קורבן חדש בסייבר: תעשיית הבשר בארה"ב

JBS - חברת ייצור הבשר הגדולה בעולם - חוותה השבוע מתקפת כופרה, שהשביתה חמישית מהיקף פעילותה בארה"ב - החשודים בפעולה, לפי הבית הלבן וה-FBI, הם האקרים רוסים שאינם שלוחי מדינה

שילמה את הכופר. ענקית הבשר JBS. צילום אילוסטרציה: BigStock

JBS – היצרנית הגדולה בעולם של בשר מעובד – חוותה השבוע (ג') מתקפת כופרה ששיבשה חלק נכבד מפעילותה, ואילצה מפעלי בקר בקנדה, באוסטרליה ובארה"ב לסגור ולעצור את עבודתם. JBS, שנמצאת בבעלות ברזילאית, חולשת על כרבע מהיצע הבקר בארה"ב, ועל פי הדיווחים, חמישית מפעילותה הושבתה עקב המתקפה.

התקשורת לא דיווחה האם JBS שילמה את דמי הכופר או מה היו תביעות התוקפים וגובה הסכום הנדרש, ואולם מסתבר שהחברה כבר חידשה אמש (ד') את מרבית פעולותיה בצפון אמריקה.

ישוחח עם פוטין על המקרה. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

ישוחח עם פוטין על המקרה. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

האקרים רוסים שאינם שלוחי המדינה

ענקית הבשר הודיעה לממשל ביידן כי מקור הפריצה בקבוצת האקרים שבסיסה ככל הנראה ברוסיה.

למרות שאין חשדות כי ההאקרים הם שלוחי מדינה, קארין ז'אן-פייר, סגנית דוברת הבית הלבן, התייחסה לאירוע ואמרה כי "הבית הלבן מתקשר ישירות עם ממשלת רוסיה בנושא זה". ז'אן-פייר הוסיפה כי ארצות הברית תעביר לרוסיה את המסר ש-"מדינות אחראיות אינן מספקות מחסה לפושעי תוכנות כופר". עוד נמסר מטעם הבית הלבן שה-FBI פתח בחקירת האירוע.

על פי דיווח בפייננשל טיימס, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יעלה את סוגיית המתקפה בפני ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, כשהשניים ייפגשו לפסגה באמצע החודש, וארה"ב אינה שוללת החזרת מלחמה שערה לכנופיית הפשע הרוסית החשודה בביצוע המתקפה.

לפי דיווח של בלומברג, הקבוצה המעורבת באירוע היא REvil (או Sodinokibi), קבוצת פשיעת סייבר ידועה לשמצה עם קשרים רוסיים. בהצהרה שהוציא אתמול, גם ה-FBI ייחס את ההתקפה על ענקית הבשר JBS ל-REvil, כנופיה דוברת רוסית שהציבה כמה מדרישות הכופר הגדולות ביותר שנרשמו בעולם עד היום. ה-FBI הודיע כי הוא יפעל להבאת הקבוצה לדין, ודחק בכל מי שנפגע ממקרי התקפה של הקבוצה ליצור קשר עם הבולשת באופן מיידי.

לא ידוע אם שלמה הכופר. יצרנית הבשר הגדולה בעולם, JBS. צילום אילוסטרציה: BigStock

לא ידוע אם שלמה הכופר. יצרנית הבשר הגדולה בעולם, JBS. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם הכופר שולם?

סוכנות הידיעות AP דיווחה כי REvil לא פרסמה דבר הקשור לפריצה באתר האינטרנט שלה בדארקנט, ואולם לדבריה לא מדובר בתופעה יוצאת דופן, משום שקבוצות האקרים העוסקות בדרישות כופר בדרך כלל אינן מפרסמות על התקפותיהן בזמן שהן נמצאות במשא ומתן ראשוני עם הקורבנות. הן גם לא נוהגות לפרסם דיווחים על המתקפות במקרים שבהם הקורבנות שילמו את דמי הכופר כדי להחזיר לעצמם שליטה על מערכות המחשוב שלהן.

"JBS עבדו איתנו, משרד החקלאות, כדי לנסות ולהחזיר את עצמם לפעולה", אמר דייוויד ליטלפרוד, שר החקלאות של אוסטרליה בתגובה לאירועים. הוא הוסיף כי הממשלה עובדת עם שותפיה הבינלאומיים על מנת לצוד את העבריינים ולבוא איתם חשבון.

אפשר שהמקרה הדרמטי צריך להוות קריאת השכמה לתעשיית הבשר בארה"ב, שעלולה להפוך למוקד למתקפות סייבר הולכות וגואות. "התקפות כמו זו מדגישות את הפגיעות בביטחון שרשרת אספקת המזון של מדינתנו, והן מדגישות את החשיבות של פיזור יכולת עיבוד הבשר במדינה", אמר שלשום הסנטור האמריקני הרפובליקני ג'ון ת'ון, בהתייחסו לאירוע.

יצוין כי המתקפה – שמניעיה, מלבד בצע כסף, אינם ברורים עדיין – מגיעה בתקופה שבה מחיר בשר הבקר ברחבי העולם כולו עולה, ומונע על ידי ביקוש סיני מוגבר, מחסור בעובדים הקשור למגיפת הקורונה, ועליית מחירי המזון הכללית שמתרחשת כעת בארצות רבות בעולם.

קבוצת הכופר הדומיננטית בעולם

על פי יחידת הסייבר של יבמ (IBM), קבוצת הכופר REvil הייתה פעילה ביותר ב-2020 ואחראית ל-22% מתקריות הכופר בעולם. בענק הכחול מעריכים שהקבוצה גנבה בשנה הקודמת מקורבנותיה כ-21.6 טרה-בייט של נתונים, וכי קרוב לשני-שלישים מקורבנותיה שילמו את דמי הכופר שדרשה מהם, מה שהכניס לכיסי התוקפים רווח של יותר מ-123 מיליון דולרים – מתוכם כ-55 מיליון באוגוסט בלבד.

גם השנה "השיגה" קבוצת ההאקרים הרוסית כמה שיאים.

במרץ האחרון חוותה ענקית המחשבים אייסר (Acer) מתקפת כופר של REvil – ושחקני האיום דרשו ממנה את סכום הכופר הגדול ביותר הידוע עד כה, בסך 50 מיליון דולרים.

באפריל דיווחנו כי אותה קבוצה הודיעה שיש בידיה מספר גדול של מסמכים, תכנונים הנדסיים ופרטים אישיים של אפל (Apple), ואיימה לפרסם אותם אם לא תיענה דרישתה לכופר בסך 50 מיליון דולרים – הסכום הגבוה ביותר שהוצג אי פעם בדרישה לתשלום בשל מתקפת כופרה, הזהה בגובהו לדרישה של קבוצת ההאקרים מאייסר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים