"חברות הטק הישראליות – מקור מתאים וזמין להשתלבות באיטליה"

כך אמר יוני הדר, הנספח המסחרי של ישראל באיטליה, בשיחה עם אנשים ומחשבים, על רקע שינויים רבים וההתמודדות איתם בסיוע ידע וחדשנות טכנולוגית ישראליים ● עיקר השינויים בשל משבר האקלים והמחסור במים שבא בעקבות

יוני הדר, הנספח הכלכלי של ישראל באיטליה.

איטליה, יותר מכל מדינה אחרת באירופה המערבית, פרט אולי לספרד, סובלת קשה מהתחממות כדור הארץ. גלי החום האחרונים יצרו בין השאר מחסור במים, וכן פגיעה באיכות המים וביכולתה של איטליה לספק את כמויות המים הגדולות שלהן החקלאות זקוקה. המצב הזה כנראה גם יחייב חשיבה מחודשת לגבי החקלאות, שתצטרך להסתדר עם מזג האוויר החם יותר, ועם פחות מים.

בשיחה עם אנשים ומחשבים סיפר יוני הדר, הנספח הכלכלי של ישראל באיטליה על מערכת היחסים הכלכלית בין שתי המדינות, ועל ההזדמנויות הפוטנציאליות לייצוא מוצרים לאיטליה, וכן תעשייה עתירת ידע, בעקבות גלי החום והבצורת.

"קודם תרשה לי סקירה קצרה על מערכת היחסים הבילטרליים בין שני המדינות. אחרי שנים שהייצוא הישראלי לאיטליה נותר קבוע, ברמה של כמיליארד דולר כל שנה, בשנת 2021 הייצוא גדל ב-75% – עלייה שנשמרה גם בחמשת החודשים הראשונים של 2022", אמר הדר.

"השינוי הדרמטי של יצוא של סחורות ושירותים נעוץ בתהליכים כלכליים מבניים שקורים באיטליה, אליהם מתאימים פתרונות שמציעות החברות הישראליות. דוגמה בולטת לכך מהתקופה האחרונה היא האתגר העומד בפני החקלאים האיטלקים, להתאים את עצמם לשינויים האקלימיים ולכמות משקעים נמוכה, במקביל להתמודדות עם סביבה תחרותית בשווקים הבינלאומיים ועליית מחירי האנרגיה.

ההערכות הן שבצפון איטליה הבצורת תוביל לירידה בגידולים של 30-40 אחוזים, ושזו אינה תופעה חד פעמית. כדי לפתור את הבעיה, ארגונים ציבוריים מחד וחברות פרטיות מאידך מתעניינים בטכנולוגיות הישראליות ובידע בסוגיות של חקלאות מדבר (דזרטק – DeserTech). 

בימים אלה אנו, בנספחות הכלכלית של ישראל באיטליה, נמצאים בדיאלוג עם שרי החקלאות וחברות המים במחוזות הצפוניים של איטליה, ומציגים להם פתרונות שניתן ליישם באופן מידי כדי להתמודד עם האתגרים".

משתפת פעולה עם חברות טק וחדשנות ישראליות. איטליה. אילוסטרציה.

משתפת פעולה עם חברות טק וחדשנות ישראליות. איטליה. אילוסטרציה. צילום: BigStock

האם הממשלה האיטלקית מעודדת שיתוף פעולה זה?
"המיוחד בתקופה זו הוא שלא רק קיים הצורך לפתרונות, אלא שממשלת איטליה משקיעה 200 מיליארד יורו מכספי האיחוד האירופי, שניתנו לה ליציאה ממשבר הקורונה, כדי לשדרג את התשתיות, ובכלל זה גם את תשתיות המים, כדי להתמודד עם האתגרים. כך לדוגמה, חברות המים האיטלקיות ישקיעו להערכתנו כמיליארד יורו בשנתיים הקרובות בשדרוג התשתיות שלהן. משלחת של מנכ"לים של חברות אלו, שאנחנו יזמנו, הגיעה לארץ בחודש שעבר.

האתגרים שיש לאיטליה בתחום המים הם רק דוגמה לאתגרים כלכליים בסקטורים שונים, המובילים את הכלכלה האיטלקית: ענף הרכב, ייצור מכונות, תעשייה, חקלאות, מזון, אופנה ותיירות, ובעצם כל תחומי הפעילות הכלכלית של איטליה. בכל אלה יש מכנה משותף דומה של התמודדות עם שינויים מרחיקי לכת שמחייבים אותם לשלב חדשנות, על מנת להישאר תחרותיים.

הסקטור העסקי באיטליה רואה את המקבץ המצוין של החברות הטכנולוגיות הישראליות כמקור מתאים וזמין להשתלבות בחברות האיטלקיות, אשר תאפשר לשמור על התחרותיות בשווקים בעולם. המיוחד בתקופה זאת, כאמור, שיש תקציבים שמאפשרים להשקיע בתשתיות ולשמור על התחרותיות של איטליה בשווקים הבינלאומיים. במקביל, בשנה האחרונה, עמד בראש ממשלת אחדות לאומית מריו דראגי – דמות כלכלית, לא פוליטית – שייצג כמעט את כל המפלגות באיטליה, וששם את הנושאים הכלכליים במרכז וחיזק את הכלכלה האיטלקית והאמון העולמי במשק האיטלקי".

המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה שבא בעקבותיה יצרו סדקים בממשלת האחדות ונשאלת השאלה האם הדברים ישתנו בעקבות ממשלה חדשה, וכיצד זה ישפיע על הסחר הבילטרלי ביננו?
"האתגרים שעומדים בפני הכלכלה האיטלקית כנראה לא ישתנו בעקבות השינויים הפוליטיים הצפויים, שכן הבעיות הנוכחיות מחייבו צעדים תקיפים שזוכים לתמיכה פוליטית רחבה. גם התמיכה האירופית בהשקעות במשק האיטלקי לא השתנתה, כך שלמרות שאיטליה הפסידה את העוצמה של ממשלת האחדות, ההערכות הן שלא יהיה שינוי מנקודת המבט הכלכלית.

עבור החברות הישראליות השוק האיטלקי ממשיך להיות אחד מהשווקים החשובים, עם משמעות אסטרטגית למי שתצליח ליצור שותפות עם החברות המובילות במשק האיטלקי.

ללא קשר לשינויים בממשל באיטליה, מוצב באופן קבוע מומחה טכנולוגי בשגרירות האיטלקית בתל אביב, דבר המעיד על החשיבות שמייחסת איטליה לשיתוף הפעולה הטכנולוגי עם ישראל. 

ביטוי נוסף לכך אפשר לראות גם בפתיחת נציגות של מחוז פִּיֶימוֹנְטֶה בישראל, שהיא כמעט היחידה שיש להם בעולם. פתיחת המשרד של מחוז פיימונטה נעשתה בעקבות אירועים ופעילויות שקיימנו עימם לאורך שנים, והערך שהם מצאו בחיבור עם סביבת החדשנות בישראל. מדובר בהזדמנות לחברות הישראליות המעוניינות להתמקד בתעשיות המובילות במחוז – חלל, תעופה, רכב, מכונות, חקלאות, מזון ותיירות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים