יבמ נפרדת מחטיבת השבבים – ותשלם על כך 1.5 מיליארד דולר

החטיבה תעבור ל-Globalfoundries, שתמשיך לספק שבבים ליבמ ● הענק הכחול נפרד מחטיבה שמסבה לו נזק כספי רב מדי שנה, והרוכשת מקבלת את המומחיות של העובדים

ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ. צילום: פלי הנמר

יבמ (IBM) ממשיכה במסע ההיפטרות מנכסי החומרה שלה. החברה הגיעה להסכמות עם יצרנית המעבדים Globalfoundries לפיהן היא תעביר אליה את חטיבת ייצור השבבים שלה, ואף תשלם לה על כך כ-1.5 מיליארד דולר, מהם כ-1.3 מיליארד במזומן וכ-200 מיליון בנכסים. הסכום יועבר ל-Globalfoundries בחלוקה לשלוש שנים.

על פי ההסכם, הרוכשת תייצר עבור הענק הכחול את מעבדי ה-Power בהם הוא משתמש עבור מחשבי המיינפריים והתקנים המבוססים על ווטסון (Watson). עוד הוסכם כי Globalfoundries תזכה לגישה מלאה לנכסי הקניין הרוחני של יבמ, וכך בעצם תבטיח לעצמה את היכולת לייצר את המעבדים להם זקוקה הענקית עבור המערכות שלה.

חטיבת ייצור השבבים מסבה ליבמ בכל שנה נזק רב, של עד 1.5 מיליארד דולר – כאמור, אותו סכום שהיא תשלם ל-Globalfoundries. בנוסף, החטיבה אחראית לבסך הכול 2% מכלל ההכנסות של יבמ. לפי אנליסטים בשוק, החברה חיפשה רוכש לחטיבה כבר מאמצע 2013.

מדובר בעוד צעד של יבמ להפיכה לחברת תוכנה, עם גישה למערכות גדולות שנבנות מסביב לשירותי התוכנה שהיא מציעה, כולל, כאמור, טכנולוגיית הווטסון, שמשמשת לניתוח נתונים בקנה מידה גדול במיוחד.

בין אבו דאבי לניו-יורק

GlobalFounderies היא זרוע של הממשלה המקומית של אבו דאבי באיחוד האמירויות הערביות. היא נוצרה מהפיצול העסקי שהתרחש ב-AMD. החברה מרוויחה בעסקה את ההון האנושי של החטיבה והמומחיות של עובדיה בייצור שבבים.

במסגרת ההסכם, Globalfoundries תתפעל בעשור הקרוב את מפעלי חטיבת השבבים של יבמ בצפון מדינת ניו-יורק ותספוג את כל עלויות התפעול. השבבים שהיא תמשיך לספק לענק הכחול יהיו בעיקר מסדרת PowerPC, המשמשת בין השאר מגוון של מחשבים וקונסולות משחקים. הרוכשת תקבל גישה מלאה למאגר הפטנטים של הענק הכחול, שהוא מהגדולים בעולם.

על פי אחד הדיווחים, ל-Globalfoundries יש מפעל ייצור במדינת ניו-יורק. בעבר התפוצץ המשא ומתן בינה לבין יבמ, כיוון שהיא לא קבעה שווי מחיר למפעלים של הענק הכחול, בטענה שהם ישנים מדי. ככלל, בעבר דווח כי GlobalFoundries מעוניינת בעיקר ברכישת המהנדסים של יבמ ובקניינה הרוחני – ולא במתקני הייצור שלה.

לפני כמה שבועות דווח כי יבמ תשקיע בחמש השנים הקרובות שלושה מיליארד דולר במחקר ופיתוח של שבבים. החברה מקווה להשיג בכך פריצת דרך ולהפיח חיים חדשים בחטיבת החומרה המדשדשת שלה.

ביבמ מייחלים למצוא דרכים חדשות למזעור של שבבי סיליקון ולצמצום צריכת החשמל שלהם. עוד מקווים בחברה למצוא חומרים חדשים לייצור שבבים, דוגמת שפופרות ננו-פחמניות – חומר שאמור להיות יציב יותר מסיליקון, להציע עמידות טובה יותר בפני חום ולאפשר קצב תקשורת מהיר יותר.

ההסבר למהלך ההשקעה, הסותר לכאורה את הרצון במכירה, היה בכך שיבמ צפויה לשמור על עיצוב השבבים למערכות שלה ולצד זה לפנות לקבלת שירותי ייצור מיצרניות שבבים, דוגמת GlobalFoundries.

השתתף בהכנת הידיעה: יוסי הטוני

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים