ד"ר אביתר מתניה, המטה הקיברנטי: "ישראל לא מייצאת מספיק את היותה מרכז סייבר עולמי"

"יש בארץ יותר מ-200 חברות שעוסקות בסייבר – מה שמוכיח שכשממשלה מחליטה להשקיע בנושא מסוים, ניתן להשיג תוצאות ולהצליח; הגיע הזמן להראות את זה לעולם", אמר ד"ר מתניה

ד"ר אביתר מתניה, הראש הפורש של מטה הסייבר הלאומי. צילום: ניב קנטור

"ישראל היא מרכז (Hub) סייבר עולמי ומשמשת כאינקובטור לחברות בתחום הגנת הסייבר. אלא שהיא לא מייצאת מספיק את הידע והניסיון שלה, וזה מה שנדרש לעשות כעת", כך אמר ד"ר אביתר מתניה, ראש המטה הקיברנטי הלאומי במשרד ראש הממשלה.

ד"ר מתניה דיבר בפתח פאנל בנושא עתיד חינוך הסייבר, שנערך במסגרת הכנס השנתי הבינלאומי החמישי של המרכז לחקר הסייבר באוניברסיטת תל אביב.

לדבריו, "ישראל היא מדינה קטנה, שהאוכלוסייה שלה היא רק 0.001% מהעולם. אנחנו לא יכולים להתחרות בשאר מדינות העולם, ובטח שלא במדינות הענק. אולם, בתחומי פעילות מסוימים יש לנו יכולת להשקיע משאבים ובכך להשיג יתרון יחסי מול שאר המדינות".

"הצלחנו באחד התחומים בהם השקענו – הגנת הסייבר", אמר ד"ר מתניה. "ישראל היא יצואנית טכנולוגיות הסייבר השנייה בעולם, בהיקף של כשלושה מיליארד דולר. יש בארץ יותר מ-200 חברות העוסקות בתחום – נתון שמהווה דוגמה לכך שכשממשלה מחליטה להשקיע בנושא מסוים, ניתן להשיג תוצאות ולהצליח. עם זאת, אי אפשר להצליח בהכול, ולכן נדרש להתמקד".

הוא ציין כי "הממשלה בחברה בתחום הסייבר ככזה שיש להשקיע בו, וההשקעה הזו מניבה פירות. לצד ההשקעה הממשלתית, נבנה אקו-סיסטם של התעשייה ושל האקדמיה".

"הכול תלוי בהון האנושי"

בהמשך אמר ד"ר מתניה כי "בעולם ה-ICT בכלל ובעולם הגנת הסייבר בפרט, הכול תלוי בדבר אחד – ההון האנושי. משאבי אנוש הם הדבר החשוב ביותר. על מנת שזה יצליח, האקדמיה צריכה להכשיר את כוח האדם ולספק לעוסקים בתחום את המיומנויות הטובות ביותר".

"כוח האדם הטוב בתחום משלב שלושה מצעים: תרבות, כורח ושירות צבאי", הוסיף. "אולם, כבר כיום קיים פער בין הרצוי למצוי, בין כמות העוסקים בתחום לכמות שהתחום דורש. עלינו לחשוב על שינוי פני העתיד ולהגיע למצב שבו מחר יהיו מספיק עובדים בתחום הסייבר – בצבא ובאזרחות כאחד – ובאיכות טובה. השקענו מאמצים רבים בעולם המו"פ, אבל לוקח זמן לאמן ולהכשיר אנשים לתחום הסייבר".

"המאמץ העיקרי שלנו בעולם הסייבר הוא ב-'שפיץ' של הפירמידה, כי שם נדרש לנו יתרון תחרותי", אמר ראש המטה הקיברנטי הלאומי. "עלינו לבנות פתרונות איכותיים, להקים מרכזי מו"פ. אם לא ניערך לכל מגוון איומי הסייבר לסוגיהם, לא נוכל להתמודד עם אתגרי העתיד ואיומי העתיד".

ד"ר מתניה ציין כי "בשלב הראשון נדרש להגדיל את כמות התלמידים למתמטיקה ולמדעים בבתי הספר, כי בלעדיהם לא נוכל לבנות את התשתית הזו. עלינו לפעול ליצירת תוכניות מעניינות עם אנשי המו"פ, האקדמיה והתעשייה. כולי תקווה שמה שעשינו עד כה ומה שאנחנו עושים כעת יתברר כדבר הנכון. כלומר, שיובהר בדיעבד שצדקנו והשלמנו את הפערים בתחום".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אייל

    כי היא לא. עוד בועה של בזבוז משאבי ציבור. לא הגיע פיתוח אחד אמיתי ורציני מישראל בשנתיים האחרונות ערימות של סטארטאפים של כלום ושום דבר שיעלמו. אין לנו הגנה אמיתית לסייבר בישראל. הכל שטויות.

אירועים קרובים