נפרדים מהאיחוד האירופי – חברות ההיי-טק בממלכה המאוחדת יסבלו

ההכרעה של העם הבריטי לצאת מהאיחוד האירופי עושה גלים, וזוהי רק ההתחלה ● שיעור הפגיעה של השינוי בחברות עדיין לא ידוע כרגע, אבל יש כבר לא מעט השלכות שניתן לחזות והן לא מבשרות טובות לתחום

מזג האוויר ההיי-טקיסטי? קודר. אילוסטרציה: BigStock

מאז שבריטניה הצביעה ובחרה לעזוב את האיחוד האירופי בסוף השבוע, נרשמו כבר מספר התרחשויות – ראש הממשלה, דיוויד קמרון, התפטר; הערך של הפאונד הבריטי צנח, וכך גם מחיר הנפט, ובכלל – הבורסה חווה טלטלה גדולה. בנוסף, מיליוני בריטים עלולים לגלות בקרוב שיותר קשה להם להגר, לחיות ולעבוד ב-27 מדינות אירופה האחרות.

במסגרת הטלטלה בבורסה חטפו גם מניות הטכנולוגיה מכה לאחר ההודעה כי בריטניה בחרה לעזוב את האיחוד האירופי, כשמניותיהן של שחקניות גדולות כמו גוגל (Google), מיקרוסופט (Microsoft), ויבמ (IBM) חוו ירידות של בין 4% ל-5% אחוזים.

ה-Brexit (מינוח המייצג את ההחלטה לצאת מהאיחוד) הוא גם קרוב לוודאי חדשות רעות בעבור חברות היי-טק קטנות וחברות סטארט-אפ. בסקר שנערך לפני המשאל, התנגדו 90% מהמשיבים במגזר ההיי-טק בבריטניה לעזיבת האיחוד האירופי.

למרות שתחום ההיי-טק לא יכול להיפגע קשה כמו הפגיעה הברורה הצפויה לבנקאות, יש מספר סיבות גדולות לכך שה-Brexit יהפוך לא רק את בריטניה בפרט, אלא את אירופה בכלל, למקום שקשה להתחיל או לנהל בו חברת היי-טק מצליחה.

קשיים בהעסקת עובדים מרחבי אירופה

עובדים ממדינות החברות באיחוד האירופי מהווים כוח אדם משמעותי בעבור הצוותים של חברות הסטארט-אפ בבריטניה. לטענת בכירים בתעשייה, הסיבה לכך היא שפשוט אין מספיק בוגרי מתמטיקה ומדעים בבריטניה בכדי לאייש את כל ההיצע של משרות בפיתוח והנדסה. עזיבת האיחוד האירופי מוסיפה חסמי הגירה וגיוס חדשים, אשר יעיקו על תחום ההיי-טק בממלכה המאוחדת, ובמיוחד על החברות הקטנות הפועלות בה.

כך למשל, תעשיית המשחקים, המעסיקה יותר מ-10,000 בני אדם בבריטניה, עלולה לסבול במיוחד מההחלטה. Wired מדווח כי בסוף 2014 עמד הערך המוסף הגולמי של מגזר המשחקים לכלכלת המדינה על 36.578 מיליארד לירות שטרלינג. אולפני פיתוח משחקים רבים בבריטניה תלויים באנשי מקצוע מכל רחבי אירופה בכדי להשלים את צוותי הפיתוח שלהם. יש להניח כי חיפוש אחר כישרונות חדשים יהיה קשה אחרי שחוקי ההגירה והעבודה החדשים יאכפו בבריטניה.

מחסומי סחר

מניית הקמעונאית המקוונת אמזון (Amazon) איבדה יותר מ-3% במסחר ביום שלאחר ההודעה. החברה עושה מזה זמן רב שימוש באדמת בריטניה כרכזת משלוח בעבור שאר מדינות אירופה, עם מרכזי הפצה המחולקים פחות או יותר באופן שווה בין בריטניה וגרמניה. למעשה אמזון השקיעה כ-6.3 מיליארד דולרים בבריטניה.

חסידי העזיבה של האיחוד אמרו שבריטניה יכולה להישאר בשוק החופשי האירופי. אבל לשם כך תהיה חייבת בריטניה לעמוד בכללים של האיחוד, שמשמעה התחלה לא מבטיחה במיוחד בעבור הממשלה החדשה שתוקם. יתר על כן, יש סיכוי שהאיחוד האירופי ירצה להפוך את בריטניה למקרה לדוגמה ולבודד אותה כדי להרתיע מדינות אחרות מלעזוב את האיחוד. מצב שכזה יכול להכריח את אמזון (ודומותיה) לחשוב מחדש על כלל האסטרטגיה האירופית שלה.

מה יהיה על ה-Digital Single Market?

Brexit ככל הנראה יהווה גם מכה לחלום של הנציבות האירופית, ה-EC (ר"ת European Commission) אודות שוק דיגיטלי מאוחד, המכונה DSM (ר"ת Digital Single Market) שיאפשר לשירותים ותכנים באינטרנט – כגון נטפליקס (Netflix) ו-Spotify – להיות מתומחרים ומופצים כיחידה אחת ברחבי היבשת.

הנציבות האירופית העריכה כי הפצת המודל הזה יכולה לעזור לאיחוד האירופי לחסוך 415 מיליארד פאונד בשנה. למרות שזה עשוי להיות אפשרי עדיין בעבור בריטניה לפתח DSM משלה לאחר שהיא עוזבת את האיחוד האירופי, קשה לנבא אם היא אכן תבחר לעשות זאת.

מי ישמור על פרטיות המשתמשים?

האיחוד האירופי מנהל מאבק עם ארצות הברית על האופן שבו חברות ההיי-טק האמריקניות מתמודדות עם נתוני המשתמשים האירופאים שנצברו בשירותיהם. לאחר הפסיקות הקודמות, הידועות בכינוי הכללי Safe Harbor, שנקבעו בשנה שעברה כלא חוקיות, עסקה זמנית שנקראה 'מגן הפרטיות' (Privacy Shield) נחתמה והוצאה לפועל.

העסקה נועדה להציע אמצעי הגנה חדשים בנושא הגישה לנתונים על ידי הרשויות הציבוריות וגם על מנת לאפשר לאזרחים לנקוט בצעדים משפטיים כנגד חברות המשתמשות בנתונים שלהם. עכשיו, לאחר שבריטניה נסוגה משותפות באיחוד האירופי, היא לא תהנה עוד מהטבות אלה בעסקיה עם חברות אמריקניות. במקום זאת היא תצטרך לנסח חוקים חדשים, בכדי להגן על האזרחים והנתונים שלהם.

בסופו של דבר, המצב נכון לעכשיו נראה קודר לתעשיית ההיי-טק הבריטית, אבל נותר לבחון את ההתפתחויות הבאות לכשאבק ההחלטה הדרמתית ישקע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים