יו"ר NSO התפטר – וטוען ש-"זה לא קשור לפרשיית הריגול"

אשר לוי, מנכ''ל אורבוטק לשעבר, מונה לתפקיד לפני פחות משנתיים ● לטענתו, התחקיר על המעקב של המשטרה אחרי אזרחים ישראלים באמצעות התוכנה של החברה, פגסוס, לא קשור להחלטה

אשר לוי, היו"ר המתפטר של NSO.

יו"ר NSO, אשר לוי, מתפטר מהתפקיד – פחות משנתיים לאחר שמונה אליו. לטענתו, אין קשר בין ההתפטרות לתחקיר שפורסם בשבוע שעבר בכלכליסט ועורר סערה, שלפיו המשטרה השתמשה ברוגלת פגסוס של החברה כדי לעקוב אחרי אזרחים, במקרים מסוימים ללא צווים שיפוטיים נדרשים.

לוי מונה ליו"ר NSO באפריל 2020. לפני כן הוא שימש כמנכ"ל אורבוטק במשך כשש שנים, לאחר שכיהן בתפקידים בכירים שונים בחברה במשך כשני עשורים. הוא הצטרף לאורבוט, אחת משתי החברות שיצרו את אורבוטק, ב-1990. לוי הביא את החברה המאוחדת מהכנסות של 400 מיליון דולר ליותר ממיליארד ב-2018 – השנה המלאה האחרונה שלו בתפקיד.

לפי לוי ו-NSO, הסיבה להחלפת היו"ר היא העובדה שהוא כיהן בתפקיד זה מטעם קרן נובלפינה, ולאחר שקרן הניהול התחלפה בקרן BRG, הוחלט למנות יו"ר חדש. לוי מסר כי "אני מבקש להבהיר שאין קשר בין סיום תפקידי לפרסומים האחרונים שנקשרו ל-NSO. מוניתי לתפקיד יו"ר מטעם קרן נובלפינה. לאחר חילופי הבעלות באוגוסט 2021, וכמצופה מנושא משרה בכירה, פניתי לקרן החדשה והודעתי כי נכון שימנו נציג מטעמם". הוא הוסיף כי "אני מלא הערכה ל-NSO, לטכנולוגיה מצילת החיים שהיא מפתחת, להנהלת החברה ולעובדים ולמדיניות האתית שהיא חרטה על דגלה ומובילה באופן תקדימי בעולם". יצוין כי מחליפו של לוי בתפקיד הוא פינבר אוקונר, שעומד בראש קרן BRG.

צרות באות בצרורות

לוי הוא לא הבכיר הראשון ב-NSO שהתפטר בחודשים האחרונים: לפני כחודשיים וחצי עזב את החברה המנכ"ל, איציק בנבנישתי, לאחר ששימש בתפקיד במשך שבועיים בלבד. הוא הודיע כי "לאור הנסיבות שנוצרו" והעובדה שהחברה נכנסה ל-"רשימה השחורה" בארצות הברית, הוא לא יוכל למלא את תפקיד המנכ"ל. בנבנישתי פרש מיידית מכלל עיסוקיו בחברה.

ככלל, השנה האחרונה לא הייתה טובה ל-NSO, בלשון המעטה, והיא הותקפה ועודנה מותקפת מכל כיוון. ההתפתחות האחרונה היא התחקיר של כלכליסט מהשבוע שעבר, שחשף שהמשטרה השתמשה בפגסוס למעקב אחרי ראשי ערים, מקורב לפוליטיקאי, מתנגד למצעד הגאווה ועוד, בלא פיקוח ובקרה מספיקים. המשטרה סיפקה בתגובה על התחקיר גרסאות שונות בטווח של כמה שעות: בתחילה היא טענה שלא היו דברים מעולם, ולאחר מכן המפכ"ל, קובי שבתאי, הכחיש שימוש בפגסוס לצורך מעקב אחרי אזרחים. כך או כך, בעקבות החשיפה הקים היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צוות לבדיקת הנושא, ומבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודיע שייכנס לעובי הקורה.

בחודש יולי ספגה חברת הסייבר ההתקפי הישראלית ביקורות חריפות מרחבי העולם בעקבות תחקיר עיתונאי רחב היקף, שלפיו התוכנה שלה, פגסוס, משמשת למעקב אחרי פעילי זכויות אדם, עיתונאים ופוליטיקאים, ואף הייתה מעורבת בחיסולו של העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חשוקג'י. עוד פורסם כי בין המדינאים שנכללים ברשימת היעדים לריגול על ידי פגסוס נמצאים נשיא צרפת, עמנואל מקרון – מה שגרם לצרפתים לפתוח חקירה בנושא ופתח משבר דיפלומטי בינה לבין ישראל, מלך מרוקו, מוחמד השישי, וראש הממשלה לשעבר של לבנון, סעד אל חרירי.

החברה עלתה ב-2021 גם על הכוונת של הממשל בארצות הברית: משרד המסחר האמריקני הכניס אותה וחברת סייבר ישראלית נוספת – קנדירו – לרשימת החברות שפועלות בניגוד לאינטרס הלאומי של המדינה, מאחר שפגסוס משמשת לריגול אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם וכדומה. כמו כן, דווח שגם מכשירי הטלפון של לפחות תשעה עובדים בכירים במחלקת המדינה האמריקנית נפרצו בחודשים האחרונים באמצעות פגסוס. כאמור, החלטה זו של ממשל ביידן הביאה להתפטרותו של בנבנישתי.

עוד בשנה שעברה פורסם על חזית משפטית נוספת שנפתחה מול חברת הסייבר ההתקפי הישראלית: אפל תבעה את NSO בשל מעקב שהתרחש, לדבריה, אחרי משתמשי אפל באמצעות פגסוס. פייסבוק עשתה זאת לפניה והגישה תביעה נגד החברה עוד ב-2019, בטענה שבוצעה חדירה לווטסאפ באמצעות התוכנה שלה.

שלו חוליו, המנכ"ל היוצא והנשיא הנכנס של NSO.

שלו חוליו, נשיא NSO וממייסדי החברה. צילום: יונתן בלום

סכסוך בין בעלי השליטה

בתוך כך, היום (ג') נחשף סכסוך בין בעלי השליטה ב-NSO, שהביא את בית המשפט המחוזי בתל אביב להחליט על נאמן לשלוש מעשרות חברות הקבוצה. השופט חגי ברנר החליט על מינוי הנאמן נוכח ניהול החברה "כמו ספינה בים סוער, שעל סיפונה שני קברניטים החלוקה ביניהם בשאלה מהי הדרך לחוף מבטחים". ההחלטה ניתנה אתמול והותרה לפרסום היום.

הסכסוך התגלע בין שתי המחזיקות העיקריות במניות טריאנגל הולדינגס, ששולטת על חברות קבוצת NSO. טריאנגל נשלטת על ידי קרן NOAL CSCP ומניות המיעוט בה נמצאות בידיה של קבוצה בראשותו של שלו חוליו, ממייסדי NSO.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ירמיהו מענתות

    ה"תחקיר" הוא מעשה נבלה של עיתון בבעלוח ארנון מוזס, בגלל תסכולו שלא הוצעה לו עסקת טעון בתיק 2000 בניגוד לנאשם בתיק ?

אירועים קרובים