מספר והיקף האקזיטים הישראליים – בשפל של חמש שנים

דו"ח של IVC-Meitar מעלה נתונים מדאיגים: סכום האקזיטים במחצית הראשונה של 2017 עמד על כ-20% בלבד מזה שנרשם ב-2016 כולה ● הסיבות: שינויי מסים ורגולציה בעולם, וזמינות הון להשקעה בחברות ב/שלבי צמיחה בישראל

פחות אקזיטים בסכום כולל קטן יותר. אילוסטרציה: אנטוקיו, BigStock

שפל של חמש שנים נרשם במחצית הראשונה של השנה במספר האקזיטים של חברות ישראליות ובהיקף האקזיט הממוצע – כך עולה מדו"ח של IVC-Meitar. ככלל, עמד סכום כלל העסקות שבוצעו בתקופה זו על 1.95 מיליארד דולר – כ-20% בלבד מסכום העסקות שבוצעו ב-2016 כולה. כמו כן, היקף האקזיט הממוצע נחתך ביותר מ-50% ועמד על 34 מיליון דולר לעומת 87 מיליון בכל השנה שעברה.

רשימת האקזיטים מתחילת השנה כוללת 46 מיזוגים ורכישות בהיקף כולל של 1.51 מיליארד דולר, שבע הנפקות ציבוריות ראשונות בהיקף 227 מיליון וארבע עסקות ביי-אאוט בסכום של 218 מיליון.

36% מהסכום של האקזיטים במחצית הראשונה של 2017 מתחלק בין שלוש עסקות בלבד: רכישת ואלטק על ידי אדווארדס לייפסיינס האמריקנית בסך 340 מיליון דולר, רכישת ג'ונו לאב על ידי Gett ב-200 מיליון דולר וקניית סרווטרוניקס, שנמכרה למידאה הסינית תמורת 170 מיליון.

עוד עולה מהנתונים כי בתקופה המדווחת התגלה שיפור בהנפקות ציבוריות ראשונות. בוצעו בה שבע עסקות IPO בסכום כולל של 227 מיליון דולר, לעומת 22 מיליון בלבד שגויסו בחמש עסקות ב-2016 כולה.

כמה סיבות אפשריות לירידה

לדברי עו"ד אלון סהר, שותף במשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות', "בחינת נתוני הדו"ח הנוכחי, המתייחס למחצית הראשונה של 2017, ביחד עם נתוני המחצית השנייה של 2016, מצביעה על מגמה ברורה של ירידה במספר עסקות המיזוג והרכישה. ניתן להסביר מגמה זו בשינויים גלובליים, למשל אלה הקשורים באפשרות לשינוי מהותי במשטר המס בארצות הברית, או שינויים רגולטורים הקשורים ביכולת של גופים להוציא כספים מסין. השינוי האפשרי במשטר המס מחייב רוכשים אמריקנים לחשיבה מחודשת ביחס לניהול כספיהם ומשפיע באופן מהותי על מידול עסקות שנמצאות בתהליך. ההגבלות הרגולטוריות בסין עצרו פעילות ערה של רוכשים סיניים או הרתיעו חברות ישראליות מניהול משא ומתן עימם".

עו"ד דן שמגר, אף הוא שותף במשרד זה, מציע הסבר נוסף לירידה במספר העסקות: "יש להביא בחשבון את העלייה המשמעותית בהיקף ההשקעות ובזמינות ההון להשקעות בשלבי צמיחה. מספר העסקות בהן חברות גייסו עשרות מיליוני דולרים מעולם לא היה גדול כל כך. ריבוי גופי ההשקעה התומכים בחברות בשלבים מאוחרים והיקף ההון שעומד לרשות חברות לצורך צמיחה גדולים מאי פעם".

קובי שימנה, מנכ"ל IVC, סבור שלמטבע שני צדדים: "תעשיה בריאה צריכה תמהיל נכון, שכולל חברות טכנולוגיה צומחות ותעשיה מתעצמת, אך גם מאפשר למשקיעים לממש השקעות ולהחזיר כסף, בין השאר באמצעות אקזיטים. יכול להיות שמגמת ההשקעה בחברות צומחות יצרה 'העדפת יתר' ובחירה של המשקיעים והיזמים לא למכור חברות ולממש השקעות במחיר הריאלי שלהן כעת, בשאיפה שההחזרים בעתיד יהיו גדולים יותר. זה טוב ויפה, אבל מעט מדי חברות נמכרו בחצי השנה האחרונה, ובין אלה שכן נמכרו היו מעט מדי עסקות בהיקפים הבינוניים והגדולים שמחפשת תעשיית הון-הסיכון. כולנו תקווה שהתעשייה תחזור לאיזון בריא יותר במחצית השנייה של 2017".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים