מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן: הפינטק – "איום תחרותי עצום" על הבנקים

מנכ"ל ויו"ר הבנק הגדול מבין ארבעת הבנקים הגדולים בארצות הברית התריע על הדברים בבמכתבו השנתי לבעלי המניות של החברה ● הוא הוסיף וקבע כי הרגולציה היא שמכבידה על הבנקים בתחרותם מול החדשנות הטכנולוגית בתחום הפיננסים

מאוים מהפינטק. ג'יימי דימון, מנכ"ל גיי.פי מורגן. צילום: וויקיפדיה

חברות פינטק עתידות לזכות בנתחי שוק משמעותיים שנמצאים כיום בידי הבנקים, כך בישר מנכ"ל ויו"ר ג'יי פי מורגן צ'ייס (JPMorgan Chase), ג'יימי דיימון, במכתבו השנתי לבעלי המניות. הוא גם ציין מפורשות כי הפינטק מהווה איום "תחרותי עצום" לבנקים. דיימון מלין בפני המשקיעים על האילוצים הרגולטוריים שמערימים קשיים וחסמים על הבנקים, בזמנים שבהם הם מתמודדים עם איום התחרות שמקורו בחדשנות הטכנולוגית.

במכתבו הארוך, בן 65 העמודים, אמר דיימון גם כי "לבנקים יש איומים תחרותיים עצומים – כמעט מכל זווית – פינטק וביג טק כאן… ובגדול!". הוא הוסיף ש-"ברור לחלוטין" כי מוצרים בנקאיים רבים, כמו תשלומים, פיקדונות והלוואות, עוברים מהמערכת הבנקאית המסורתית אל מה שהוא מכנה בנקים-שאינם-בנקים, בהתייחסו לשירותי הפינטק למיניהם. כמו כן לדבריו, הבנקאות שבצל – קבוצה הכוללת קרנות השקעה ופלטפורמות מקוונות המציעות מימון לחברות ולצרכנים – זוכה גם היא בנתח שוק.

ואולם, דיימון הודה במכתבו שרבים מהמתחרים החדשים הללו ביצעו "עבודה נהדרת" בהקלת נושאים שייצרו בעיות בעבור לקוחות הבנק והיוו נקודות תורפה של המוסדות הפיננסיים הוותיקים, וכן שהצטיינו בהפיכת הפלטפורמות הדיגיטליות לחלקות ופשוטות לשימוש. עם זאת, לדבריו, הם נהנו ונהנים גם מההבדלים בשדה המשחק הרגולטורי.

"עלינו לזכור כי ייתכן שכמות הסיכון לא השתנתה – היא פשוט עברה לסביבה פחות מוסדרת", כתב. "וסיכונים חדשים נוצרים. אמנם לא ברור שהעלייה של הבנקים-שאינם-בנקים ושל בנקאות הצללים הגיעה לנקודת סיכון מערכתי, אך מגמה זו מואצת ויש לנטר אותה באופן נחרץ", ציין דיימון.

נכנע והוציא מטבע קריפטו משלו. בנק ההשקעות ג'יי. פי. מורגן צ'ייס

נכנע והוציא מטבע קריפטו משלו. בנק ההשקעות ג'יי. פי. מורגן צ'ייס

אם קשה לנצח אותם – נלך בדרכם?

המכתב מרחיב את התחזיות שעליהן דיימון מדבר כבר שנים, והפעם הוא למעשה מכריז שרבים מאותם איומים הגיעו לכדי מימוש כעת. חברות הטכנולוגיה הפיננסית אדירות יותר, ומציעות מוצרים נוחים לשימוש, מהירים וחכמים, כך לפי דיימון.

אלא שדיימון – המנהיג הבולט בבנקאות העולמית כיום, המכהן כדובר התעשייה, ושלמעשה עומד בראש תאגיד בנקאי מוביל הן בוול סטריט והן בהלוואות צרכניות ומנהל את ג'יי פי מורגן צ'ייס מסוף 2005 – לא סומך במיוחד על שינוי מיידי בחקיקה הרגולטורית, ומודה כי הבנקים יצטרכו להתאים את מדיניותם למצב הקיים. לדברי הבנקאי, המיליארדר ואיש העסקים האמריקני, בכדי להתחרות – על הבנקים להשקיע בכלי AI ולמידת מכונה, ולהאיץ מעבר לבנקאות מבוססת ענן.

אפשר שדיימון פשוט אינו חובב חידושים, אבל לבסוף מאמץ אותם לחיקו באין ברירה – כך למשל מעניין להיזכר כי ב-2018 הוא הזהיר באופן דרמטי למדי את העולם מפני הביטקוין – המטבע הווירטואלי המצליח ביותר, שהיה באותם ימים בנסיקה מסעירה. דיימון כינה אותו "הונאה" והתעקש כי "המשקיעים הלא חכמים שהשקיעו בביטקוין ישלמו את המחיר".

בינתיים ערך הביטקוין רק הלך והאמיר, כידוע, ואילו בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס, שמן הסתם שינה את התייחסותו אל הקריפטו המשגשג בהמשך ובעל כורחו, השיק לבסוף מטבע וירטואלי בשם JPM Coin בפברואר אשתקד. המטבע שהושק אינו סחיר כשלעצמו, אלא נועד לאפשר ללקוחות העברות כספים ונכסים באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין, גם היא סמל לחדשנות ולמהפיכה בעולם הפיננסים.

"למרות שאני עדיין בטוח שג'יי פי מורגן צ'ייס יוכל לצמוח ולהרוויח תשואה טובה לבעלי המניות שלו, התחרות תהיה אינטנסיבית, ועלינו להתקדם מהר יותר ולהיות יצירתיים יותר", קבע דיימון במכתבו. ובעצם ייתכן שאמר שלאו דווקא המאבק בשינויי, אלא ההסתגלות לו, היא שתהיה קריטית להמשך הצלחת וקיום הבנק שלו בפרט ובנקאות המסורתית בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים