"הענן יכול לשמש גשר בין חברות ישראליות ללקוחות במדינות ערב"

את הדברים אמר האנג'ל הפלשתיני ד"ר עבדול מאליק אלג'אבר במסגרת פאנל בנושא שיתוף פעולה אזורי-כלכלי, שהתקיים באוניברסיטת תל אביב

מימין: אינס סעיד, יזם ערבי-ישראלי ומייסד Diabete Good View; רני חאג' יחיא, מנכ"ל Jordan gateway; פרופ ליאו ליידרמן; ועבדול מאליק אלג'אבר,אנג'ל ומייסד Arabreneur

"הענן יכול לשמש כגשר בין חברות ישראליות ללקוחות במדינות ערב והוא כבר משמש ככזה שתי חברות. כך משרתות חברות ישראליות מנצרת את הציבור במדינות ערב באמצעות הפעלת הפורטלים הגדולים ביותר בשפה הערבית לתיירות ולבריאות (Batuta.com ו-WebTeb.com)". כך אומר האנג'ל הפלשתיני ד"ר עבדול מאליק אלג'אבר, מייסד Arabreneur, העוסקת בעידוד יזמות בקרב הציבור הפלשתיני ומשמש כיועץ למוסדות של האו"ם.

אלג'אבר, המתגורר בקנדה, אמר את הדברים במסגרת קורס מאקרו כלכלה בתוכנית המנהלים הבינלאומית קלוג-רקנאטי לתואר שני במנהל עסקים MBA, בשיתוף מרכז וויטמן לדו-קיום. במסגרת זו הוא ערך סיור לפני כשנה בכל מדינות האזור, לרבות ברשות הפלשיתנית ורצועת עזה כמו גם מדינות צפון אפריקה ומדינות המפרץ. למרבה ההפתעה, למרות שאין להם חשמל שעות רבות והם אינם יכולים לעזוב את עזה, זה המקום שבו החדשנות היתה הכי מפותחת.

אלג'אבר אומר כי הוא מעודד יזמות בקרב הפלשתינים תוך שהוא נעזר באנשים כמו יוסי ורדי או יורם יעקובי, מנכ"ל מיקרוסופט (Microsoft) ישראל ואחרים כדי לקדם את הכלכלה הדיגיטלית ואת ההשראה לחדשנות. "היום קשה מאוד לעשות עסקים בין ישראל למדינות ערב, אבל אחת מחברות הסטארט-אפ הטובות בתחום החינוך פועלת מנצרת והמוצרים שלה מותקנים גם בכוויית, סעודיה ועוד. במקרה הזה הם לא צריכים לקבל רשות מאף אחד – הם מגיעים ללקוחות דרך הענן. חברה נוספת, WebTeb, מפעילה את הפורטל הגדול ביותר בעולם הערבי בתחום הבריאות".

אלג'אבר מציע למדינות ערב לאמץ את מודל היוזמה שהצליח להביא להקמת קרנות הון-סיכון רבות בתחילת שנות התשעים, כאשר הממשלה השקיעה סכום זהה לזה שהשקיעו הקרנות. "אם החברה מצליחה הם צריכים להחזיר את ההלוואה, ואם לא – היא הופכת למענק. אנו משכפלים כעת את המודל בבחריין בתמיכת יורש העצר", אומר אלג'אבר. "הקמנו קרן השקעות חדשנית בסעודיה. אנשים לא ידעו מה זה אנג'ל. כל זה מתרחש עכשיו, ממש מהפכה. האביב הערבי גרם להרבה בעיות אבל הוא גרם גם לפתיחת המערכות. הצעירים מובילים בהגדרת העתיד שלהם והעתיד של המדינות שלהם. אני אופטימי באשר לחזון ארוך הטווח של האביב הערבי. מתוך זה צמחה כלכלה חדשה המבוססת על חדשנות, דינאמית ומגיבה לשינויים בעולם. זה יותר מורכב מאשר למכור ולקנות נפט".

מימין אינס סעיד, יזם ערבי ישראלי, מייסד Diabete Good View, ופרופ' משה צבירן

מימין אינס סעיד, יזם ערבי ישראלי, מייסד Diabete Good View, ופרופ' משה צבירן

300 מיליון בני אדם יאבדו את משרותיהם

אינאס סעיד, יזם ערבי ישראלי, הקים את Diabete Good View והוא משמש גם כיו"ר שלה. לפני כן עבד בנוקיה (Nokia) וב-ECI  וניהל את גליל סופטוור.

"האירועים של השנים האחרונות, מה שמכונה האביב הערבי, גרמו למשברים שאנו רואים בסוריה עיראק ולוב, אבל הם גם מביאים איתם הזדמנויות, בעיקר במדינות צפון אפריקה" אומר סעיד. "הנושא החשוב ביותר הוא מחיר הנפט. הבנק העולמי חקר ומצא כי הירידה במחירי הנפט משפיעה לרעה על המדינות מפיקות הנפט, אך מיטיבה עם המדינות המייבאות".

"לשתי המדינות יש בעיות, ובראש ובראשונה הן צריכות לבנות תשתית. חדירת האינטרנט גדלה ב-400%-300% בשנה ונוצרה תשתית מבחינת נתונים, אבטחת מידע, מסחר אלקטרוני ומובייל – דבר היוצר הזדמנות גדולה באיזור הזה".

סעיד מסביר כי "הבעיה העיקרית היא התעסוקה. בשנים הקרובות יצטרפו לכוח העבודה 44 מיליון צעירים בגילאי 15-39, אבל לא יהיו להם מקומות עבודה. 300 מיליון בני אדם יאבדו את משרותיהם, ולא יהיו אחרים אשר יעבדו במקומם. משבר התעסוקה יגרום להגירת צעירים מכל הכלכלות באיזור בעיקר לאירופה, בעיקר מסיבות כלכליות. המדאיג הוא שאף מדינה לא פועלת ליצור מקומות עבודה".

"בעיה נוספת היא בריחת המוחות. חוץ מתעשיות הנפט והגז אין שום מקום להעסיק אותם", אומר סעיד. "בשנים האחרונות מגיעים לישראל אנשי עסקים ערבים בעלי השכלה, שיחפשו הזדמנויות עסקיות. חברות ההיי-טק בעולם מסתכלות על המזרח התיכון בעיקר כצרכני שירותים. הישראלים יכולים  לעשות לוקליזציה של מערכות תוכנה לערבית ולהציע פלטפורמות לאינטרנט. "

חברות היי-טק ייכנסו לאיזור התעשיה המשותף לירדן ולישראל

עו"ד רני חאג' יחיא, ערבי ישראלי מנכ"ל Jordan gateway, אומר כי "אנחנו לא יכולים להסתכל על האיזור כגוש אחד. מה שנכון למצרים לא מתאים לתוניסיה, ומה שמתאים לסוריה, לא מתאים למדינות המפרץ, כאשר אפילו בהן, אבו דאבי שונה מדובאי. דובאי הרבה יותר חופשית, ואבו דאבי יותר שמרנית בגישות ההשקעה".

"אני מסכים עם קודמי", אומר חאג' יחיא. "אנחנו צריכים לזכור שבינתיים העולם הערבי נמצא בצד של הביקוש. אם אנחנו רוצים להשקיע באזור, אנחנו צריכים לדעת מיהם השותפים וללמוד את המאפיינים הספציפיים של המדינה. והכי חשוב, אם אתם רוצים לשחק באזור שקיבל שם של אחד מושחת, אתם צריכים להימנע מלהיכנס למלכודת".

בהמשך סיפר חאג' יחיא את סיפור הקמת הפארק בעקבות הסכם השלום, כאשר ירדן הקימה את התשתיות כבר לפני עשרים שנה, והישראלים לא עשו זאת עד היום, בגלל התנגדות הירוקים וכוחות הביטחון. "בקרוב אנו עומדים לבנות גשר שיאפשר לנו לייצא את הסחורות דרך ישראל לאירופה והיא תוכל ליהנות מהמועסקים הירדנים גם בתחום ההיי-טק, כאשר באירביד, העיר הסמוכה, יש שפע של אוניברסיטאות ומכללות".

חאג' יחיא אומר כי "דיברתי עם אינאס סעיד ואנחנו נשתף פעולה בהבאת חברות IT והיי-טק דומות למה שיש בנצרת. אנו בונים כיום את התשתית שתאפשר לכל סוגי התעשיות – כבדה, קלה, מסורתית ו-IT, לפעול באיזור התעשייה. במסגרת זו אנו מקימים מבנים ייעודיים להיי-טק ותחנת כוח שתייצר 1.4 ג'יגה-וואט חשמל מהגז הישראלי, כשאת החשמל היא תמכור לממשלת ירדן, שנאלצת היום לשלם מחיר יקר על מזוט".

לדברי חאג' יחיא, הערבים הישראלים העובדים בחברות היי-טק רב-לאומיות, ושחלקם הגיעו לדרגות גבוהות (סגן נשיא בכיר באפל), יכולים לשמש כגשר ל-IT בעולם הערבי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים