מפכ"ל המשטרה: "אנחנו לא עוקבים אחרי אזרחים ללא אישור"

המפכ"ל, רב ניצב קובי שבתאי, הכחיש את הממצאים של תחקיר כלכליסט, שלפיהם המשטרה מבצעת במקרים מסוימים מעקבים אחרי אזרחים ללא אישור בית משפט ● התחקיר גרר קריאות בכנסת, מקיר לקיר, לפטר את המפכ"ל

ליקויים רציניים בפעילות המשטרה נגד עבירות סייבר. לתשומת לב המפכ"ל, קובי שבתאי.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, הגיב היום (ג') לתחקיר של כלכליסט, שבו נטען שהמשטרה מבצעת במקרים מסוימים מעקבים אחרי אזרחים ללא אישור ופיקוח של בית המשפט – באמצעות תוכנת פגסוס של NSO. לדברי המפכ"ל, אין שחר לטענות שעלו בתחקיר.

שבתאי אמר כי "משטרת ישראל לא מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים". הוא טען כי המשטרה בדקה את המקרים שפורסמו בתחקיר של כלכליסט, "וחלקם לא נכונים".

הוא התייחס לממצאים שעלו בתחקיר, שלפיהם המשטרה עקבה באמצעות פגסוס אחרי מפגינים במחאת בלפור נגד ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, פעילים המתנגדים למצעד הגאווה וראשי רשויות מקומיות, ואמר כי "לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה" נגדם. "בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי", הוסיף, "הכול נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים".

"אני גאה בשילוב מערכות טכנולוגיות, שהפכו לראש חץ במלחמה בפשע, באלימות ובעבריינים", אמר שבתאי.

קונצנזוס נדיר בכנסת נגד המעקב המשטרתי

בתוך כך, התחקיר עורר סערה במערכת הפוליטית, כולל קריאות מקיר לקיר לפטר את שבתאי מתפקידו. אחד הקוראים לעשות זאת, ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית אמר כי "מדובר באירוע חמור ביותר ולא משנה אם המעקב התבצע נגד פעילי שמאל, ימין או ארגונים חברתיים. זכויות אזרח אלה זכויות אזרח וצריכים לשמור עליהן". גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, קרא לפטר את המפכ"ל.

ח"כים אחרים קראו להקים ועדת חקירה שתחקור האם שימוש שכזה אמנם מבוצע על ידי המשטרה. סיעת ש"ס פנתה ליו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, על מנת שיורה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, וח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר כי "יש להקים מיידית ועדת חקירה לבחינת הטענות על האזנות סתר ופריצה לטלפונים של אזרחים ישראלים. ישראל היא מדינה דמוקרטית ששומרת על פרטיות וחופש אזרחיה. לא ניתן לזה לעבור לסדר היום".

יו"רית הוועדה לביטחון פנים בכנסת, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), גינתה את השימוש של המשטרה בתוכנת פגסוס ואמרה כי היא תערוך דיון בעניין בוועדה שהיא עומדת בראשה.

השר ללא תיק אלי אבידר, מי שבלט במחאת בלפור, קרא לעמיתו לממשלה, השר לביטחון פנים, עומר בר לב, "לעצור מיד את השימוש בתוכנת ריגול נגד מוחים ומפגינים, ונגד כל מי שלא מוגדר כיעד טרור". לדבריו, "מדובר באזעקת חירום לציבור הדמוקרטי, שהעדיף עד כה לשתוק. זאת פגיעה אנושה בקודש הקודשים של הדמוקרטיה".

מרצ הוציאה קריאה דומה לשר בר לב. יו"רית הסיעה, ח"כ מיכל רוזין, אמרה כי "מהפרסום עולה תמונה חמורה של הפרת זכויות אדם והוראות חוק שונות, וכן הפרה של עקרונות שלטון החוק ומשטר דמוקרטי. שימוש בתוכנת המעקב על ידי המשטרה ללא צו היא חריגה חמורה מסמכות ופגיעה חמורה בזכויות פרט חוקתיות, שבראשן הזכויות לפרטיות ולחופש הביטוי. אבקש לפתוח בחקירה דחופה של הגורמים המעורבים".

השר בר לב אמר בראיון לאולפן ynet כי הוא "לא אוהב" את המעקב הזה. הוא אמר כי "אני לא בקיא בנבכי האפליקציה או התוכנה של NSO, אבל אני לא שלם עם זה שיש זכות למישהו במדינת ישראל להאזין האזנות סתר לטלפונים של אזרחים פרטיים", ואמר כי הוא מתכוון לבדוק שהאזנות סתר ומעקבים שכאלה אמנם מבוצעים רק לאחר קבלת צו של בית המשפט.

הרשות להגנת הפרטיות: "מבקשים פגישה עם המפכ"ל"

אחר הצהרים הוציאה הרשות להגנת הפרטיות הודעה שלפיה "נוכח הפרסומים שמשטרת ישראל עושה לכאורה שימוש בתוכנת פגסוס לשם מעקב אחרי אזרחי ישראל, פנה ראש הרשות, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, למפכ"ל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים".

ברשות אומרים ש-"ככל שהמשטרה עושה שימוש בתוכנת פגסוס לשם ביצוע מעקב אחרי אזרחים ישראלים, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים שעליהם מבוצע המעקב".

"מבלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי", צוין בהודעה, "שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחרי אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה, הינו מנגנון שבהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית".

לבסוף, נכתב בהודעה כי הרשות ביקשה "פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה ובמקביל, קבלת התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות בנושא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים