יאהו מפסיקה לפעול בסין בגלל "הסביבה המאתגרת" במדינה

שאריות השירותים שהעניקה החברה בסין חדלו לפעול החל מתחילת החודש, כך הודיעה יאהו ● זהו מותג הטכנולוגיה המערבי השני שעזב את סין באחרונה, קדם לו לינקדאין, שבבעלות מיקרוסופט, שנטש באמצע אוקטובר

יאהו

יאהו בישרה באחרונה שהיא מפסיקה רשמית לספק את שירותיה בסין, וזאת מתוך "הכרה בסביבה העסקית והמשפטית המאתגרת יותר ויותר" במדינה, לדבריה. בפועל המהלך מגיע עקב הגברת הלחץ והרגולציה על המגזר הדיגיטלי בסין, ומכך שהמדינה מטפחת יותר ויותר חברות משלה והתחרות מולן הולכת והופכת לקשה.

יאהו הודיעה בתחילת השבוע כי הפסיקה לספק תוכן למשתמשיה בסין החל מה-1 בנובמבר, לפי הצהרה שפורסמה באתר שלה. התקשורת הסינית המקומית דיווחה על המהלך רק אתמול (ג').

"מתוך הכרה בסביבה העסקית והמשפטית המאתגרת יותר ויותר בסין, יאהו לא תהיה נגישה יותר בסין היבשתית החל מה-1 בנובמבר", כתבה החברה בהצהרה שפרסמה. "יאהו נותרה מחויבת לזכויות המשתמשים שלנו ולאינטרנט חופשי ופתוח. אנו מודים למשתמשים שלנו על תמיכתם”, חתמה החברה את הודעתה.

נזכיר כי יאהו – פעם ספקית דומיננטית של שירותים מקוונים, עם אתר מגה-פופולרי, מנוע חיפוש ושירות אימייל דומיננטיים – היא כיום ישות שונה מאוד משהייתה. החברה נרכשה והתמזגה לתוך קרן אפולו מנג'מנט (Apollo Global Management), שהסכימה לרכוש את רוב יאהו מוקדם יותר השנה כחלק מרכישתה של וריזון (Verizon) תמורת 5 מיליארד דולר. קודם למיזוג זה וריזון, ענקית הטלקום האמריקנית, הרכיבה את העסק הנוכחי של יאהו מתוך מותגי האינטרנט הוותיקים, כולל מנוע החיפוש !Yahoo ו-AOL.

הימור שהצליח אבל דרך שהלכה ונעשתה קשה

יאהו נכנסה לסין ב-1998. מנוע החיפוש !Yahoo הושק בסין ב-1999, ולמעשה היה מדובר אז בהימור גדול, שכן האינטרנט היה אז בחיתוליו בסין. ההימור הצליח, וב-2012 עשתה יאהו עסקה עם קבוצת עליבאבא (Alibaba Group) למכירת חלקה לענקית המסחר האלקטרוני. העסקה גם גרמה לעליבאבא לקבל את הזכות להפעיל את יאהו סין (Yahoo China) תחת המותג !Yahoo למשך עד ארבע שנים. יאהו סין סגרה מאוחר יותר את שירות הדוא"ל ואת פורטל האינטרנט שלה, אך המותג שמר על מרכז מחקר ופיתוח עולמי בבייג'ינג עד 2015, אז נסגר גם הוא.

ואולם הדרך של יאהו בסין הלכה והפכה קשה. ב-2007 ספגה החברה ביקורת ממחוקקים אמריקנים, לאחר שמסרה לבייג'ינג נתונים על שני מתנגדי ממשל סינים, מה שהוביל ככל הנראה בסופו של דבר למאסרם.

במהלך השנים האחרונות הפחיתה יאהו מאוד את נוכחותה בסין. לפני שסגרה רשמית את כלל פעילותה שם כעת, היא עדיין הפעילה בסך הכל אפליקציית מזג אוויר וכמה דפים שהציגו כתבות חדשות בשפות זרות.

הבחירה הנוכחית של יאהו לסגת רשמית וסופית מהמדינה האסיאתית מגיעה במקביל להטמעת חוק הגנת המידע האישי של סין, המגביל את הנתונים שחברות יכולות לאסוף וקובע סטנדרטים כיצד יש לאחסן אותם.

החוק הסיני גם קובע שחברות הפועלות במדינה חייבות למסור נתונים, אם יתבקשו לעשות זאת על ידי הרשויות, מה שמקשה על חברות מערביות לפעול בסין, שכן הן עלולות להתמודד גם עם לחץ מבית שלא להיכנע לדרישות הממשל הדרקוניות, כפי שכבר חוותה יאהו ב-2007, כאמור.

לינקדאין סין

סגרה את פעילותה בסין בחודש שעבר. לינקדאין צילום: BigStock

נטישת המערב

המהלך של יאהו מגיע אחרי שלינקדאין (LinkedIn) – הרשת החברתית העסקית שבבעלות מיקרוסופטיצאה מסין באמצע החודש שעבר, והפכה לספקית המדיה החברתית הגדולה האמריקנית האחרונה שעזבה את המדינה. פלטפורמות גדולות אחרות, כמו טוויטר ופייסבוק, הפסיקו את פעילותן במדינה המפוקחת עמוקות כבר לפני עשור וגוגל עשתה זאת ב-2010.

גם לינקדאין, שנכנסה לסין ב-2014, אמרה בדומה ליאהו כי קיבלה את ההחלטה לאור "סביבת תפעול מאתגרת יותר בצורה ניכרת ודרישות ציות רבות יותר בסין".

נזכיר כי באחרונה דיווחנו שהאתר הרשמי של פורטנייט סין (Fortnite China) הודיע כי ב-15 בנובמבר הקרוב שירותיי המשחק יסתיימו במדינה. כבר נכון להיום לא ניתן ליצור חשבונות חדשים, ובעוד שבועיים, כאמור, יירדו שרתי המשחק מהאוויר, כך לפי הבשורה של היצרנית אפיק גיימס (Epic Games) באתרה.

לסין יש חוקים נוקשים גם בעבור חברות המשחקים. הגרסה של פורטנייט שהייתה זמינה עד כה במדינה שונתה כך שתתאים לתקנות ממשלתיות אלו, אולם גם באפיק גיימס סברו שהמגבלות מטעם הממשל הופכות את השירותים שלה לסין לכאלו שמוטב שיחדלו.

בייג'ינג, אגב, דוחה את ההאשמות מצד חברות וממשלות מערביות על הנוקשות שלה, ושבה ומזכירה את ההגבלות האדירות שספגו כמה מחברות הטכנולוגיה הסיניות, כמו וואווי (Huawei), במדינות המערב בשנים האחרונות וזאת, לטענתה, בכדי למנוע ממנה להרחיב את רשת ה-5G שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים