טראמפ קרא לרוסים לפרוץ למחשבים של קלינטון במירוץ לנשיאות

ההתקוטטות בין המובילים לנשיאות ארצות הברית נוסקת בעיצומה של הוועידה הדמוקרטית, ולאחר ההכרזות הרשמיות על שני המועמדים הסופיים ● המועמד הרפובליקני מתקדם בצעד "מעט" הזוי ומשסה את הרוסים במיילים של המתחרה

קיבל רוח גבית מפוטין בבחירות 2016? דולנד טראמפ. צילום: BigStock

המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, הפציר אתמול (ד') ישירות בממשלת רוסיה להתערב בבחירות לנשיאות ארצות הברית על ידי מציאת ושחרור עשרות אלפי מיילים פרטיים של יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון – תמרון יוצא דופן ואולי חסר תקדים בפוליטיקה האמריקנית.

"רוסיה, אם אתם מקשיבים, אני מקווה שאתם מסוגלים למצוא את 30 אלף המיילים החסרים", פנה טראמפ למדינה שאף פעם לא נחשבה מיודדת במיוחד עם ארצות הברית, במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה באתר הנופש שלו בדרום פלורידה. לאחר מכן הוסיף המועמד ואמר "בטח יש להם אותם והייתי רוצה שיפורסמו".

בתשובה לשאלה האם ריגול רוסי במסמכיה של מזכירת המדינה לשעבר ובהתכתבויות של המדינה אינו מדאיג אותו, ענה טראמפ, "לא, זה בכלל לא עוצר אותי. אם יש להם אותם, יש להם אותם".

"הלוואי שהיה לי כזה כוח"

מה שטראמפ מבקש מהרוסים – שאותם האשים הבית הלבן בפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית – הוא למצוא את 30 אלף המיילים שטרם הוגשו לבדיקה במסגרת החקירה הוותיקה יותר שבה הייתה מעורבת קלינטון בגין שימושה בחשבונה הפרטי לצורך משלוח מיילים בענייני משרדה, בעת שכיהנה כמזכירת המדינה.

לאחר שאתר וויקיליקס (WikiLeaks) הדליף תכתובות ו-20 אלף מיילים של הוועידה הדמוקרטית הארצית – שמהם עלה כי בכירים במפלגה העדיפו את המועמדת קלינטון על פני המתחרה שלה, ברני סנדרס, וביקשו להזיק לקמפיין שלו – מטה קלינטון טען כי רוסיה היא זו שאחראית לפריצה למחשבי ה-DNC.

לטענת אנשי קלינטון, הרוסים פרסמו את המיילים בערב פתיחתה של הוועידה על מנת לסייע למועמדותו של טראמפ. המועמד הרפובליקני מצידו ביטל את האשמות הללו. טראמפ טען שאמנם לא ברור בינתיים מי אחראי לפריצה למיילים, אבל הפריצה כשלעצמה מהווה סימן לכך שמדינות זרות כבר אינן מכבדות את ארצות הברית כבעבר.

בהתייחסו להאשמות ה-DNC, אמר טראמפ "כל הפרשיה הזאת עם רוסיה זוהי הטיה, וזה מגוחך. הלוואי שהיה לי כזה כוח. לרוסיה אין כבוד למדינה שלנו, אם זו בכלל רוסיה", אמר טראמפ והוסיף ותהה לכאורה בתמימות "מה יש לי להסתבך עם פוטין? אין לי שום קשר איתו. מעולם לא דיברתי איתו ואני לא יודע עליו כלום מלבד זה שהוא יכבד אותי".

יועצים שמקיימים עסקים ענפים עם רוסיה

טראמפ, ששיחק לכאורה לידי הדמוקרטים בדבריו הפרובוקטיביים, שאף מסכנים באופן כזה או אחר את ביטחון המדינה – שיבח כבר בעבר את תכונות המנהיגות של פוטין ונשבע כי יחסי ארצות הברית עם רוסיה ישתפרו אם ייבחר בנובמבר.

גם אם לטראמפ אין כלל קשרים עם ישירים עם פוטין עצמו, אין כל ספק שלמועמד ולכמה מיועציו הבכירים יש קשרים עסקיים ענפים עם רוסיה. יו"ר מטה הבחירות של טראמפ, פול מנאפורט, למשל, השקיע מיליוני דולרים בעסקאות עם אוליגרכים פרו-רוסיים.

טראמפ גם הקיף את עצמו בעוזרים אחרים אשר להם קשרים לרוסיה, בנוסף למנאפורט. אחד מיועצי מדיניות החוץ שלו, קרטר פייג', ניהל בעבר את המשרד במוסקבה של מריל לינץ' (Merrill Lynch) – חטיבת ניהול ההון של בנק אוף אמריקה (Bank Of America) – וייעץ לענקית הנפט הרוסית גזפרום (Gazprom).

במסיבת העיתונאים שהתקיימה ביום ד', תיאר טראמפ את תקופת נשיאותו העתידית כעידן של יחסים טובים עם רוסיה. "אני אתייחס אל ולדימיר פוטין בתקיפות, אבל אין דבר שאני יכול לחשוב עליו שהייתי רוצה לייצר, יותר מאשר יחסי ידידות עם רוסיה, בניגוד למה שהם עכשיו, כדי שנוכל ללכת לדפוק יחד עם אנשים אחרים ועם מדינות אחרות את דאעש", אמר טראמפ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים