איראן ממשיכה להילחם בחופש ברשת: עצרה צעירים שהעלו סרטון "לא צנוע" ליו-טיוב

הרצון של הצעירים באיראן בחופש עלה שוב בעקבות מעצר השישה, שהעלו קליפ בו הם שרים לצלילי הלהיט "Happy" ● אמש (ד') הם שוחררו, אולם הרוחות במדינה מסרבות להירגע

שישה איראנים צעירים נעצרו על ידי שלטון האייתוללות רק מאחר שהצטלמו לקליפ שהועלה ליו-טיוב (YouTube). המשטרה טענה כי הם נהגו ב-"חוסר צניעות" ולא נענו לחוקי השריעה שחלים באיראן. אמש (ד'), על פי ארגון זכויות אדם איראני, הם שוחררו, אולם בימאי הקליפ עדיין נתון במעצר.

הסרטון המדובר הוא ליפסינק (אנשים ש-"עושים עם השפתיים" לצלילי שיר כלשהו) של הלהיט של פארל וויליאמס "Happy", שבו רוקדים שישה צעירים זה עם זה בהרכבים שונים, כמו בקליפ המקורי של השיר.

לדברי מפקד משטרת טהרן, הוא הורה על מעצרם של שלושת הגברים ושלוש הנשים שמשתתפים בקליפ משום שעשו "סרטון וידיאו מגונה, שפוגע במוסר של הציבור וששוחרר למרחב הקיברנטי". שלטונות אירן אף אילצו את הצעירים להתחרט בטלוויזיה הממשלתית.


שוב האיראנים מחמירים: חושבים שהסרטון הזה לא צנוע

אולם, ייתכן שדווקא נשיא איראן, חסאן רוחאני, חושב אחרת. "אושר הוא הזכות של העם שלנו. איננו צריכים להיות קשים מדי לגבי התנהגות שנגרמת משמחה", פרסמו מחדש (ריטווטו) גולשים ציוץ שפרסם הנשיא האיראני בטוויטר (Twitter) לפני כשנה. הזמר הגרמני התייחס למעצר וכתב בדף הפייסבוק (Facebook) שלו: "זה מעבר לעצב שהילדים האלה נעצרו משום שניסו להפיץ שמחה".

ריהאן טאראבאטי, אחת העצורות ששוחררו, כתבה באינסטגרם (Instagram): "היי, חזרתי", ואף הודתה "לכל אחד שדאג לנו".

בד בבד עם מעצרם של הצעירים שהעלו את הסרטון ליו-טיוב מתרחשת באיראן פרשה אחרת שקשורה לחופש של האזרחים לעשות מה שהם רוצים: דף פייסבוק שצובר תמיכה מיום ליום מציג תמונות של אישה ללא הרעלה שלפי החוק באיראן כל אישה צריכה ללבוש.

שתי הפרשות ממשיכות להעסיק את הגולשים באיראן ומחוצה לה, ומהוות חלק מהמאבק המתמשך של צעירים במדינה לחופש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים