"כמעט שאין שיתוף פעולה בין מדינות בתחום הסייבר"

"מדינות רואות את הטכנולוגיות בתחום הסייבר כנכס לאומי שצריך להגן עליו, ולכן לא ששות לשיתופי פעולה; הרעים יכולים לנצל את זה", אמר אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן ישראל מאוניברסיטת תל אביב

פרופ' יצחק בן ישראל, ראש מרכז הסייבר באוניברסיטת תל אביב. צילום: פלי הנמר

"שיתוף הפעולה הטכנולוגי בין מדינות בתחום הסייבר כמעט שאינו קיים. כל אחת מעדיפה לטפל בדברים בעצמה וממעטת בחלוקת הידע שלה בתחום עם מדינות אחרות", כך אמר אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן ישראל, ראש סדנת יובל נאמן ומנהל מרכז הסייבר על שם בלווטניק באוניברסיטת תל אביב.

הוא ציין כי "מדינות רואות את הטכנולוגיות בתחום הסייבר כנכס לאומי שצריך להגן עליו שלא יגיע לאחרים, ולכן לא ששות אלי שיתופי פעולה. הרעים יכולים לנצל את זה".

פרופ' בן ישראל אמר את הדברים בעקבות משחק סימולציה שנערך באחרונה באוניברסיטה, בו השתתפו אישים וקבוצות שייצגו מדינות שונות ומקבלי החלטות בהן.

המשחק החל בשרשרת תאונות מוזרה שאירעו כביכול ברחבי צרפת, לאחר שלפתע, בלי התראה, סטו משאיות מהמסילות עליהן נסעו וגרמו לעשרות תאונות קטלניות. בהמשך סטו רכבות נושאות חומרים מסוכנים מהמסילות בפורטוגל, ומדינות אירופה נאלצו לסגור תחנות כוח גרעיניות ולפגוע באספקת החשמל לתושבים, כדי למנוע פגיעה ממתקפת סייבר. האירועים הלכו והתעצמו, ובנוסף לאירועי סייבר אירעו פיגועי טרור פיזיים.

פרופ' בן ישראל אמר כי "השאלה שרצינו לברר באמצעות המשחק הייתה עד כמה אפשר לייצר שיתוף פעולה בינלאומי על מנת להילחם בתרחישים מהסוג הזה. לא נוצר הרבה שיתוף פעולה סביב השולחן. קשה ליצור את השותפות הזאת בתחומים שבהם האינטרס המשותף ברור, כמו אקלים. על אחת כמה וכמה קשה לשתף פעולה בלחימה בטרור אידיאולוגי, במיוחד כשהוא מתבצע באמצעות מתקפות סייבר".

"הדבר מסייע לאי ודאות שממילא קיימת במידה מסוימת במתקפות סייבר", ציין. "אי הוודאות הופכת את הקשיים לבלתי פתירים. אלא שחייבים למצוא פתרון. בדרך כלל, מדינות לא מוכנות להיכנס לשיתופי פעולה אלא אם הן מקבלות משהו בתמורה. לכן, צריך לרדת 2-3 רמות מתחת למנהיגים, לא ברמה הפוליטית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים