HP וסימנטק לא לבד: זירוקס מתפצלת

החברה הוותיקה, שהוקמה ב-1906, תחולק לשתי ישויות עסקיות ● האחת, המסורתית, תפעל בעולם המדפסות, ניהול ההדפסה וניהול מסמכים, ואילו השניה תעסוק במיקור-חוץ של IT

אורסולה ברנס, לשעבר מנכ''לית זירוקס. צילום: יח"צ

זירוקס (Xerox), חברת ניהול המסמכים והמדפסות, מנסה להיות תחרותית וזריזה יותר, והולכת בדרכי HP וסימנטק (Symantec) – ומתפצלת אף היא.

החברה הוותיקה, שהוקמה ב-1906, תחולק לשתי ישויות עסקיות, כך הודיעה זירוקס בסוף השבוע. האחת, המסורתית, תפעל בעולם המדפסות, ניהול ההדפסה וניהול מסמכים, ואילו השניה תעסוק במיקור-חוץ של IT.

המשקיע האקטיביסט, המיליארדר היהודי קארל אייקן, שרכש מהמניות של זירוקס בנובמבר האחרון, יכניס שלושה מאנשיו לחברת מיקור-החוץ. הוא צייץ בסוף השבוע כי "הפיצול יניב ערך לבעלי המניות של זירוקס".

אורסולה ברנס, מנכ"לית זירוקס, אמרה בראיונות בסוף השבוע, כי ההחלטה על פיצול החברה החלה עוד בטרם רכש אייקן את מניות החברה. לדבריה, הפיצול נבע בשל השוני בין שתי הפעילויות של החברה. כשנשאלה לגבי רכישת אחת משתי החברות, השיבה כי "הנהלת החברה תדבר עם מי שיתעניין בכך". היא אמרה כי טרם הוחלט מי יעמוד בראש כל אחת מהחברות. ברנס עשתה היסטוריה, כאשר הייתה ב-2009 לאישה האפרו-אמריקנית הראשונה, שמונתה לעמוד בראש חברה הנמנית על פורצ'ן 500 (Fortune 500).

מניות זירוקס צנחו ביותר מ-30% בשנה החולפת, והחברה מנסה למקד עצמה בעולמות התוכנה והשירותים, בתקופה בה הלקוחות הארגוניים מפחיתים את עלויות ההדפסה שלהם.

החברה שתעסוק בייצור מדפסות, ניהול הדפסות וניהול מסמכים, צפויה להניב הכנסות שנתיות של 11 מיליארד דולר, וזו של מיקור-החוץ תהיה בעלת הכנסות של שבעה מיליארד דולר.

משנים את כללי המשחק

בספטמבר 2009 הודיעה  זירוקס כי תרכוש את ACS, העוסקת במיקור-חוץ, תמורת 6.4 מיליארד דולרים. מנהלי זירוקס טענו אז, כי העסקה "תשנה את כללי המשחק" ומסרו כי בכוונתם לשלב בין עסקי החומרה של זירוקס לבין השירותים העסקיים של ACS. החברה מטפלת, בין השאר, בעיבוד טפסים לגופי ממשל ומוסדות רפואיים בארצות הברית. כמה ימים קודם לכן הודיעה דל (Dell) על מהלך דומה, כשנכנסה לעסקי מיקור-החוץ ורכשה את פרו סיסטמס (Perot Systems) תמורת 3.9 מיליארד דולרים. HP רכשה שנה קודם לכן את EDS תמורת 13.9 מיליארד דולרים. במהלך השנים, זירוקס נתקלה בקשיים לשלב בין עסקיה המסורתיים של ההדפסה, ובין אלה של מיקור-החוץ. ברנס אמרה בסוף השבוע כי "עסקי השירותים השתנו במהלך השנים".

הפיצול אמור להסתיים בסוף השנה, וצפוי להניב חסכון של 2.4 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות.

אנליסטים ציינו כי הפיצול יגרום לזירוקס להיות קטנה יותר, זריזה יותר – ובהכרח – תחרותית יותר. הפיצול של זירוקס מצרף אותה לרשימה לא קטנה של חברות שנדרשו לעשות צעד זה כדי לשרוד בשוק תחרותי וזריז מבעבר. כך באוקטובר 2014 ענקית המחשוב HP אישרה את הידיעה לפיה היא תתפצל לשתי חברות: האחת תעסוק במכירת מחשבים אישיים ומדפסות, והשנייה במחשוב ארגוני, לרבות חומרה, תשתיות IT, תוכנה ושירותים עסקיים – מקוונים ומקצועיים (מיקור-חוץ וייעוץ).

באוגוסט האחרון פורסמה עסקת ענק בעולם אבטחת המידע: סימנטק הודיעה כי תמכור את עסקי אחסון וגיבוי הנתונים שלה, וריטאס (Veritas), לקבוצת משקיעים בראשות חברת ההשקעות הפרטית קרלייל (Carlyle Group). סכום העסקה היה גבוה – שמונה מיליארד דולר במזומן – ולמרות זאת, מדובר בהפסד עבור ענקית אבטחת המידע, שכן היא קנתה את וריטאס בעשור הקודם  תמורת 13.5 מיליארד. לפני ימים אחדים פורסם כי סימנטק תקבל 600 מיליון דולר פחות עבור וריטאס. ענקית אבטחת המידע הודיעה על כוונתה לפצל את עצמה לשתי חברות עוד באוקטובר 2013.

בספטמבר 2014 לנובו (Lenovo) סיימה את רכישת עסקי השרתים x86 של יבמ (IBM) בעסקת ענק בהיקף 2.1 מיליארד דולר. הענק הכחול  המשיך להיפטר מעסקי החומרה שלו: באוקטובר 2014 יבמ הגיעה להסכמות עם יצרנית המעבדים Globalfoundries, לפיהן היא תעביר אליה את חטיבת ייצור השבבים שלה, ואף תשלם לה על כך כ-1.5 מיליארד דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים