אפי קוטק, נס: "הממשלה לא עושה מספיק לטובת החינוך הטכנולוגי"

"ילדי החינוך הטכנולוגי הם תפוחי הזהב של ישראל בעשור הבא; זה העתיד, ובאמצעותם ניתן לשלב בין חברות היי-טק לטובת יצירת דור העתיד המוביל טכנולוגי בישראל", אמר קוטק, מנכ"ל נס ישראל ● לדבריו, "טיפוח מנהיגות צעירה בתחום ה-IT יביא למימוש החזון של יצירת דור צעיר בעל מחויבות ערכית ומוסרית, עם איכויות של מצוינות בכלל ומצוינות טכנולוגית בפרט"

"הממשלה לא עושה מספיק לטיפוח ולהשקעה בחינוך הטכנולוגי. יש להמשיך ולהשקיע בתחום הרבה יותר. ילדי החינוך הטכנולוגי הם תפוחי הזהב של ישראל בעשור הבא. זה העתיד, ובאמצעותם ניתן לשלב בין חברות היי-טק לטובת יצירת דור העתיד המוביל טכנולוגי בישראל", כך אמר אפי קוטק, מנכ"ל נס (Ness) ישראל.

קוטק דיבר בסיום מחזור ג' של פרויקט "מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע- CTM-Ed". הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך על ידי נס ישראל ביום ה' האחרון בוואהל סנטר בר אילן שבגבעת שמואל. השתתפו בו 300 בוגרי התוכנית והוריהם, כמו גם בכירים במשק ונציגי ממשלה, ראשי עיריות ורשויות מקומיות, מנהלי מחלקות חינוך, אנשי היי-טק ואנשי מחקר ופיתוח.

לדברי קוטק, "כאשר חושבים על עתיד מדינת ישראל – חושבים על היי-טק, אלא שלצורך קידומו נדרשת רמה גבוהה של חינוך טכנולוגי, ופה אנחנו תורמים את חלקנו, בפרויקט חשוב זה. טיפוח מנהיגות צעירה בתחום ה-IT יביא למימוש החזון של יצירת דור צעיר בעל מחויבות ערכית ומוסרית, עם איכויות של מצוינות בכלל ומצוינות טכנולוגית בפרט".

קוטק סיים את דבריו בפנייה לנערים ולנערות ואמר, כי "אתם דור העתיד של המובילים הטכנולוגיים. מנהלים בהיי-טק אינם רק מומחים בטכנולוגיה, אלא נדרשים להיות גם מעודדים חדשנות ויצירתיות, תוך יצירת מומחים בדגש על עבודת צוות".

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

"הקשר בין היי-טק לחינוך – מחויב המציאות"

טובה צירלין, מנהלת תחום החינוך בנס ישראל, אמרה, כי "הקשר ההדוק בין היי-טק וחינוך הוא כורח מחויב המציאות". לדבריה, "לצד מערכת החינוך הפורמלית, נס פועלת ליצירת חינוך לא פורמלי, המייצר את הנהגת העתיד, שתהיה בבחינת אליטה שמשרתת את המדינה בעולמות המו"פ והטכנולוגיה לגוניהם. אנחנו מלמדים את התלמידים לייצר חשיבה פורצת דרך".

טובה צירלין, מנהלת תחום החינוך בנס ישראל. צילום: קובי קנטורצירלין פירטה את מהות הפרויקט ואמרה, כי "הערב הזה מהווה את שיאה של התוכנית להכשרת המחזור השלישי של הפרויקט, שהתפרשה על פני שנתיים, עם מאות שעות הדרכה. במרכזו של הערב – תערוכת סיום של סטארט-אפים טכנולוגיים, כפרויקטי גמר ייחודיים וחדשניים, פרי חשיבה ויישום של בוגרי התוכנית". היא הוסיפה, כי פרויקט פיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע "הוא שיתוף פעולה ייחודי בין נס ישראל לכמה רשויות מקומיות. בהנהגתם של ראשי העיריות ומנהלי מחלקות החינוך, חברו הגופים במהלך היוצר חיבור ייחודי שמאחד חברה טכנולוגית העוסקת במו"פ וחינוך". לדבריה, "התוכנית תצמיח מנהיגים בעלי גמישות מחשבתית ויכולת לנוע קדימה בתנאי אי ודאות, תוך הקניית כלים לניהול רעיון פורץ דרך בתחום המו"פ בפרט ובעולם ההיי- טק בכלל. זאת, לצד חשיפה לעולמות ידע מתחומי המחקר, הטכנולוגיה והמדע". צירלין ציינה, כי התוכנית "מיועדת לתלמידים מצטיינים בני 15-18 שהומלצו על ידי בית הספר, עברו בהצלחה את תהליך המיון ומעוניינים להשפיע ולהביא בשורה טכנולוגית, חברתית ומוסרית לאנושות כולה".

2011, אמרה, היא השנה החמישית בה פועלת התוכנית. "התוכנית מתפרשת על פני 20 רשויות בארץ, ולומדים בה כיום יותר מ-1,500 תלמידים". היא הוסיפה, כי "במהלך השנה תתרחב התוכנית לרשויות נוספות, נעמיק את שיתופי הפעולה עם צה"ל וניערך לעבוד יחד עם שותפים עסקיים נוספים שרואים עמנו עין בעין את חזון התוכנית". היא סיכמה באמרה, כי "ההשקעה בטיפוח המצוינות היא מחויבת המציאות".

המחזור השלישי של התוכנית סיים את פועלו לאחר שנתיים של הכשרה. באירוע הוצגה תערוכת סיום של כ-50 פרויקטי הגמר, מעין סטארט-אפים, של בוגרי התכנית. כן צוינו בו שיתופי פעולה של תחום החינוך בנס לבין אגף התיקשוב בצה"ל ושותפים נוספים. בסיום האירוע הוכרזו הפרויקטים המצטיינים והוענקו פרסים לזוכים.

דוברים נוספים באירוע היו ד"ר צבי קפלן, מנהל סוכנות החלל הישראלית, משרד המדע והטכנולוגיה ואל"מ מיקי בוסקילה, מפקד בה"ד 7, אגף התיקשוב, צה"ל.

הפרויקטים הזוכים

במקום הראשון בין הפרויקטים זכתה הצעת פרויקט של תלמידים מתיכון עירוני ג' ממודיעין לבניית מנוע למטוסים המפיק דלק תוך כדי טיסה. הפרויקט, FEPS (ר"ת Fuel and Engine Professional Systems) מציע מנוע חדשני למטוסים המורכב מ-ממברנות שמסננות בעזרת תהליך אפוזיה (סוג של פעפוע) את האוויר לחלקיקי חמצן. החמצן מועבר למנוע במקביל להזרמת מימן נוזלי אליו. המימן והחמצן יובילו, בעזרת זרז, לריאקציה כימית שתביא ליצירת האנרגיה הנדרשת להטסת המטוס. הדלק המבוסס על חמצן ומימן אינו מזהם, וישמש את המטוס לאורך כל הטיסה. רק בהמראות ונחיתות יזדקק המטוס לדלק רגיל.

הפרויקט שזכה במקום הראשון נבחר מתוך 47 הצעות שהגישו יותרמ-200 המשתתפים בתכנית המנהיגות הטכנולוגית, תלמידי תיכון משש רשויות מקומיות: ירושלים, מודיעין, ראשון לציון, רעננה, נתניה ואשדוד.

במקום השני זכו תלמידים מבתי הספר התיכוניים שרת ואורט גוטמן בנתניה שהגישו הצעה לבניית מערכת לקיצור זמן איחוי העצם לאחר שבר. המערכת המוצעת היא שילוב של ננו-רפואה ורובוטיקה. המערכת, Fremo, מציעה פתרון הכולל הזרקת תמיסה המכילה ננו-רובוטים, שנושאים את החלבון BMP – חלבון טבעי שמפריש הגוף לשם איחוי עצמות. התהליך הטבעי יכול לארוך עד מספר שבועות. בעזרת המערכת מוזרקים הננו-רובוטים סמוך למקום הפציעה, מנווטים את דרכם לאיזור השבר באמצעות זיהוי שטפי הדם הפנימיים הנוצרים באזור הפציעה, ומשחררים את חלבון ה-BMP באיזור השבר. לכל אורך הטיפול, המטופל והרופא יכולים לעקוב אחר פעולת המערכת בעזרת תוכנה ייעודית שמותקנת במכשיר הנייד שברשותם. המערכת מקצרת את זמן האיחוי למספר ימים.

במקום השלישי זכו תלמידים מתיכון אוסטרובסקי ברעננה שהגישו הצעת פרויקט בתחום הנדסת תוכנה ובינה מלאכותית. המערכת, Moja, מבוססת על רכיבי תוכנה חכמים המשוגרים לחלל האינטרנט. אלה מסוגלים לאתר במאגרי קוד פתוח רכיבי תוכנה שונים. איתור הרכיבים במאגרים אלו יאפשר ליצור באופן אוטומטי תוכנות על פי דרישות המשתמש.

הצעות הפרויקטים שהגישו התלמידים מבוססות על עבודות מחקר המספקות את בסיס הידע וההצדקה לפיתוח הטכנולוגי. כמו כן, הכינו התלמידים מסמכי איפיון מקצועי של המערכות המוצעות.  עבודות המחקר ומסמכי האיפיון מהווים  מסמכי יסוד היכולים לשמש להקמת סטארט-אפים.

האירוע נערך בחסות EMC ישראל, בזק בינלאומי, הרץ, AIG, טריפל C, סלקום, גרטנר המזה"ת, ו-Alltrade.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים