FTX דורשת מפוליטיקאים בחזרה את כספי התרומות שפיזר סב"פ

ההנהלה בורסת הקריפטו החדשה לוחצת על מאות פוליטיקאים וארגונים פוליטיים בארה"ב להחזיר לה מיליוני דולרים שנתרמו מטעמה לפני שפשטה רגל בשנה שעברה ומאיימת - "אם לא תשיבו לנו את הכסף, נתבע אתכם"

נשלח ל-25 שנים בכלא. סם בנקמן פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX.

בורסת הקריפטו FTX מאיימת באחרונה על פוליטיקאים וארגונים פוליטיים בארה"ב שאם לא ישיבו לה את הכסף שנתרם להם מטעמה ומטעם המייסד שלה, סם בנקמן-פריד (סב"פ), היא תתבע אותם. 

על פי דיווחים אחרונים, המנהלים הנוכחיים של בורסת המטבעות הדיגיטליים פושטת הרגל החלו לשלוח "מכתבים חסויים" לאנשים ולארגונים איתם הם שיתפו פעולה בעבר, בעיקר באמצעות תרומות לקמפיינים פוליטיים, ובהם נכללים הפנייה להשבת הכסף והאיום הנלווה לה.

נזכיר כי FTX הגישה בקשה לפשיטת רגל בנובמבר 2022, והפרשיה הכרוכה בקריסתה, ובמה שקדם לה, טלטלה קשות את תחום המטבעות הווירטואליים העולמי.

סב"פ המייסד נעצר באיי בהאמה בדצמבר האחרון, והוסגר לארה"ב, ובשימוע לקראת משפטו כפר בהאשמות נגדו בגין הונאת משקיעי קריפטו. מאידך, בכירים אחרים בחברה לשעבר כבר הודו ומשתפים פעולה מזה תקופה עם רשויות אכיפת החוק האמריקניות, ולפי הדיווחים מעניקים יותר ויותר מושג על שהתרחש מאחורי הקלעים של הבורסה, ועל מה שבהחלט נראה כהונאת קריפטו בקנה מידה עצום.

למען המשגה, מדובר בקריסה קטסטרופלית, שכן פלטפורמת החליפין לנכסים דיגיטליים הייתה השנייה בגודלה בעולם, ביצעה עסקאות בהיקפים של 10 מיליארד דולר מדי יום, והוערכה כשווה 32 מיליארד דולר רק זמן מה לפני שהידרדרותה החלה. ממסמכים שהחברה הגישה לבית המשפט ניתן היה ללמוד כי יש לה התחייבויות שנעות בין 10 מיליארד ל-50 מיליארד למשקיעיה.

ואולם, המנכ"ל הנוכחי של FTX, ג'ון ריי השלישי, שתפס את מקום סב"פ אחרי שהמייסד פרש מניהול הארגון, אמר באחרונה כי על אף כל שאירע, מטרתו העיקרית היא להשיב את החברה לחיים, למרות פשיטת הרגל. הוא הבטיח שיעשה ככל שביכולתו לצורך מימוש מטרתו זו.

תרומות בלי חשבון, בעיקר לדמוקרטים

קיבלה מ-FTX תרומות של מיליונים רבים. המפלגה הדמוקרטית. צילום אילוסטרציה: BigStock

קיבלה מ-FTX תרומות של מיליונים רבים. המפלגה הדמוקרטית. צילום אילוסטרציה: BigStock

לפני שבורסת הנכסים הדיגיטליים התמוטטה, מנכ"לה סב"פ תרם בשמה מיליוני דולרים לפוליטיקאים שונים, בעיקר מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, כדי לסייע להם בקמפיינים שלהם. אלא שכעת, על פי התקשורת העולמית, כתוצאה מחובותיה הענקיים ללקוחות, החברה החלה לפנות ולבקש מאותם גורמים פוליטיים להחזיר לה את הכסף שקיבלו מטעמה כתרומה, כשמטרת המנהלים היא להשיב לרשותם את הכספים שהחברה תרמה עד ה-28 בפברואר הנוכחי.

בימי הזוהר של FTX, המייסד סם בנקמן-פריד נחשב לדמות מוכרת ודומיננטית בפוליטיקה של המפלגה הדמוקרטית האמריקנית. הוא פעל במפלגה לטובת רגולציה קלה יותר של תעשיית הקריפטו והפך לאחד התורמים הגדולים ביותר שלה. למעשה, בנקמן-פריד בעצמו נתן כ-40 מיליון דולר לקמפיינים ולוועדות פעולה פוליטיות, התומכים בעיקר בדמוקרטים, בתקופת הקמפיינים של בחירות אמצע הקדנציה בשנת 2022, כך על פי רישומי ועדת הבחירות הפדרלית. אחרי הקריסה, בשיחת אודיו שעליה דיווחנו, אמר סב"פ לעיתונאית טיפאני פונג כי תרם סכום שווה למפלגה הרפובליקנית, אך קיומן של תרומות שכאלו נותר בערפל ולא ידוע אם אכן התרחשו בכלל.

התובעים הפדרליים טוענים ש-FTX, בהנחיית בנמן-פריד, גנבה כספים מפיקדונות של לקוחות, כדי לתרום תרומות פוליטיות, לקנות נדל"ן יוקרתי ולכסות הפסדים בקרן הגידור שלה, אלמידה (Alameda Research).

בראשית הפרשה, ב-19 בדצמבר 2022, דוברי הבורסה הודיעו על אמצעים שיינקטו כדי שהנתרמים השונים יחזירו את הכסף שהועבר אליהם לחברה. אולם כעת נוסף לפנייה ולדרישה איום מפורש – אם לא יוחזר הכסף, על פי נציגי FTX, "הם שומרים לעצמם את הזכות ליזום פעולות בפני בית המשפט לפשיטת רגל, שיורה על החזרת התשלומים האמורים". בנוסף, בהצהרה מטעם FTX הוסבר כי על המוטבים לשאת בכל עלויות הריבית באיחור מרגע קביעת הרשויות, שכן הכספים שנמסרו על ידי סב"פ הושגו שלא כראוי או כחוק, לכאורה. מאידך, נמסר מטעם FTX שהיא כבר הצליחה לגבות בחזרה את התרומות שניתנו מטעמה בזמנו לקרנות מלגות לסטודנטים בפלורידה. המהלך המסוים הזה הביא על הנהלת FTX החדשה ביקורת חמורה בארה"ב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים