"חדר מלחמה" של פייסבוק – ניסיון למנוע התערבות בבחירות דרכה

צוות ענק של מהנדסים ומדעני נתונים יפקח על הפלטפורמה של ענקית הרשתות החברתיות בשל החששות מהצפה פוטנציאלית של חדשות מזויפות ומידע כוזב בבחירות אמצע הקדנציה הקרבות ובאות בארה"ב כמו גם בבחירות בברזיל

פייסבוק. צילום: BigStock

השבוע (ד') בישרה פייסבוק (Facebook) רשמית כי היא בונה "חדר מלחמה", שפועל בקמפוס עמק הסיליקון שלה, ושנועד בכדי לאתר ולהדוף באופן מיידי ויעיל מאמצים להשתמש בפלטפורמת הרשת החברתית העצומה שהיא מנהלת בכדי להתערב בבחירות הקרובות – בחירות אמצע הקדנציה האמריקניות, שהן הבחירות לסנאט של ארצות הברית, הצפויות להתקיים ב-6 בנובמבר 2018, ושבהן יעמדו לבחירה 33 מושבים בסנאט; והבחירות הקרובות והכלליות בברזיל, שיתקיימו ממש בקרוב, ב-7 באוקטובר.

לפייסבוק יש כבר כעת יותר מ-300 אנשים שעובדים על הגנה על בחירות מפני מידע שגוי שמטרתו להשפיע על הבוחרים. אבל החל בשבוע הבא, יהיה לחברה עוד נשק אחד בארסנל שלה – חדר מלחמה ייעודי מיוחד לנושא.

לפי דיווח של הניו יורק טיימס (The New York Times), פייסבוק הופכת כעת חדר ישיבות לחמ"ל אמיתי, בניסיון להיערכות להגנה אחרונה נגד קמפיינים מזויפים המכוונים לבחירות. כ-20 אנשים, כולל מהנדסים, מדעני נתונים ובכירים, יתמקמו בחדר זה שבמטה החברה, ויפקחו על הפעילות המתרחשת בפלטפורמה בזמן אמת.

"אנחנו מקימים חדר מלחמה במנלו פארק לבחירות בברזיל ובארצות הברית", אמר סאמיד צ'קרבאטי, מנהל הבחירות ומעורבות האזרחית בפייסבוק, שדיבר על החידוש בשיחת וועידה עם התקשורת. הוא הסביר כי "זה הולך לשמש מרכז פיקוד בכדי שנוכל לקבל החלטות בזמן אמת לפי הצורך".

צוקרברג: "מוכנים טוב יותר"

"מניעת הפרעות בבחירות בפייסבוק הייתה אחד ממאמצי הצוותים הבינלאומיים הגדולים ביותר שהחברה ראתה", הרחיב צ'אקאברטי אודות המאמצים שפייסבוק מנהלת באחרונה. הענקית שמה את הרגל על דוושת הגז בנוגע למאבק במידע כוזב ו/או מניפולטיבי במיוחד, אחרי התפוצצות פרשית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), והחשיפה שנתוניהם האישיים של 87 מיליון משתמשיה עברו לידיה של חברת המחקר האמריקנית-בריטית ונעשה בהם שימוש למיקוד תכנים מטי דעת בתקופת משאל הברקזיט הבריטי והבחירות לנשיאות בארה"ב, שני אירועים דרמטיים שהתרחשו בשנת 2016.

שיחת הוועידה הנוכחית היא התדרוך האחרון מטעם פייסבוק אודות המאמצים שלה למנוע את סוגי המניפולציה על בוחרים או ההונאה הגלויה שהתרחשו לפני בחירות 2016, ושאפשר שהביאו את הניצחון לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.פייסבוק מוכנה טוב יותר להגן על משתמשיה מפני מאמצים לתמרן אותם באמצעות הפלטפורמה בכדי להשפיע על בחירות, אחרי שלאחרונה סוכל קמפיין זר שהתכוון להשפיע על מספר מדינות, כך בישר מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, בשבוע שעבר בפוסט שפרסם. "זיהינו והסרנו חשבונות מזויפים לקראת הבחירות בצרפת, גרמניה, אלבמה, מקסיקו וברזיל", כתב צוקרברג למשתמשים ולמחוקקים המודאגים.

"מצאנו והסרנו קמפיין של השפעה זרה מצד רוסיה ואיראן, שניסו להתערב בארה"ב, בבריטניה, במזרח התיכון ובמקומות אחרים, כמו גם בקבוצות במקסיקו וברזיל שפעלו מהמדינות שלהן". צוקרברג חזר על הודאתו כי פייסבוק לא הייתה מוכנה למאמצי ההשפעה העצומים דרך המדיה החברתית בבחירות בארה"ב ב-2016, אך הוסיף וטען כי "היום, פייסבוק מוכנה טוב יותר להתקפות מסוג זה".

תגביר את הטוב ותקטין את הרע

בעקבות פרשיית קיימברידג' אנליטיקה, שהביאה אפילו לחקירה של צוקרברג מול הסנאט האמריקני, החלה פייסבוק להציג בשקיפות מי עומד מאחורי מודעות הקשורות לבחירות מקוונות, וכן סגרה חשבונות המעורבים בקמפיינים מתואמים להשפעה פוליטית.

בעזרת תוכנת בינה מלאכותית, פייסבוק חסמה כמעט 1.3 מיליארד חשבונות מזויפים בין החודשים מרץ לאוקטובר בשנה שעברה, כך טוען צ'אקאברטי. "אנחנו עובדים קשה בכדי להגביר את הטוב ולהקטין את הרע", אמר מנהל פיד החדשות של פייסבוק, גרג מארה, בשיחת הוועידה.

ככל הנראה במסגרת מה שהיא תופשת כ"טוב", עם התקרבות הבחירות בארה"ב, פייסבוק מעוניינת גם לעודד מעורבות אזרחית ורישום בוחרים, כך דיווחה הענקית. החברה הודיעה במהלך שיחת הוועידה עם התקשורת כי הקימה שותפות עם TurboVote, אתר שמסייע לאנשים לקחת חלק בבחירות, במטרה לעודד את המשתמשים להירשם להצביע.

בעתיד לבוא מתכננת פייסבוק גם לעקוב אחרי הפרעות לבחירות זרות, ותעשה זאת בשיתוף פעולה עם המכון הרפובליקני הבינלאומי (International Republican Institute) והמכון הבינלאומי הדמוקרטי (International Democratic Institute), כך על פי דיווח של TechCrunch. החברה ממאנלו פארק מתכננת לפרסם דו"חות שוטפים על המגמות שנצפו באמצעות ארכיון המודעה הפוליטית שלה כדי שגם בעת קמפני בחירות במדינות אחרות המשתמשים יהיו מוגנים ככל שניתן משימוש בפלטפורמה לצורך הפעלת מניפולציות עליהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים