עסקת וריזון-יאהו סוכמה סופית – ב-350 מיליון דולר פחות

ענקית הטלקומוניקציה את עסקי הליבה של ענקית החיפוש לשעבר בסכום מופחת בשל הפרות הנתונים הקשות שנחשפו בדיעבד ולאחר העסקה המקורית

וריזון ממזגת את AOL ויאהו

העלילה הפתלתלה של אחת העסקות המדוברות ביותר בשנה החולפת מגיעה לישורת האחרונה שלה – או כך לפחות זה נראה כעת. וריזון (Verizon) הודיעה כי תרכוש את יאהו (Yahoo) תמורת 4.48 מיליארד דולר, ושתי החברות יחלקו כמה חובות משפטיים ורגולטוריים הנובעים מהפרצות ביאהו. מדובר ב-350 מיליון דולר פחות מאשר הסכום המקורי.

 

בחודש יולי 2016, הסכימה חברת וריזון (Verizon) לשלם 4.8 מיליארדי דולרים בעבור עסקי האינטרנט של יאהו (Yahoo), הכוללים את ה-Yahoo Mail, את Flickr ואת Tumblr ונכסי אינטרנט כמו יאהו ספורט או האתר הכלכלי Yahoo Finance.

רק לאחר מכן, ואחרי ההכרזה של העסקה, חשפה יאהו כי חוותה שתי הפרות נתונים מאסיביות במיוחד, האחת ב-2013 והשנייה ב-2014. למעשה מדובר בהפרות נתונים כל כך גדולות עד כי הראשונה כנראה זוכה בתואר המפוקפק – הפרת הנתונים המדווחת הגדולה ביותר אי-פעם. במסגרתה נגנבו מיאהו נתונים אישיים הקשורים ליותר ממיליארד חשבונות משתמשים. יאהו התוודתה על ההפרה הקשה רק בדצמבר האחרון, בעוד שדווקא על זו "הקטנה" יותר, שהשפיעה על 500 מיליון חשבונות, הודתה החברה כארבעה חודשים קודם לכן.

השאיפה של וריזון: להרחיב את הווידיאו בניידים ובאינטרנט

לאחר חשיפת ההפרות בדצמבר, הפגין וול סטריט דאגה נוכח ההשלמה האולטימטיבית של העסקה. בשבוע שעבר, ובמקביל לדיווח על כך ששתי החברות מחדשות את העסקה ומתמקחות על המחיר המופחת – שהוערך רק ב-250 מיליון דולר מתחת להצעה המקורית – עלו מניות יאהו ב-2 אחוזים.

וריזון שואפת להרחיב ולשפר את תחום הווידיאו שלה בניידים ובאינטרנט, בעזרת פלטפורמות הפרסום של יאהו, ולהגיע לקהלים חדשים באמצעות מיליארד המשתמשים החודשיים של יאהו.

"תמיד האמנו שברכישה הזו יש הגיון אסטרטגי", אמרה מארני וולדן, סגנית הנשיא הבכיר של וריזון והנשיאה של תחום חדשנות המוצר והעסקים החדשים. "אנו מצפים להתקדם בזריזות כדי שנוכל לקבל במהירות את הכישרונות והנכסים העצומים של יאהו לתוך הפורטפוליו המתרחב שלנו במרחב הפרסום הדיגיטלי".

ההסכם המתוקן, אמרה וולדן, "מספק דרך ברורה לסגור את העסקה ברבעון השני".

עדיין נחקרת בוועדה האמריקנית לניירות ערך ולבורסות

על פי התנאים החדשים, תהיה יאהו אחראית באופן מלא לכל התחייבויות מזומנים שהצטברו בעקבות הסגירה של העסקה, ושאר עלויות הנובעות מתביעות של בעלי מניות או מחקירותיה של הוועדה האמריקנית לניירות ערך ולבורסות, ה-SEC (ר"ת Securities and Exchange Commission) בהקשר להפרות מ-2016. יאהו תהיה אחראית לתשלום חצי מכל ההתחייבויות הקשורות בהליכים משפטיים של צד שלישי ומחקירות ממשלה שאינן מטעם ה-SEC.

ה-SEC פתחה בחקירת יאהו בכדי לברר האם הייתה החברה צריכה להודיע למשקיעים לגבי ההפרות מוקדם יותר, כך עולה מדיווח שפרסם הוול סטריט הז'ורנל (The Wall Street Journal) בינואר.

מאייר רוצה לצעוד קדימה

העסקה המתוקנת עם וריזון נראית כניצחון בעבור יאהו, אשר נאבקה על הישרדותה בעשור האחרון כשענקיות כמו פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google) השיגו דומיננטיות במרחב הפרסום הדיגיטלי.

בהצהרה לתקשורת  אמרה מנכ"לית יאהו, מריסה מאייר: "אנו ממשיכים להתלהב מאוד מהקשר עם וריזון ו-AOL". מאייר – שהצטרפה לחברה בשנת 2012 מתוך האמונה שהיא תדחוף את יאהו להתמקד בפרויקטים לניידים ובווידיאו חברתי – לא הצליח לחולל את התפנית המיוחלת במצב הכלכלי הרעוע, יחסית, של החברה.

לאחר סיום העסקה והמכירה של עסקי הליבה של החברה, תהמר יאהו בעיקר על חלקה בן ה-15 אחוזים בענקית האינטרנט הסינית עליבאבא (Alibaba), עם מיתוג חדש בשם Altaba. נתח זה של יאהו בעליבאבא שווה כ-35 מיליארדי דולרים, וכמו כן חלק מ-Altaba יכלול יותר משליש (35.5%) ממניות יאהו יפן.

"עסקה זו תאיץ את העסק הפעיל של יאהו במיוחד בנייד, תוך הפרדה יעילה בין רכישת מניות נכסי אסיה שלנו", אמרה מאייר. "זהו צעד חשוב כדי לשחרר את הערך לבעלי המניות של יאהו, ואנחנו יכולים עכשיו להתקדם בביטחון ובוודאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים