מדענים מציעים "חיסון" נגד ידיעות מזויפות

חוקרים בריטיים ואמריקניים מצאו שאם מחדירים ל-Fake News עובדות נכונות במינון מסוים, הגולשים נוטים להאמין יותר למידע האמיתי

חיסון - לא רק רפואי. צילום אילוסטרציה: BigStock

תופעת הידיעות המזויפות (Fake News) גרמה למדענים לחפש "חיסון" נגדה. מחקר שבוצע באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, בשיתוף אוניברסיטאות ייל וג'ורג' מייסון בארצות הברית, מצא כלים שיכולים לשמש כ-"חיסון פסיכולוגי" נגדן.

ה-"חיסון" שהם מציעים הוא החדרת ידיעות שכוללות מידע נכון לצד מידע שגוי, במינון מסוים. המחקר מצא שידיעות שקריות שנוגעות לשינויים אקלימיים יכולות לבטל את ההשפעה של ידיעות נכונות ומדויקות ולעומת זאת, שדיווח נכון ומדויק, שמפורסם בצמוד לפרטים השגויים, מאפשר לשמר חלק מההשפעה החיובית של המידע הנכון. זאת, אם הדיווח כולל אזהרה שמדובר בפרטים שגויים.

החוקרים יצאו מתוך ההנחה הכללית הרפואית שחיסון נגד וירוס כרוך בחשיפת הגוף לגרסה מוחלשת של הווירוס. לשיטתם, אותו ההיגיון יכול להיות מיושם כדי לסייע "לחסן" את הציבור מפני מידע שגוי, וגם נגד ההשפעה ההרסנית של אתרי הידיעות השקריות, שמפיצים בדיות בנוגע לשינויים אקלימיים (או לדברים אחרים).

המחקר השווה תגובות לעובדות ידועות ונכונות הנוגעות לשינויים אקלימיים לאלה של פרסומים שקריים פופולריים. כאשר הן דווחו בצמוד וברציפות, המידע השקרי ביטל לחלוטין את המידע הנכון במוחם של האנשים. לאחר מכן הוסיפו החוקרים מידע שקרי במינון קטן למידע הנכון והמדויק – דבר שסייע להסיט את המחשבה לדעות הקרובות לאמת, למרות החשיפה לידיעות השגויות. יצוין כי הטכניקות הללו השפיעו בארצות הברית באופן דומה על רפובליקנים, דמוקרטים ועצמאיים.

"מידע מסולף יכול להיות מידבק, מופץ ומועתק כמו וירוס", ציין ד"ר סנדר ון דר לינדן, פסיכולוג חברתי ומנהל המעבדה לקבלת החלטות חברתיות באוניברסיטת קיימברידג', שהוביל את המחקר. "רצינו לראות אם נוכל למצוא 'חיסון' באמצעות חשיפת אנשים לרמה נמוכה של מידע שגוי. הרעיון הוא לספק רפרטואר תודעתי שמסייע לבנות חסינות למידע שגוי, כך שבפעם הבאה שאנשים ייתקלו בו הם יהיו פחות ספקנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים