ג'יי.פי מורגן צ'ייס יצר מטבע קריפטו ראשון של בנק אמריקני

ג'יימי דימון, מנכ"ל הבנק האמריקני, אמר בזמנו שביטקוין הוא "הונאה" וחזה לו סוף מר ● אבל עכשיו הגוף הפיננסי העוצמתי שבראשו הוא עומד נכנע לתופעת המטבעות הדיגיטליים ומצטרף לתחום עם ה-JPM Coin ● המהלך סופג ביקורת קשה מגורמים רבים בשוק הקריפטוגרפי

כסף חסר נוכחות פיזית. ביטקוין. אילוסטרציה: 3DSculptor, BigStock

בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס משיק בימים אלה מטבע וירטואלי בשם JPM Coin. המטבע לא יהיה סחיר כשלעצמו, אלא נועד לאפשר ללקוחות העברות כספים ונכסים באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

לפני קצת יותר משנה הזהיר ג'יימי דימון, מנכ"ל בנק ג'יי.פי מורגן, מפני הביטקוין – המטבע הווירטואלי המצליח ביותר, שהיה באותם ימים בנסיקה מסעירה. הוא כינה אותו "הונאה" והתעקש כי "המשקיעים הלא חכמים שהשקיעו בביטקוין ישלמו את המחיר".

דימון הצטרף אז אז לכמה וכמה קולות מובילים שביקרו את הבהלה לביטקוין, ביניהם הנסיך הסעודי אל-ווליד בן טלאל, וג'ורג' סורוס, שניהם גם מיליארדרים וגם משקיעים, אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, ואפילו וורן באפט, מנכ"ל ברקשייר האת'ווי ואחד האנשים העשירים בעולם, שאמר לפני שנה כי לעולם לא ישקיע במטבעות וירטואליים, מאחר ש-"הסוף שלהם יהיה רע". באפט הוסיף אז ש-"אין לנו (בברקשייר האת'ווי – ג"פ) ביטקוין בכלל ולעולם לא תהיה לנו אחזקה במטבעות האלה".

אבל הזמנים משתנים, וממש במקביל לאמירה זו של באפט, בינואר האחרון, דימון כבר החל בתפנית והביע חרטה על כך שבעבר אמר שהביטקוין הוא הונאה. הוא ציין כי הוא מאמין בבלוצ'יין כטכנולוגיה מתקדמת וחדשנית לעסקאות.

בלוקצ'יין – זוכה בכל זאת ליחס חיובי במיוחד

ועל אף שהמטבעות הווירטואליים היו המגמה החמה ביותר בשנת 2017 – כשהביטקוין טיפס באופן מסחרר וערכו עלה אפילו על 20 אלף דולר ליחידה לזמן קצר – ושכיום המצב שונה והמטבע הפופולרי עומד "רק" על 3,591 דולר, כך על פי CoinDesk – היחס לתחום הקריפטו משתנה. השנה הרעה שחווה הביטקוין, כמו גם מטבעות דיגיטליים רבים אחרים, לא שינתה את היחס אל הטכנולוגיה שעומדת מאחוריו, הבלוקצ'יין, שעדיין נתפשת על ידי רבים כעתיד של תחום הקריפטו, ואולי אפילו של האינטרנט כולו.

המגזר הפיננסי המסורתי כבר מכיר גם הוא באפשרויות שמביאה איתה הטכנולוגיה החדשנית, והעובדה שאחד הבנקים הגדולים בארצות הברית, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, גילה כי יש לו מטבע משלו מבהירה זאת ביתר שאת, כשלמעשה זוהי הפעם הראשונה שבנק מרכזי בארצות הברית הציג מטבע דיגיטלי משלו.

יצוין כי המטבע של ג'יי.פי מורגן לא הולך להיות משותף ולהסחר בפומבי כמו הביטקוין. לפי הדיווחים, ה-JPM Coin נמצא כעת עדיין בשלבים המוקדמים של בדיקות, אבל כבר נודע כי הוא אמור לשמש רק לצורך עסקאות מול לקוחות הבנק לצורך ביצוע תשלומים, כך טען CNBC.

הבדיקה בפועל תחל בעוד מספר חודשים, אז יתחיל חלק קטן מתשלומים של בתי עסק לסיטונאים להיעשות באמצעות המטבע, שישמש כאסימון דיגיטלי לצורכי העברות תשלום.

ביקורת גורפת על היוזמה

מאז שה-JPM Coin הוכרז על ידי ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ביום ה', הוא הותקף על ידי מגוון רחב של מבקרים.

בראד גארלינגהאוס, מנכ"ל רשת התשלומים ריפל – שעומדת גם מאחורי ה-XRP, מטבע דיגיטלי שנוצר במיוחד בעבור חברות ענק כאופציה גמישה בעבור תשלומים של נכסים נזילים ברשת – השווה את המטבע החדש לתכניות קודמות מבנקים במקומות אחרים, וטען שמדובר במקרה של "מעט מדי, מאוחר מדי" בעידן של בלוקצ'יין ציבורי.

"פרויקט ה-JPM הזה פספס את הפואנטה – הצגת רשת סגורה היום היא כמו השקת AOL לאחר ההנפקה של נטסקייפ", הוסיף גארלינגהאוס.

 


בין המבקרים הנוספים היה גם ג'רי בריטו, מנכ"ל Coin Center, שאמר שתעשייה לא צריכה להסכים להתייחס אל החידוש של הבנק הענק כאל מטבע קריפטוגרפי בכלל. "זה לא קריפטו", הוא אמר ל-MarketWatch.

אחרים לא עסקו בהגדרות וטענו כי ג'יי.פי מורגן יסייע במהלכו לעידוד תחום הקריפטו ולפרסום נרחב יותר שלו, כמעין ירייה ברגל של עצמו. "בסופו של דבר הם הבינו שיש הרבה כסף לעשות בעסק הזה", הוסיף טוד הורביץ, אסטרטג למסחר ב-Bubba Trading ל-CNBC.

 

חוקר הביטקוין, ניק שזבו, צייץ בטוויטר ודיבר על הקשר בין ה-JPM Coin למטבע הווירטואלי של ונצואלה, ה-Petro, והצביע על כך ששניהם דורשים אמון, ובכך עוקרים מהשורש את כל מטרת השימוש בבלוקצ'יין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים