אפל .Vs אינטל: המלחמה רק החלה

נתי דרוטין, מנכ"ל ומייסד ווידיגאיט, מדבר על המהלכים שאפל עשתה בתחום המעבדים וטוען, כי "הפעם זה ענה בדיוק על הציפיות שלהם, וזה מעבד נהדר, שמגיע עם עוצמה לא נורמלית, שתשפיע על השוק חזק מאוד"

נתי דרוטין, מנכ"ל Weddigit. צילום: מקסים גולובנוב

מי שעוקב בקביעות אחר שוק המחשבים האישיים, גם אם הוא מצמצם את היקום הענק הזה לתחום המחשבים העסקיים בלבד, לא יכול לפספס את המאבק המתהווה בחודשים האחרונים בין אינטל (Intel) לאפל (Apple). מאז שהאחרונה השיקה את המחשבים הראשונים שלה המבוססים על מעבד הבית M1, והכריזה שהפרידה מאינטל היא סופית – הספיקה אינטל לאורך הזמן ולאורך כל מערכות המחשוב שלה להשיק את מעבדי ה-Core מהדור ה-11 שלה, וגם לצאת למאבק יחצ"ני אגרסיבי ומקיף נגד מעבדי ה-M1 של השותפה עד לא מזמן.

"מהלך ההשקה של M1 קודם כל זעזע את השוק. נקודה. אפל רדפה אחרי אינטל במשך שנים כדי לקבל את הביצועים שהיא רצתה בניידים שלה. המחשבים היו מחזיקים מעט מבחינת סוללה והיו חלשים מדי. באינטל התייחסו לכך מנקודת המבט של ההגמוניה שלהם בשוק, ודי התעלמו מהבקשות. יותר מדי מרחו עם זה מה שיש. זו קפיצה שלא תיאמן, ואת זה לא אומרים באפל, אלא אומרים מבחנים חיצוניים", כך אמר לנו השבוע נתי דרוטין, מנכ"ל ומייסד ווידיגאיט (Wediggit) שותפת הפצה בכירה של אפל, המתמקדת בשוק הארגוני.

דרוטין הקים את החברה לפני כ-5.5 שנים בעיקר כדי לפנות לשוק החינוכי, ומאז התפתחה החברה, כאמור, להיות המפיצה הבכירה בשוק הארגוני בארץ שבה מדברים וכותבים הפוך. הוא עוקב אחרי המהלכים שאפל מבצעת מקרוב, כמובן. "אפל עשתה את זה כתהליך מדורג ומנוהל היטב. לאט לאט. היא התחילה עם המעבדים בטלפונים ובטאבלטים, וברגע שהם הוכיחו את עצמם כמספיק חזקים, הם התחילו להתקדם בפיתוח של המעבד למחשבים, והתוכנית שלהם עד סוף 2021 היא להעביר את כל המחשבים ל-M1 ולמעבדים אחרים שלה. כמו תמיד היא רוצה הכל בבית, בשליטה מלאה, וזה הגיע גם למחשבים", אמר.

וההשפעה שלה על שוק המחשבים האישיים תהיה כזו גדולה?

"אסור לשכוח עוד דבר אחד: כשאפל מחליטה על מהלך, היא לא רואה אף אחד ממטר. יש פעמים שזה לא מצליח, אבל הפעם זה ענה בדיוק על הציפיות שלהם, וזה מעבד נהדר, שמגיע עם עוצמה לא נורמלית שתשפיע על השוק חזק מאוד".

עד כמה חזק זה ישפיע על השוק הישראלי לדעתך?

"המטרה שלנו בשוק העסקי היא להגיע לנתח שוק של כ-20%. אפל, אני מעריך, תשלש את עצמה בשוק הניידים העסקים".

זה לא התחיל רק ב-M1

אחד הדברים שדרוטין מקפיד לציין הוא, שתהליך ההתחזקות של אפל בארץ בתחום העסקי אולי קיבל חיזוק לאחר השקת ה-M1, אבל ממש לא נובע ממנו. "ב-2016 היו ברמה הארגונית בארץ פחות מ-10,000 ניידי מק, והיום יש יותר מ-35,000, וזה המון. הרי זהו שוק סטאטי בסופו של דבר, להוציא אולי כעת בעידן של הקורונה, אבל בסופו של יום בתחום העסקי נמכרים כרבע מיליון מחשבים בשנה בישראל. וזה קרה עוד לפני הקורונה", הוא טען.

וזה עזר לכם?

"הקורונה ב-2020 שיבשה הכל. מי שהיו לו מלאים מכר בטירוף. אני לא חושב שזו תהיה שנה מייצגת".

מה ההינעים לזה?

"קודם כל ירידת מחירים עצומה, מכיוון שאין בשוק יבואן אחד בלבד, והמחירים זהים פחות או יותר לאלו של PC מבוססי Windows. זה גם בגלל שלניידים של אפל יש ערך שיורי, דבר שלא קיים בשוק האחר, וגם אם תבדוק בחו"ל תמצא שמוכנים לשלם אפילו 1,000 דולר על MacBook בן שלוש, וזה משהו שממש הופך אותו ליותר מעניין. כמו כן, היה כאן סוג של עיוות שוק, שגרם לכך שמכרו כאן בישראל פחות, ולא מול ארצות הברית, אלא מדינות כמו פורטוגל ופולין לצורך העניין. זה היה הזוי".

אבל זה לא ברמה העסקית.

"אף סטארט-אפ לא מתחיל כיום עם חוות שרתים. כולם או רובם המוחלט מתחיל בענן. ברגע שאתה מתחיל בענן, אין חשיבות לאיזה מחשב אתה לוקח לעבודה. דבר זה תרם גם הוא לקפיצה של המק, וזה מתחיל לחלחל גם אל השוק הארגוני הרגיל, כולל ארגונים מסורתיים שמתחילים להבין שיש את כל הדברים שהזכרנו לעיל".

ללא שמץ של ספק

אז לדעתך ארגון צריך לבחור במקינטוש?

"חד משמעית, כי זה גם יותר שקט נפשי מבחינת מנהל ה-IT בזכות כלים שמופנים לתחום המסוים הזה. לאפל יש פורטל שקוראים לו Apple Business Manager,  וארגון שקונה ממשווק עסקי בכיר, ויש כאלה שבעה בארץ, יכול לרשום את הרכישה על שם הארגון ולא על שם העובד. איש הניהול בחברה יכול לשלוח הודעה לאפל ולבקש שינעלו אותו, אם לדוגמה הוא הולך לאיבוד, ואז לשחרר אותו אם מוצאים אותו, וכדומה. ברמה הזאת יש רק באפל, לדעתי.

"מעבר לכך, היא נותנת מקום לכלי MDM לנהל את זה. זה עולם אחר לגמרי. אפל בסופו של דבר מייצרת מוצרים לשוק הצרכני ולא ייעודי לשוק העסקים, וזה השאיר את המקום לשותפים כמו JAMF להיכנס לאבטחת מידע ולניהול. הם מנהלים 96% משוק המקינטוש בעולם, ואתה מגיע לרמות הגבוהות ביותר ברמת המשתמש, וזה מאפשר לעמוד בציות לרגולציות קשות ושונות כמו בתחום הפארמה, הבנקאות ועוד. אז פתאום יש כלים שאני לא בטוח שיש ב-PC, ולכן אני חושב שהוא מאוד מתאים וצריך לעניין את העולם הארגוני".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים