"משרד התחבורה לא מעודד התקנת מערכות נגד תאונות על אופנועים"

חברת הסטארט-אפ רייד ויז'ן פיתחה מערכת שכזאת, שכבר מיושמת בעולם, אבל לא בישראל - בגלל רגולציה מיושנת ● במשרד התחבורה תולים זאת בהתנגדות רשות המיסים ובצורך למנוע היווצרות מונופול

חשוב שלא יהיה עוד מונופול, אבל חשוב יותר שלא תהיה פגיעה בחיי אדם.

מעורבותם של רוכבי האופנועים והקטנועים בתאונות דרכים הולכת וגדלה: על פי נתוני עמותת אור ירוק, ב-2021 נהרגו 86 מהם בתאונות דרכים, לעומת 68 בשנה שלפניה. 2022 עלולה להיות שנה שבה שוב יישבר השיא במספר ההרוגים מקרב הרוכבים על הכלים הללו. אולם, בעוד שהמכוניות שמגיעות לארץ מחויבות בהתקנת מערכות בטיחות מצילות חיים, לרבות כאלה שבולמות את הרכב אוטומטית ומתריעות על סטייה מהנתיב, בכל מה שקשור לרכבים דו גלגליים אין כל רגולציה. משרד התחבורה, הרגולטור הראשי בנושא, לא מעודד הכנסת טכנולוגיות כאלה – לא על ידי רגולציה ולא על ידי תמיכה בסטארט-אפים שמפתחים פתרונות בתחום.

את אורי לביא, מנכ"ל ומייסד-שותף של חברת הסטארט-אפ רייד ויז'ן (RideVision), זה מקומם – לא רק מאחר שהחברה שהוא מנהל פועלת בתחום זה, אלא בעיקר כאזרח המדינה.

רייד ויז'ן פיתחה מערכות התרעה מפני תאונות לרוכבי אופנועים וקטנועים, שמשתמשות במצלמות הקדמית והאחרות של הרכבים האלה, כמו גם באלגוריתם, לזיהוי אי שמירת מרחק ושטחים מתים. לביא ציין בשיחה עם אנשים ומחשבים שהמערכת כבר משווקת בחו"ל, במדינות שמעודדות התקנות שכאלה ואף יש להן רגולציה בתחום. באחרונה חתמה החברה על עסקה גדולה עם היצרנית ההודית ספראק מינדה, לפיתוח וייצור גרסה מוזלת של המערכת שלה עבור השוק המקומי בתת היבשת. הודו, חשוב לציין, היא כיום השוק הגדול בעולם לרכבים דו גלגליים, עם 210 מיליון אופנועים וקטנועים ו-57 אלף (!) רוכבים הרוגים בשנה.

אורי לביא, מנכ"ל ומייסד-שותף של רייד ויז'ן.

אורי לביא, מנכ"ל ומייסד-שותף של רייד ויז'ן. צילום: יח"צ

"ישראל היא סוג של אי. מדינה קטנה, מנותקת, אך עתירת טכנולוגיה. אלא שככל שהטכנולוגיה בישראל יותר פורצת דרך, כך הרגולציה כאן מיושנת, יותר משאר ביתר העולם", אמר לביא. "ניסוי של טכנולוגיות חדשות כמעט לא אפשרי בישראל, במיוחד כאשר מדובר בטכנולוגיות שקשורות לחיי אדם – או, יותר נכון, להצלתם".

פתרונות החברה אמנם נמכרים בשוק הישראלי, אבל, כאמור, המדינה לא ממהרת לעודד את רכישתם ולא מחילה רגולציה, כפי שהיא עושה על כלי רכב בעלי ארבעה גלגלים.

"כישראלי וכיזם, קשה שלא להיות מתוסכל מהעובדה שמערכות שפותחו בישראל, הוכחו כיעילות, וכבר מאומצות ונבחנות על ידי רגולטורים בעולם, זוכות לקבלת פנים צוננת כאן", ציין ליאור כהן, מנהל הטכנולוגיות הראשי ומייסד-שותף של רייד ויז'ן.

תגובת משרד התחבורה

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בחודשים האחרונים התקיימו כמה פגישות, בראשות סמנכ"ל בכיר לתנועה ומנהלת אגף הרכב במשרד, עם מנכ"ל חברת הסטארט-אפ, במטרה לבחון אפשרויות ליישום מערכת חדשנית לצמצום תאונות דרכים בכלי רכב דו גלגליים. במסגרת הפגישות הובהר למנכ"ל החברה כי ישנן שתי אפשרויות לעידוד השימוש במערכת: האחת – להקל במיסוי על יבואני האופנועים, והשנייה – להעניק הנחה באגרת הרישוי לבעלי אופנועים שהותקנו בהם מערכת לשמירת מרחק וסטייה מנתיב. באשר לאפשרות הראשונה, בשלב זה, רשות המיסים מתנגדת באופן עקרוני לתמרץ התקנות של מערכות ברכב שלא בקו הייצור (After marker), בשל בעיות אכיפה בעת ההתקנה. באשר לאפשרות השנייה, במטרה לעודד התקנה על ידי הפחתה באגרת הרישוי נדרש יותר מספק אחד של מערכות בטיחות המשווקים את אותה מערכת, כדי למנוע אפשרות של מונופול בתחום".

לביא התייחס לתגובת המשרד ואמר כי "לגבי התשובה שמציינת את רשות המיסים, המערכות של רייד ויז'ן פותחו מראש עם יכולת אכיפה בזמן ההתקנה, והן תופסות בכל העולם. באשר לטענה השנייה, נכון שלא טוב שיש חברה אחת, כדי למנוע מונופול, אבל אם המדינה לא תעודד פיתוח טכנולוגיות כאלה – הן לא יפותחו ולא יהיו".

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוכב

    יש חהרמ ישראלית נוספת בשם ריידר דום. היא פועלת בהצלחה ברחבי העולם, כך שתגובת משרד התחבורה תמוהה.

    1. ל 1, איפה בדיוק ריידר דום פעילה?

      נראה שהם בשלב בטא לכל היותר. בכל מקרה כרוכב וכישראלי, רצוי להקל כלכלית ולהציל חיי אדם במיידי

אירועים קרובים