"מנהיג הוא לא אחד שיודע הכל"

פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה דיבר בפתח טקס מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים, על הקשר בין מנהיגות מדעית למנהיגות מדינית ● "משה רבנו היה סקרן - ולכן היה ראוי להיות מנהיג. היום לא היה נבחר כי לא היו לו הנתונים הטלוויזיוניים המתאימים"

פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה.צילום: ניב קנטור

"כפוליטיקאי לשעבר, אני מרחיק עצמי ומנותק מהפוליטיקה ומהבחירות. לא בטוח שהמנהיג הראשון של עם ישראל, משה רבנו, היה נבחר כיום, כי לא היו לו את הנתונים הטלוויזיוניים המתאימים – הוא היה בן 80 ומגמגם", כך אמר פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה.

פרופ' הרשקוביץ היה אורח הכבוד ודיבר בפתח טקס מצטייני המחשוב והמנמ"רים המצטיינים לשנת 2018. הטקס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') באולם אירועים LAGO בראשון לציון, והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה.

צילום ועריכת ווידאו: ליטל רובינשטיין

לדברי פרופ' הרשקוביץ, "למרות הנתונים שלו, משה רבנו ראוי להיות מנהיג: הוא ראה את הסנה בוער – אך לא מתאכל. אמר משה 'אסורה נא ואראה את המראה הגדול'. כאשר אלוהים ראה כי משה סר לראות מה קורה – אז הוא החליט להטיל עליו את המנהיגות. זאת, בשל הסקרנות שגילה משה. משה ראה תופעה מוזרה – ולא התעלם ממנה, אלא החליט לבדוק אותה. זאת, לפי אחד הפרשנים, כי הוא ראה כשל במציאות, המציאות טפחה על פניו, אבל בניגוד לאחרים, הוא לא התעלם מהעובדות".

הרצאתו של נציב שירות המדינה הייתה על הקשר בין מנהיגות מדעית ומנהיגות מדינית. "לפני 8 שנים קיבל חברי, פרופ' דן שכטמן מהטכניון, את פרס נובל בכימיה. הייתי אז שר המדע והטכנולוגיה. יש לי עובדה סטטיסטית מוכחת: אם שלושה חברים שלי קיבלו פרס נובל – זה מוכיח שמשתלם להיות חבר שלי".

לדברי פרופ' הרשקוביץ, "שכטמן הוא חוקר מבנה החומר, שגילה והביא להגדרתו של מבנה גבישי חדש, של גבישים כמו-מחזוריים (קוואזי-מחזוריים). על גילויו זה זכה בפרס נובל לכימיה לשנת 2011. במסגרת מחקריו, לשכטמן יצא ממצא גבישי שהוא היה בטוח שזו טעות. לא מדובר היה בממצא שהגיע בשל הברקה, או תכנון – אלא במקרה. כמו משה, כך גם שכטמן לא התעלם מהעובדות, אלא חקר אותם. משה הוא מנהיג. פוליטיקאי שאין לו תשובה מיד על כל שאלה – אינו פוליטיקאי. שכטמן, כמו משה, היה מנהיג, לא ויתר, חקר ובדק שוב. הוא קיבל את הנובל לא על הברקה – אלא על התמדה".

"כל עולם התוכן שלכם, המנמ"רים – משתנה", סיכם פרופ' הרשקוביץ, "ההתפתחות בעולם ה-IT היא רבה וגדולה. ייתכן שבעוד שנה, כל מה שאתם יודעים יהא כל כך לא מעודכן ולא רלוונטי. מנהיגות היא לפתוח את העיניים, היא לקחת את כל מה שאתה חושב שאתה יודע, כל מה שאתה בטוח בו – ולבדוק את עצמך ואם משהו לא מתאים – אז תעצור. הסיכוי שאולי, בהסתברות קטנה, ישתנה הכיוון ויביא לגילוי חדש – זה המרחק בין פרופסור באוניברסיטה לבין חתן פרס נובל, בין רועה צאן – לבין מנהיג".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים