התאחדות התעשיינים: ירידה של 6% ביצוא ההיי-טק

הירידה באוקטובר-נובמבר נובעת בין היתר מקיטון של 28% בענף הרכיבים האלקטרוניים ● ללא ענף כלי הטיס, קטן היצוא הטכנולוגי של ישראל בחודשים אלה ב-9% ● רובי ניגל, מנכ"ל ההתאחדות: "התעשייה מרגישה שהיא פועלת במקום בו היא לא רצויה"

רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים. צילום: יח"צ

התאחדות התעשיינים פרסמה היום (ב') נתונים עגומים למדי על היצוא בכלל ועל זה של ההיי-טק הישראלי: על פי ההתאחדות, יצוא הענף ירד בחודשים אוקטובר-נובמבר ב-6%. ככלל, היצוא הישראלי דרך בתקופה זו במקום.

הירידה ביצוא ההיי-טק מורכבת מקיטון חד, של 28%, בענף הרכיבים האלקטרוניים, נסיגה של 16% בענף התרופות וירידה של 2% בענף כלי הטיס. ירידות אלה מותנו במעט הודות לעלייה ריאלית של 1% ביצוא ענף הציוד האלקטרוני.

יצוא ענפי האלקטרוניקה כקבוצה (ללא כלי הטיס) רשם גם הוא ירידה בתקופה הנסקרת – של כ-9%. זאת, למרות עלייה של כ-1.9% בפעילות ענפי הטכנולוגיה בארצות הברית, כפי שבאה לידי ביטוי במדד ה-Tech Pulse.

כאמור, היצוא של ישראל נשאר בחודשים אלה קפוא. זאת, בעוד שברבעון השלישי של השנה הוא עלה ב-0.9% לעומת היצוא ברבעון המקביל ב-2015. ברבעונים האחרים של 2016 חלה ירידה ביצוא ומאז התחלת השנה ועד לסוף נובמבר הוא קטן בשיעור ריאלי של 5%.

"הממשלה מוותרת על העלאת רמת החיים"

רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמר לאנשים ומחשבים ש-"לא ניתן להבין כיצד ממשלת ישראל לא קיימה בשנים האחרונות אפילו דיון אחד בנושא הנסיגות ביצוא התעשייתי. ליצוא התעשייתי פוטנציאל להאיץ בצורה משמעותית את הצמיחה ואת רמת החיים בכל המשק, ובמיוחד בפריפריה. השכר בתעשייה גבוה ב-40% מהשכר הממוצע במשק והחברות המייצאות מגדילות את הפריון והשכר בכלל המשק".

"במציאות הקיימת, נראה שהממשלה מוותרת במודע על העלאת רמת החיים בישראל", אמר. "התעשייה משקיעה מיליארדים בכדי להמשיך ולפעול בישראל, תחת תנאים רגולטורים כמעט בלתי אפשריים, אך התחושה שקיימת כיום היא שהתעשייה הישראלית פועלת במקום בו היא לא רצויה. ההחלטה הראשונה שממשלת ישראל צריכה לקבל השנה היא החלטה על חיזוק התעשייה והיצוא".

הוא הוסיף כי יש אמנם משתנים שמשפיעים לרעה על הייצוא ולא נתונים לשליטתה של הממשלה, אבל מנגד, "הרגולציה חונקת את התעשייה, יש רמת מיסוי גבוה מאוד ויש העדר של כוח אדם מספיק – בעיה קשה מאוד, בעיקר בתחם ההיי-טק. הממשלה יכולה להקל על מבול הרגולציה אך היא אינה עושה זאת. היא גם יכולה לקדם את החינוך הטכנולוגי בישראל אבל היא לא עושה מספיק. עם מגבלות כאלה, אין זה מפתיע שהיצוא בבעיה. בו בזמן שהסחר העולמי גדל, היצוא של ישראל יורד".

גינל הרחיב מעט על המחסור בכוח אדם בהיי-טק ואמר כי "מדובר במחסור אקוטי, שמקפיץ את השכר, מה שמקפיץ את עליות הייצור ופוגע בכושר התחרות של יצוא ההיי-טק של ישראל".

לסיכום הוא ציין כי "מצב היצוא הכללי, לרבות של ההיי-טק, פוגע בתעשיינים אבל גם במשק בכללותו, שכן יכולת הקיום של התעשייה הישראלית הולכת ופוחת ולתעשיינים הישראלים אין ברירה אלא לבחור בהתרחבות מחוץ לגבולות המדינה. במציאות הנוכחית, במקום לייצא סחורות אנחנו מייצאים אבטלה, כי כל קו ייצור שעובר מישראל לחו"ל משמעותו פחות מקומות עבודה בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים