מה אמר סב"פ בראיון חדש על קריסת FTX וההון הרב שאבד למשקיעים?

מי שהיה המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו - שהייתה השנייה בגודלה בעולם עד לפני מספר שבועות - סיפר באחרונה את הצד שלו בפרשה החמורה, על כל שאירע לפני הגשת הבקשה לפשיטת רגל ובטרם הקריסה הגדולה

סם בנקמן-פריד ולוגו החברה שייסד ונפלה - FTX.

יזם הקריפטו המכונה כיום סב"פ (סם בנקמן-פריד) – שהיה המייסד ומנכ"ל בורסת FTX, אשר קרסה לפני מספר שבועות והותירה מיליוני לקוחות בעולם עם הפסדים של מליארדים רבים – נשמע באחרונה בראיון אודיו ראשון אודות הפרשה.

את הראיון העניק סב"פ לטיפאני פונג – משקיעת קריפטו שהפכה לחושפת שחיתויות.

המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת FTX שנמצאת תחת הגנת פשיטת רגל, שוחח בראיון עם פונג, ששיתפה את השיחה ביוטיוב. היא ציינה כי בראיון הטלפוני סב"פ "משוחח איתי על הגשת בקשה לפשיטת רגל באמצעות סעיף 11, על 'הדלת האחורית' לכאורה, השימוש ב-FTT (המטבע של בורסת FTX) כביטחונות, קשרים עם המפלגה הדמוקרטית, הלבנת כספים באוקראינה, כושר וחדלות הפירעון של FTX US, עורכי הדין והמאבק המשפטי שלפנינו, כמו גם על הצעדים הבאים שלו קדימה".

אחד מהרגעים הדרמטיים בשיחה היה כשסב"פ – שהונו הוערך בשלב מסוים בכ-26.5 מיליארד דולר – נשאל מה מצב החשבון האישי שלו כעת. "מותר לי לציין מספר שלילי?" תהה והוסיף: "אין לי מושג, אני לא יודע. בפעם האחרונה שבדקתי היו בחשבון שלי 100 אלף ד'". לדבריו, "כל מה שהיה לי נרתם לטובת החברה".

באופן כללי ניתן לסכם ולומר כי ההגנה של סב"פ על עצמו עוסקת בנרטיב שהוא טעה מאוד בהתנהלות, הוא מצטער שלא נקט במשנה זהירות וכי גם שגה במעורבות הכספית האישית בעסקי הבורסה שניהל. בנוסף תלה סב"פ את שאירע גם בפערים רגולטוריים בין המדינות בהן פעלה החברה, וגרס גם כי רגולציה ופיקוח מוצלחים יותר היו יכולים להציל את FTX מקריסתה.

שקרן או דובר אמת?

בשיחה אמר היזם, שזכה כבר בכמה וכמה כלי תקשורת לכינוי "נוכל הקריפטו", שאין לו מושג איך עובדת המערכת של FTX, ושהוא לא יכול לכתוב תוכניות כלל, אז כמובן שבכל הקשור בו אין לבורסת הקריפטו דלת אחורית, כמו שסבורים רבים. הוא גם ציין כי הוא חושד בשמונה אנשים, עובדים לשעבר או עובדים בהווה בחברה, שהם מי שהתקינו תוכנת דלת אחורית במחשבים.

בנוסף הודה סב"פ בפני פונג כי טעה ביתרת החשבון של החברה, לטענתו משום שמערכת מיושנת גרמה לבעיות בפונקציית ה"תיוג" של החשבונות.

לדבריו פשיטת הרגל של FTX מקורה בשילוב של "טעות חשבונאית" וקריסת Terra USD, בשילוב מצבו המדורדר של שוק הקריפטו באוקטובר, והעובדה ששווי הנכסים הדיגיטליים צנח ב-50% תוך יומיים באותה תקופה.

היזם המצליח לרגע, שכיום כבר נחשב לפרסונה נון גרטה ואולי לרמאי מתוחכם, כינה עצמו "אידיוט" פעמים רבות בראיון, ואמר שהוא אמנם נאלץ להגיש את בקשת פשיטת הרגל, אך מוכן לשלם כל מחיר כדי לבטל את ההגנה המשפטית הזו. הוא הצר על כך שהתמקד "בנפח ולא בפוזיציות ובאיזונים". וציין "הייתי צריך להיות יותר אחראי ויותר בשליטה על מה שמתרחש". 

סב"פ אמר כי הוא מאמין שכושר הפירעון של FTX US מתחזק כעת, אפילו אחרי ש"ההאקרים גנבו ממנה 250 מיליון דולר". לדבריו, יכולת ההחזר שלה כבר גדלה ב-500 מיליון דולר בזמן האחרון.

בנוסף טען סב"פ כי "אם יתנו לי מחר את המפתחות ל-AWS (שרת הענן של FXT – ג"פ), נוכל לפתוח שוב משיכות בחודשים הקרובים", והוסיף כי היא מאמין שמשתמשי FTX בארה"ב יכלו לקבל בחזרה 100% מכספם כי לחברה יש רזרבות. עם זאת, לדבריו, המשתמשים בגרסה הבינלאומית של FTX יוכלו לקבל בחזרה רק כרבע מהכספים האבודים.

במהלך השיחה הודה המרואיין כי תרם לשתי המפלגות הגדולות בארצות הברית, וטען שמדובר על סכום שווה שהעניק לשתי המפלגות, אך שהתרומות למפלגה הרפובליקנית נעשו בחשאי, כי כל העיתונאים דמוקרטים, והוא לא רצה להיכנס לבוץ ולממן מועמדים רפובליקנים, שכן מהלך כזה יישפט לרעה על ידי התקשורת.

התערבות הביאה לקריסה? צ'אנגפנג זאו, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו בינאנס.

התערבות הביאה לקריסה? צ'אנגפנג זאו, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו בינאנס. צילום: ויקיפדיה ו-BigStock

בנוגע לצ'אנגפנג זאומנכ"ל הבורסה המתחרה של FTX, בינאנס (Binance) אשר שחשף את מצבה הפיננסי של FTX בטוויטר – סב"פ מאמין שאם זאו לא היה מפוצץ את הדברים באותו זמן, הם היו הרבה יותר יציבים והיה סיכוי לפתור את הפרת המימון, אך הוא הודה ש-FTX בכל מקרה לבורסה שייסד היה רק סיכוי של 50/50 לשרוד את הסערה.

בסוף SBF טען כל הזמן: "אף אחד לא רוצה לשמוע ממני סליחה עכשיו". הוא המשיך וציין "אני מרגיש מאוד עצוב עבור אנשים שסמכו עליי, הם ניסו לעשות משהו טוב למען העולם, אבל אני ביאסתי אותם והם נעלמו".

נזכיר כי ממסמכי הבקשה להגנת פושטי רגל בארה"ב נחשף ש-FTX הותירה מספר עצום של לקוחות פגועים כספית, וכן שבאחרונה קיבלה החברה פניות מסוכניות רגולטוריות ברחבי העולם, איתן היא מנהלת התדיינויות, כנראה בטרם חקירה רשמית.

תוכן השיחה עם סב"פ גרם לרבים להצהיר כי ל-FTX יש הרבה סיפורים פנימיים שלא יאומנו, אך חלק ממה שנאמר בה עורר גם שאלות בקרב קהילת הקריפטו העולמית ותהייה חסרת מענה – האם סב"פ אולי דובר אמת, או שהוא משקר?.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים