת.

מערכת ה-HLR מאחסנת מידע של כל כרטיס SIM שהונפק על ידי המפעיל הסלולרי, ובמקרה זה – סלקום. לכל SIM יש מזהה ייחודי המכונה IMSI, שהוא המפתח הראשי לכל רשומה ב-HLR. ברשת אחת ייתכן קיומם בו זמנית של מספר מערכות HLR פיזיות ולוגיות, אף כי לכל שבב יש זהות בינלאומית אחת בלבד.

התפקיד העיקרי של מערכת ה-HLR הוא לנהל את העובדה שה-SIM והטלפונים נעים כל הזמן, ולפיכך – הם מכילות גם פונקציות המטפלות בכך. המערכת מטפלת בניידות המנויים בדרך של עדכון המיקום שלהם באזורים שונים. פעולת תזוזת המנוי מאזור אחד לשני גורמת לעדכון המערכת. המערכת מתווכת בין מערכות ה-G-MSC, או ה-SMSC, לבין המיקום הנוכחי של המנוי, במטרה לאפשר העברת שיחות נכנסות והודעות SMS.המערכת מסירה את נתוני המנוי מזו המנהלת את המיקום שאותו עזב.

פריטי הנתונים החשובים הנוספים הקשורים ל-SIM הם ה-MSISDNs – מספרי הטלפון שמהם המשתמש מוציא ומקבל את השיחות. המספר הראשי הוא זה שבו נעשה שימוש לקבלת שיחות קול והודעות SMS, אך ייתכן גם שיהיה מספר טלפון משני, לצרכי משלוח פקסים ושיחות נתונים. כל MSISDN הוא גם שדה מפתח עיקרי ברשומות ה-HLR. נתוני ה-HLR מאוחסנים כל עוד המנוי נשאר אצל המפעיל.

דוגמאות לנתונים נוספים המאוחסנים על ה-HLR מול נתוני ה-IMSI הם: שירותי GSM שהלקוח ביקש או קיבל; פרטי האישור של המנוי לשימוש ברשת ה-GPRS לצורך גישה לשרותי מנות; המיקום הנוכחי של המנוי; ופרטי העברת השיחות (Call divert setting).

כמו כן, מערכת ה-HLR מקבלת או מעבדת את הטרנזקציות והמסרים ממרכיבים שונים ברשת ה-GSM, לדוגמה: מסרי עדכון המיקום של הלקוח, המתקבלים כתוצאה מתנועתו של המנוי. המערכת גם תלויה הדדית מול רכיבים אחרים בליבת ה-GSM, בין היתר במערכת ה- G-MSC, שמשמשת לטיפול בשיחות נכנסות; מערכת ה-VLR, שמטפלת בדרישות מהטלפונים הניידים להתחברות לרשת; מערכת ה-SMSC, שמטפלת בהודעות SMS נכנסות; מערכות הדואר הקולי, לצורך מתן התראה לטלפון הסלולרי כאשר מחכה הודעה בתיבה; ומערכת ה-AUC, שמשמשת לאימות, הצפנה והחלפה של נתונים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל פטשניק

    את מי זה מעניין ?
    כמו שרשות שדות התעופה לא יכולה להרשות לעצמה שמערכת בקרת הטיסה
    של שדה התעופה לא תעובוד, כי יש סכנה שמטופים יתנגשו
    כך חברת תקשורת לא יכולה לספר סיפורים

    או שמכינים מערכת חלופית ( DRP )
    או שמכינים by pass

    כל השאר תירוצים

אירועים קרובים